Dla firmy Icopal 2015 był rokiem trudnym, ale kończy się dobrym wynikiem
Podchodzimy z wielkim optymizmem do przyszłości. Wiele zależeć będzie od otoczenia makroekonomicznego. Nadzieję wiążemy z nową transzą środków unijnych – o roku 2015 i kolejnych rozmawia z nami Przemysław Rasz, prezes zarządu Icopal SA
Rok 2015 . Czy był to dobry rok dla branży budowlanej i firmy Icopal?
- Mijający rok 2015 był rokiem trudnym i pełnym wyzwań, jednak kończymy go dobrym wynikiem finansowym i pełną realizacją naszych założeń. Utrzymująca się w Polsce ogromna nadprodukcja w obszarze pap spowodowała, że nie ustała walka konkurencyjna między producentami, przede wszystkim pokryć bitumicznych. Odnotowaliśmy agresywne działania konkurencji zza wschodniej granicy, wykorzystującej spadek kursu rubla. Niskie ceny surowców pochodzenia rosyjskiego, przy jednoczesnym braku mechanizmu barier celnych, spowodowały dalszą walkę konkurencyjną na rynku polskim. Ciężar zainteresowania klientów przesunął się w stronę produktów tanich i prostych. Jednocześnie zauważyliśmy nie słabnący wzrost zainteresowania klientów produktami wysoko przetworzonymi o stałych, wysokich parametrach użytkowych, z rozpoznawalnym markowym brandem gwarantującym właściwą jakość oferowanych produktów. Pomimo niesprzyjającego otoczenia gospodarczego oraz trudnego rynku budowlanego zrealizowaliśmy kilka ciekawych inicjatyw i utrzymaliśmy wiodącą pozycję rynkową w obszarze rozwiązań hydroizolacyjnych budując konsekwentnie politykę nowoczesnego portfolio produktów.
Czy w 2015 udało się firmie Icopal zrealizować jakieś szczególne założenia, cele, zarówno biznesowe jak i technologiczne?
- Myślę tu o kilku sprawach jednocześnie.
W listopadzie uzyskaliśmy prestiżowe wyróżnienie Izby Projektowania Budowlanego. Nasze cztery systemy (System Flagowych Pap Icopal, System PVC Monarplan, System Ekstensywnych Zielonych Dachów Icopal oraz System Bezpieczny Fundament Icopal) uzyskały Certyfikaty Wiarygodności Technicznej Izby Projektowania Budowlanego. Wyróżnienia to są dla nas bardzo ważne z uwagi na podkreślenie wysokiej jakości naszych produktów i - jak mówi sam tytuł wyróżnienia - ich wysokiej wiarygodności technicznej. To kolejny etap budowania wizerunku firmy Icopal na rynku polskim jako lidera branży wyrobów hydroizolacyjnych i szerzej – multi-produktowego eksperta i dostawcy wyrobów na dachy płaskie.
Podobnie należy traktować dalszą kontynuację naszej wzajemnej umowy pomiędzy ICOPAL S.A. a Instytutem Techniki Budowlanej w Warszawie w zakresie kontroli jakości naszych Flagowych Pap Icopal. Skutkuje ona umocnieniem się naszych wysoko jakościowych wyrobów papowych na rynku i zauważalnym wzrostem zaufania klientów. Warto dodać, że dotychczas żaden z naszych konkurentów nie zdobył się na podobną, dobrowolną, niezależną kontrolę jakości – no cóż nie ukrywam że schlebia to moim Kolegom z departamentów kontroli jakości, technologii i produkcji w Icopal Polska.
Icopal w bieżącym roku został również laureatem konkursu "Dobry Wzór 2015" Izby Wzornictwa Przemysłowego, za pokrycie dachowe dla dachów skośnych o nazwie ICOPAL QUADRO. Jest to dachówka o nowoczesnym kształcie rozszerzająca istniejącą od lat ofertę dachówek DECRA.
Oczywiście nie sposób tutaj nie wspomnieć o naszej bliskiej i systemowej współpracy z wydawnictwem MURATOR w różnych obszarach działalności – myślę że z korzyścią dla obu stron .
Która z grup produktowych Icopala cieszyła się największym zainteresowaniem w 2015 roku?
- Ogromnym zainteresowaniem cieszy się Rolowana Dachówka Icopal 3D oraz Gont Rolowany – Zrób to Sam, oferowany w sprzedaży e-Commerce.
Udanym przedsięwzięciem jest z pewnością implementacja rozwiązań Dachów Płaskich Rolowanych Syntetyków PVC o nazwie Monarplan produkcji icopal – zdobywamy coraz więcej praktyki i wiedzy w tym obszarze, korzystając z ponad 50-lat doświadczeń rolowanych syntetyków w Grupie Icopal na świecie.
Rok 2015 był trzecim rokiem implementacji rynkowej naszego systemu Ekstensywnych Zielonych Dachów Icopal. Jest to obszar powolnego wzrostu i zainteresowania Inwestorów , z pewnością jednak buduje prestiż i markę Icopal.
W tym roku wprowadziliśmy na rynek system Kolorowych Dachów Płaskich. Chcemy zaszczepić w Polsce nowy sposób myślenia o szarych dotychczas dachach płaskich. Proponujemy aby były one kolorowe a tym samym aby nasze środowisko stało się bardziej przyjazne. Myślę, że ta oferta zostanie ciepło przyjęta przez architektów. Wprowadziliśmy wraz z nowym systemem kilka ciekawych kolorów i designów pap i oferta ta na pewno będzie się poszerzać w przyszłym roku.
W dalszym ciągu mocno stawiamy na podniesienie kultury technicznej wykończenia dachów płaskich. Nasz system aluminiowych profilowanych listew dociskowych wraz z uszczelniaczem zyskuje nowych zwolenników wśród wykonawców pokryć dachowych.
W naszej ofercie znalazły się również nowe samoklejące profesjonalne membrany paroizolacyjne z wkładką aluminiową : zarówno syntetyczna jak i bitumiczna. Pozwalają nam one na umocnienie naszej pozycji w segmencie wielko powierzchniowych dachów płaskich szczególnie na najbardziej odpowiedzialnych obiektach.
Kolejne lata pokażą jak te projekty będą się rozwijać.
Rok 2016. Jaki będzie dla Icopala i całej branży?
- Podchodzimy z wielkim optymizmem do przyszłości. Wiele zależeć będzie od otoczenia makroekonomicznego. Nadzieję wiążemy z nową transzą środków unijnych, które w najbliższym czasie mają zasilić naszą gospodarkę. Prognozujemy niestety również dalszą ostrą walkę konkurencyjną, ze wszelkimi niekorzystnymi jej konsekwencjami. Odtrutką na zaciętą walkę cenową powinno być z naszej strony działanie promujące wysoką jakość i niezawodność naszej oferty a także tworzenie nowych ciekawych produktów.