Awilux w roku 2019 kontynuował dobrą passę, w 2020 zaskoczy nowościami
Marek Sprengel, prezes zarządu firmy Awilux, opowiada o szansach i zagrożeniach w branży stolarki budowlanej
O zbliżającym się kryzysie w branży budowlanej mówi się od dawna – nadchodzące spadki i wyhamowanie rynku stają się niepokojącą rzeczywistością. Co to oznacza dla branży stolarki budowlanej?
- Kończący się rok 2019 był kontynuacją dobrej passy i wzrostów w segmencie stolarki okiennej. Z najświeższych danych wynika, że produkcja okien i drzwi wartościowo i ilościowo wzrosła, co ma związek z wysokimi wynikami i dotychczasowym rozwojem budownictwa mieszkaniowego. Z danych zgromadzonych przez firmę Awilux wynika, że na terenie Polski odnotowano wzrost ilościowy budowanych i oddawanych do użytku mieszkań aż o ok. 3% przy 15% wzroście ich wartości.
A jakie wzrosty odnotował w tym okresie Awilux?
- Rok 2019 kończy się dla firmy Awilux również kolejnym wzrostem. Jest to dla nas rok przełomowy, ponieważ od kilku lat zwiększamy rokrocznie produkcję o minimum 20%, a na koniec 2019 roku zbliżymy się prawdopodobnie nawet do 30%. Możemy więc powiedzieć, że mijający rok należy do udanych, jeśli chodzi o wolumen ilościowy i wartości sprzedaży. Polski rynek inwestycyjny jest duży i coraz bogatszy, stąd Polacy coraz częściej decydują się na ekskluzywne, wysokojakościowe rozwiązania w zakresie okien i drzwi. Według naszych danych, w ostatnim roku skokowe wzrosty odnotował właśnie segment stolarki i ślusarki aluminiowej. Jest to silny trend, który świadczy o tym, że Polacy coraz świadomiej podchodzą do wyboru okien i drzwi. Coraz częściej zamawiają także systemy podnoszono-przesuwne, oparte zarówno na systemie ALU, jak i PCV.
Dobre wyniki sprzedażowe nie oznaczają jednak braku problemów, z którymi na co dzień muszą mierzyć się przedsiębiorstwa. Jakie problemy ma Awilux?
- W tym roku można było odczuć wzrost kosztów produkcji. Wzrosły między innymi ceny prądu, ale przede wszystkim wzrosły koszty wynagrodzeń – przy jednoczesnym wzroście deficytu kadrowego. Duże problemy z pozyskaniem nowych pracowników sprawiają, że wielu przedsiębiorców inwestuje w automatyzację wybranych procesów. Sporym utrudnieniem są też zmiany legislacyjne – czyli stale pojawiające się nowe przepisy, które nie zawsze są jasne i klarowne, które sprawiają, że coraz trudniej jest prowadzić dochodowe przedsiębiorstwo. Rok 2019 w branży okien i drzwi był dobrym rokiem, jednak z już pojawiającymi się symptomami spowolnienia i wzrostem potencjalnych problemów z prowadzeniem działalności. Firmy, które źle wyceniły swoje produkty, które nie potrafiły dokładnie i dobrze kontrolować swoich kosztów, zaczynają odczuwać problemy z kondycją finansową. Będzie to szczególnie odczuwalne na przełomie 2019 i 2020 roku, czyli w okresie zimowym, kiedy naturalnie zamówień jest zdecydowanie mniej.
Branża stolarki otworowej jest nierozerwalnie związana z całą branżą budowlaną. Jakiekolwiek załamanie w tym segmencie gospodarki wpływa jednocześnie na wiele rynków i branż. Nadchodzący rok 2020 jest przez wielu zapowiadany jako rok prawdy o rynku budowlanym i o rzeczywistej kondycji poszczególnych firm. W Niemczech i w Polsce wydaje się coraz mniej pozwoleń na budowy, szczególnie w tak interesującej nas grupie jak domy jednorodzinne. O ile w planach jest jeszcze wiele inwestycji wielorodzinnych, o tyle deweloperzy rzadko decydują się na rozwiązania markowe, a kierują się wyłącznie ceną. To sprawia, że nasze wysokojakościowe rozwiązania nie zawsze są wybierane do tego typu obiektów. Spada również ilość pozwoleń na budowę i ilość obiektów komercyjnych, więc również i w tym przypadku możliwe będą spadki. Warto wiedzieć, że złe wieści nie dotyczą tylko polskiego, ale również zagranicznych rynków. Stąd niewątpliwym sukcesem będzie utrzymanie tegorocznych wartości i wielkości sprzedaży. Oznacza to, że z pewnością rozpocznie się zaostrzona walka o każdego klienta.
Jaki będzie rok 2020 dla firmy Awilux?
- Rynek polski jest dla firmy Awilux priorytetem. W nadchodzącym roku będziemy intensyfikować obecność firmy w przestrzeni publicznej i mediach. Zaplanowane działania mają sprawić, że w roku 2020 na terenie Polski firma Awilux stanie się nie tylko firmą rozpoznawalną wśród klientów indywidualnych, ale przede wszystkim marką braną pod uwagę jako tak zwany pierwszy wybór, zaraz po podjęciu decyzji o rozpoczęciu nowej inwestycji. Ponadto w nowym roku będziemy zaskakiwać nowościami produktowymi i całkowicie nową stylistyką okien, które odpowiadają na potrzeby rynku oraz zmieniające się trendy. Nadchodzący rok pokaże, jak do zapowiadanego wyhamowania i spadków rynkowych przygotowały się polskie przedsiębiorstwa. W trudnych czasach walki z rosnącymi kosztami produkcji, problemami na rynku pracy oraz zmieniającymi się ustawami i przepisami, tylko firmy dobrze zarządzane mają szansę na utrzymanie dotychczasowych wyników.