Dom Development dynamizuje sprzedaż mieszkań

2010-03-15 12:43

Deweloper Dom Development SA wypracował w 2009 r. przychody ze sprzedaży w wysokości 704,4 mln zł oraz zysk netto na poziomie 80,2 mln zł. W ciągu całego 2009 r. spółka sprzedała łącznie 792 mieszkania. W tym samym czasie przekazała klientom 1546 lokali mieszkalnych.

Zarówno w III jak i IV kwartale 2009 r. sprzedaż mieszkań i domów w Dom Development była wyższa od oczekiwań. Łączne wyniki sprzedaży osiągnięte w II półroczu 2009 (530 mieszkań) były ponad dwukrotnie wyższe od wypracowanych w pierwszej części 2009 r. (262 mieszkania).

W IV kwartale 2009, po ponad 15 miesiącach przerwy, spółka jako jedna z pierwszych rozpoczęła nowe inwestycje. W październiku 2009 r. do sprzedaży wprowadzone zostały dwa projekty: Osiedle Saska Kępa oraz Derby 9, razem 585 mieszkań. Oba projekty szybko przyciągnęły pierwszych klientów.

Sprzedaż, przekazania i wyniki finansowe

W 2009 r. Dom Development sprzedał łącznie 792 mieszkania netto (po uwzględnieniu rezygnacji). W samym IV kwartale 2009 r. sprzedaż netto spółki wyniosła 300 mieszkań. Warto podkreślić, że sprzedaż w IV kwartale 2009 r. była wyższa od sprzedaży w analogicznym okresie ubiegłego roku o 226% i jednocześnie była najwyższa w całym 2009. To wynik zwiększonego zainteresowania klientów potwierdzający wzrost realnego popytu na mieszkania, a przede wszystkim bardzo dużego zainteresowania nowymi, wprowadzonymi w październiku 2009 roku inwestycjami, szczególnie Osiedlem Saska Kępa.

Sprzedaż mieszkań w 2009 r. (dane netto, po uwzględnieniu rezygnacji)
 IV kw. 2009IV kw. 2008zmiana20092008zmiana
razem 300 92 +226% 792 994 -20%

W 2009 roku Dom Development przekazał klientom 1 546 mieszkań. W samym IV kwartale przekazane zostały 382 mieszkania.

Wyniki finansowe

Szczegółowe wyniki Dom Development S.A. (według IAS 18)
mln złIV kw. 2009IV kw. 2008zmiana20092008zmiana
przychody 189,6 112,7 +68,3% 704,4 883,7 -20,3%
zysk netto 11,5 14,2 -19,2% 80,2 224,3 -64,2%

Spółka utrzymuje wysoką płynność oraz bezpieczną strukturę zadłużenia. Na dzień 31 grudnia 2009 r. Dom Development dysponował gotówką wynoszącą 230,8 mln zł, przy zadłużeniu wymagalnym w ciągu 12 miesięcy wynoszącym 134 mln zł.

Dom Development wraca na ścieżkę szybkiego rozwoju

Po sukcesie dwóch pierwszych inwestycji, rozpoczętych roku 2009, Dom Development uruchomił w I kwartale 2010 trzy kolejne projekty: Osiedle Klasyków, Adria oraz czwarty etap Miasteczka Regaty, razem 593 mieszkania. Łącznie z wprowadzonymi w 2009 oferta spółki zwiększyła się o 1 178 mieszkań i zdecydowanie zdominowała rynek nowych projektów. W zależności od sytuacji rynkowej Spółka gotowa jest w 2010 r. rozpocząć budowę i sprzedaż kolejnych 2000 mieszkań w 11 projektach. Będą to zarówno nowe lokalizacje jak i doskonale przyjęte przez klientów kontynuacje dotychczasowych projektów.

Przy nadal restrykcyjnym podejściu banków do kredytowania sektora deweloperskiego silna pozycja gotówkowa Dom Development zapewnia spółce elastyczność działania i dalszego umocnienia pozycji rynkowej i zwiększenia udziału w rynku w sytuacji kiedy wielu konkurentów nadal ma problemy.

Strategia Dom Development

Celem spółki jest utrzymanie i umacnianie pozycji wiodącego dewelopera na warszawskim rynku mieszkaniowym. Dom Development nadal koncentruje się na działalności na terenie Warszawy – najbardziej płynnym i zamożnym w Polsce rynku oraz głównie na segmencie mieszkań popularnych.

- Dom Development wraca na ścieżkę szybkiego rozwoju. Nasze wyniki sprzedaży w IV kwartale były istotnie lepsze od zakładanych, a początek 2010 r. również pokazuje, że pozytywne tendencje w sprzedaży utrzymują się. Wprowadziliśmy do sprzedaży już trzy nowe inwestycje w tym roku i przygotowujemy się do uruchomienia kolejnych. Dzięki bardzo dobrze przygotowanej i konsekwentnie realizowanej strategii możemy teraz efektywnie wykorzystać ożywienie na rynku, wprowadzając do sprzedaży – każdorazowo po dogłębnej analizie - kolejne inwestycje. Pozwala nam na to wysoka płynność, bezpieczna struktura zadłużenia i precyzyjna kontrola kosztów oraz pula opracowanych i gotowych do wprowadzenia projektów. Tym samym staliśmy się liderem rynkowego odbicia, co pozwoli nam szybkie i trwałe zwiększenie naszych udziałów w rynku – mówi Jarosław Szanajca, prezes zarządu Dom Development S.A. - Aby zdynamizować sprzedaż, nie tylko rozszerzamy naszą ofertę mieszkań, ale i wprowadzamy programy i udogodnienia ułatwiające naszym klientom zakup własnego lokum. Jako jeden z pierwszych w Polsce deweloperów uruchomiliśmy własny Dział Doradztwa Kredytowego, którego celem jest dobór optymalnego produktu finansowego, minimalizacja kosztów uzyskania kredytu i skrócenie czasu oczekiwania na jego przyznanie. Już dziś widzimy, że dział ten jest bardzo dobrze odbierany przez naszych klientów – dodaje Szanajca.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany