Dom Development wychodzi poza stolicę
Dom Development SA sprzedał w 2010 roku łącznie 1386 mieszkań netto, czyli o 75% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W tym samym okresie deweloper przekazał klientom klucze do 694 mieszkań. To wszystko spowodowało realizację przychodów ze sprzedaży w wysokości 513,7 mln zł oraz zysku netto na poziomie 40,5 mln zł. W planach inwestycje w innych niż Warszawa największych miastach.
Dom Development jako pierwszy po okresie dekoniunktury wprowadził w 2010 roku do sprzedaży nowe inwestycje. Powstanie w nich 2151 mieszkań. Na koniec 2010 roku, liczba gotowych, niesprzedanych mieszkań w ofercie spółki spadła o 64,5% (do 206 sztuk), co w całej ofercie stanowiło tylko 5% dostępnych gotowych mieszkań w Warszawie, pomimo 16,6 proc. udziału firmy w rynku. Na koniec 2010 roku, łącznie z inwestycjami, które spółka rozpoczęła pod koniec 2009 roku, w budowie było 2745 mieszkań w 15 projektach w Warszawie. Pierwsze mieszkania z tych projektów zostaną oddane do użytku już połowie 2011 roku.
Dobra sytuacja finansowa i wysoka sprzedaż są podstawą optymistycznej oceny przyszłości przez zarząd, który zaproponuje zwiększenie dywidendy o 12% (do 0,90 zł za akcję).
To nie oznacza, że na wynikach spółki za 2010 rok nie miał wpływu kryzys. Dom Development przez pięć kwartałów (od III kwartału 2008 r. do III kwartału 2009 r.) nie wprowadził do budowy i sprzedaży żadnej inwestycji, co znacząco obniżyło obecną podaż gotowych mieszkań. Dodatkowo, przekazane w 2010 roku mieszkania to głównie lokale niskomarżowe, sprzedawane i budowane w trakcie kryzysu. Mimo to, spółka utrzymuje wysoką płynność oraz bezpieczną strukturę zadłużenia. Na 31 grudnia 2010 dysponowała gotówką na poziomie 434,7 mln zł, przy zadłużeniu wymagalnym w ciągu 24 miesięcy wynoszącym 378 mln zł.
W swojej strategii Dom Development zakłada wyjście poza rynek warszawski. W tym roku deweloper rozpoczął swój pierwszy projekt poza Warszawą – osiedle Oaza we Wrocławiu.
- Rok 2010 to dla nas okres przede wszystkim intensywnej pracy związanej z wprowadzeniem nowych inwestycji do sprzedaży oraz promocji sprzedaży mieszkań z naszej oferty. W efekcie naszej rozważnej strategii, którą konsekwentnie realizowaliśmy w czasie kryzysu oraz wzmożonej pracy nad nowymi projektami zdobyliśmy rekordowy na skalę europejską udział w warszawskim rynku mieszkaniowym, który wyniósł w IV kwartale 2010 roku 16,6%. Takim udziałem w stolicy państwa europejskiego nie może pochwalić się żaden inny deweloper – twierdzi Jarosław Szanajca, prezes zarządu Dom Development SA. - Pomimo bardzo dobrych wyników sprzedaży, wyniki finansowe tego roku pozostają pod wpływem kryzysu w latach 2008 i 2009, kiedy to nie wprowadzaliśmy do oferty sprzedaży żadnych nowych inwestycji. Pierwsze mieszkania z nowej oferty zaczniemy przekazywać klientom już w połowie tego roku, co będzie widoczne w naszych wynikach finansowych.