Energooszczędność w moim domu
To tytuł kampanii, która będzie informować, jak sprawdzić klasę energetyczną budynku i jakie zastosować rozwiązania by była ona jak najwyższa. A to wszystko po to, by skorzystać z dopłat do kredytów bankowych w ramach nowego programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Program dopłat do kredytów na energooszczędne domy i mieszkania ma wystartować w pierwszym kwartale 2013 roku. Z dofinansowania będą mogły skorzystać nie tylko osoby zainteresowane zakupem lub budową domów, ale również mieszkań w budynkach wielorodzinnych. Wysokość dopłaty będzie zależeć od wskaźnika zapotrzebowania budynku lub mieszkania na energię użytkową do ogrzewania. I do tego właśnie potrzebne będzie sprawdzenie klasy energetycznej budynku i pomysł na rozwiązania, które ją podwyższą. Inicjatorami edukacyjne kampanii „Energooszczędność w moim domu” są przedstawiciele budownictwa zrównoważonego.
- W ramach tej kampanii będziemy wyjaśniać, co to jest dom energooszczędny, przyjazny dla środowiska i zdrowia ludzi – mówi Justyna Biernacka, Green Business Coordinator ze Skanska Residential Development Poland, firmy należącej do Grupy Skanska. - Zależy nam, by jak najwięcej osób miało świadomość, że mieszkanie w domu, który został zaprojektowany zgodnie z zasadami zrównoważonego budownictwa przekłada się na oszczędności finansowe, środowisko, a także komfort i zdrowie mieszkańców.
W pierwszym etapie kampanii „Energooszczędność w moim domu” zostanie przeprowadzone badaniem (przeprowadzi je firma SMG/KRC MillwardBrown), które zweryfikuje poziom wiedzy Polaków w zakresie sposobów zwiększania standardu energetycznego budynku i mieszkania. W podsumowaniu tego badania, inicjatorzy kampanii chcą uzyskać odpowiedź m.in. na pytania: jakie znaczenie ma dla nas sposób zaprojektowania i wykonania budynku, czy zwracamy uwagę na wykorzystane materiały i technologie, czy jesteśmy skłonni zainwestować w rozwiązania oszczędzające energię, czy znamy metody ograniczenia zużycia energii cieplnej. Adekwatnie do wyników badania, eksperci opracują cykl artykułów, w których wyjaśnione zostaną zasady budowy dom energooszczędnego i wyboru mieszkania o wysokim standardzie energetycznym. Kampania ma swój profil na Facebooku, a adresem strony jest: Energooszczędność w moim domu. Trafią tam najważniejsze i najciekawsze informacje.
- Dziś dom energooszczędny kojarzy się w Polsce głównie z wysokim kosztem budowy, mniej mówi się o korzyściach- mówi arch. Monika Kupska-Kupis z firmy Velux. - Od 2009 roku prowadzimy projekt Model Home 2020, w ramach którego powstało sześć zeroenergetycznych budynków modelowych w pięciu krajach europejskich. Projekt ten potwierdza, że stosując standardowe i ogólnodostępne materiały budowlane, a także wykorzystując odnawialne źródła energii można zbudować dom energooszczędny.
Projekt „Energooszczędność w moim domu” jest przedsięwzięciem firm reprezentujących sektor budownictwa zrównoważonego: IRA – Inteligentne Rozwiązania Automatyki, NSG Group (właściciel marki Pilkington), Philips, Rockwool, Skanska Residential Development Poland, Velux. Kampania realizowana jest przez agencję Effective Public Relations. Patronat merytoryczny objęły instytucje: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Polska Izba Gospodarcza Energii Odnawialnej oraz Green Cross Poland. Kampania będzie prowadzona od stycznia do czerwca 2013.