Dom Development: kolejny kwartał wzrostu sprzedaży
Dom Development S.A. sprzedał w I kwartale łącznie 343 mieszkania netto, czyli ponad trzykrotnie więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Tym samym spółka wróciła do poziomu sprzedaży sprzed kryzysu i zanotowała kolejny, piąty już z rzędu, wzrostowy kwartał jeśli chodzi o realizowaną sprzedaż. W tym samym okresie spółka przekazała klientom 278 lokali mieszkalnych i uzyskała przychód ze sprzedaży w wysokości 159,9 mln zł oraz zysk netto na poziomie 11,8 mln zł.
Sprzedaż i przekazania
W I kwartale 2010 r. Dom Development sprzedał łącznie 343 mieszkania netto (po uwzględnieniu rezygnacji). Warto podkreślić, że sprzedaż w I kwartale 2010 r. była wyższa o ponad 223% od sprzedaży w bardzo słabym I kwartale 2009 r. Analizując poziom sprzedaży mieszkań Dom Development można powiedzieć, że wrócił on do poziomu sprzed kryzysu na rynku mieszkaniowym. To wynik dużego zainteresowania nowymi projektami Dom Development takimi jak: osiedla Saska, Adria czy Klasyków, w przypadku których klienci zainteresowani byli zakupem mieszkań jeszcze na etapie tzw. "dziury w ziemi".
I kw. 2010 | I kw. 2009 | zmiana | I kw. 2010 | IV kw. 2009 | zmiana | |
---|---|---|---|---|---|---|
razem (szt.) | 343 | 106 | +223,6% | 343 | 300 | +14% |
Sprzedaż kwartalną Dom Development w zestawieniu netto i brutto przedstawia poniższy wykres:
W I kwartale 2010 r. Dom Development przekazał klientom 278 mieszkań, przy czym większy niż w poprzednich kwartałach udział w strukturze przekazań miały apartamenty, z uwagi na oddawaną do użytku inwestycję Grzybowska 4.
Wyniki finansowe
Szczegółowe wyniki Dom Development S.A. przedstawiają się następująco (według IAS 18):
mln zł | I kw. 2010 | I kw. 2009 | zmiana |
---|---|---|---|
przychody | 159,9 | 190,6 | -16,1% |
zysk netto | 11,8 | 41,6 | -71,6% |
Wpływ kryzysu nadal jest widoczny w wynikach finansowych spółki, ponieważ przekazywane są głównie mieszkania niskomarżowe, sprzedawane i budowane w trakcie kryzysu. Dodatkowo na liczbę przekazań w I kwartale 2010 wpływ miały niekorzystne warunki pogodowe w tym okresie.
Spółka utrzymuje wysoką płynność oraz bezpieczną strukturę zadłużenia. Na dzień 31 marca 2010 r. Dom Development dysponował gotówką wynoszącą 160,8 mln zł, przy zadłużeniu wymagalnym w ciągu 12 miesięcy wynoszącym 147 mln zł.
Spółka podjęła właściwe decyzje na początku kryzysu, wyczuła zbliżające się odbicie i zapotrzebowanie rynku na nowe atrakcyjne projekty, dzięki czemu wzmocniła swoją pozycję rynkową, osiągając rekordowy w swojej historii udział w rynku warszawskim na poziomie 15,9%. Po sukcesie dwóch pierwszych inwestycji, rozpoczętych w 2009, Dom Development uruchomił w I kwartale 2010 cztery kolejne projekty: Osiedle Klasyków, Adria, czwarty etap Miasteczka Regaty oraz drugą fazę I etapu osiedla Saska, razem 738 mieszkań. Łącznie z wprowadzonymi do sprzedaży w 2009 r. lokalami oferta spółki zwiększyła się o 1 323 mieszkania i zdecydowanie zdominowała rynek nowych projektów. W zależności od sytuacji rynkowej spółka gotowa jest w 2010 rozpocząć budowę i sprzedaż kolejnych 2 100 mieszkań w 11 projektach w Warszawie. Będą to zarówno nowe lokalizacje jak i kontynuacje dotychczasowych projektów. Przy nadal stosunkowo ostrożnym podejściu banków do kredytowania sektora deweloperskiego silna pozycja gotówkowa Dom Development zapewnia spółce elastyczność działania i dalszego umocnienia pozycji rynkowej i zwiększania udziału w rynku.
Strategia
Celem Dom Development S.A. jest umacnianie pozycji wiodącego dewelopera w Polsce oraz na warszawskim rynku mieszkaniowym. Spółka nadal koncentruje się na działalności na terenie Warszawy – najbardziej płynnym i zamożnym w Polsce rynku oraz głównie na segmencie mieszkań popularnych, w którym widzi naturalny, fundamentalny popyt.
- Dom Development jest obecnie niekwestionowanym liderem warszawskiego rynku mieszkaniowego, na którym działa. Zwiększenie udziałów rynkowych było możliwe dzięki bardzo rozważnej strategii, wprowadzonej na czas kryzysu oraz perfekcyjnemu wyczuciu odbicia rynkowego, podczas którego nasza silna pozycja gotówkową oraz duży bank ziemi, zapewniły nam elastyczność działania i możliwość szybkiego wprowadzenia do sprzedaży nowych projektów. Pozostajemy liderem we wprowadzaniu nowych inwestycji do sprzedaży - podczas kiedy część naszych konkurentów ma problemy z rozpoczynaniem inwestycji czy też ich kredytowaniem, my wprowadziliśmy do sprzedaży w ciągu dwóch ostatnich kwartałów już ponad 1320 mieszkań i zamierzamy wprowadzać kolejne. Wszystkie nasze nowe projekty spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem klientów. Negocjujemy obecnie również zakup nowych gruntów w lewobrzeżnej części Warszawy, które będą doskonałym uzupełnieniem naszego obecnego banku ziemi – mówi Jarosław Szanajca, prezes zarządu Dom Development S.A. - Sprzedaż naszych mieszkań rośnie już piąty kwartał z rzędu, co jest potwierdzeniem, że ciekawe projekty w atrakcyjnych cenach znajdują obecnie swoich nabywców nawet na etapie tzw. dziury w ziemi.