Grupa Bosch: 125 lat na rynku

2011-02-02 13:26
Grupa Bosch: 125 lat na rynku
Autor: BOSCH 1905 r.: majstrzy firmy Bosch.

15 listopada 1886 r. w Stuttgarcie Robert Bosch założył "Warsztat Mechaniki Precyzyjnej i Elektrotechniki". Dziś firma Bosch to ponad 300 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach świata oraz partnerzy handlowi w 150 krajach. Ponad 280 000 pracowników, ok. 3800 zgłoszeń patentowych i ponad 3,5 mld euro inwestycji rocznie na badania i rozwój (4 mld euro w 2010 r.) - solidna baza na przyszłość.

Robert Bosch, zdjęcie z 1886 r.
Autor: BOSCH Zdjęcie z 1886 r.: Robert Bosch (ur. 23 września 1861 r. - zm. 12 marca 1942 r.), pionier techniki, jeszcze za życia doprowadził swoją firmę do sukcesu.
1921: Od pierwszego serwisu Bosch w Hamburgu firma rozpoczęła tworzenie sieci obsługi klientów. Zaczęły powstawać nowe serwisy Bosch
Autor: BOSCH 1921 r.: pierwszy serwis Boscha w Hamburgu.
1926: logo serwisu Bosch
Autor: BOSCH Logo serwisu Bosch - przedstawiona na ilustracji tzw. latarnia serwisu Boscha została w 1926 r. zarejestrowana jako znak handlowy.
Ok. 1955: Plakat reklamujący termy marki Junkers
Autor: BOSCH Ok. 1955 r.: plakat reklamujący termy marki Junkers. Po przejęciu zakładów urządzeń gazowych od firmy Junkers w 1932 r. Bosch zadebiutował w nowym segmencie rynku.

Bosch oferuje produkty i usługi w ramach trzech działów przedsiębiorstwa: Techniki Motoryzacyjnej, Techniki Przemysłowej oraz Dóbr Użytkowych i Technicznego Wyposażenia Budynków. Bosch należy dziś do wiodących na świecie producentów systemów wtrysku paliwa do silników benzynowych i Diesla oraz systemów bezpieczeństwa pojazdów, takich jak ABS czy ESP®. Jest ponadto jednym z najbardziej znaczących dostawców elektronarzędzi, techniki grzewczej, sprzętu AGD oraz systemów zabezpieczeń. Dział przedsiębiorstwa Bosch Technika Przemysłowa to uznany na świecie specjalista w dziedzinie technologii napędów i sterowań, np. przekładni do elektrowni wiatrowych. Do tego działu należą także działy branżowe Technika Opakowaniowa i Solar Energy.

Ze Stuttgartu w świat

Pierwszy warsztat samochodowy w Stuttgarcie stał się zalążkiem błyskawicznego rozwoju firmy, także na arenie międzynarodowej. Robert Bosch szybko zdał sobie sprawę z możliwości, jakie oferowała sprzedaż produktów na światowych rynkach i już w 1898 r. założył pierwsze przedstawicielstwo w Wielkiej Brytanii, a w 1899 spółkę handlową dla Francji i Belgii z siedzibą w Paryżu. W kolejnych latach powstały przedstawicielstwa m.in. w USA (1906), Afryce Południowej (1906), Australii i Nowej Zelandii (1907), w Chinach (1909), Brazylii (1910) oraz w Japonii (1911). W kolejnych dziesięcioleciach Bosch wprowadził na rynek wiele innowacji, które były reakcją na szybką ekspansję sektora motoryzacyjnego, oraz przystąpił do budowy światowej organizacji badawczo-rozwojowej, produkcyjnej i handlowej. Przeniesienie produkcji na kluczowe rynki lokalne Europy, obu Ameryk i Azji do dziś jest gwarancją konkurencyjności produktów Bosch oraz solidną bazą dla dalszych sukcesów przedsiębiorstwa.

Dywersyfikacja, czyli co ma kryzys motoryzacyjny do wiertarki

Z uwagi na europejski kryzys, jaki dotknął przemysł motoryzacyjny w Europie w 1926 r., już pod koniec lat dwudziestych, przystąpiono do rozszerzania działalności i wychodzenia poza branżę motoryzacyjną. Celem było stworzenie szerszej bazy, co pozwoliłoby zmniejszyć wrażliwość na wahania koniunktury. Po raz pierwszy Bosch zaczął dywersyfikować swoją działalność w 1928 r. poprzez wejście na rynek elektronarzędzi przenośnych – pierwszym produktem Bosch w tej branży była maszynka do strzyżenia włosów o nazwie Forfex. Po niej pojawiły się kolejne elektronarzędzia: młot udarowo-obrotowy Bosch (w 1932 r.) oraz elektronarzędzia dla użytkowników indywidualnych w latach pięćdziesiątych. Dziś Bosch jest wiodącym na świecie producentem elektronarzędzi przeznaczonych zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i dla profesjonalistów pracujących w rzemiośle i przemyśle (m.in. oferuje urządzenia akumulatorowe z technologią litowo-jonową).
W ostatnich latach Bosch rozszerzył swoją działalność w branży systemów wykorzystujących energie odnawialne. Strategia ta okazała się słuszna w czasach kryzysowych, ostatnio w latach 2008/2009 naznaczonych globalnym kryzysem finansowym i gospodarczym.

Przejęcie branży urządzeń gazowych od przemysłowca Hugona Junkersa - rok 1932

Bosch zadebiutował w 1932 r. w branży podgrzewaczy wody dla prywatnych gospodarstw domowych i z biegiem lat konsekwentnie rozwijał tę branżę. Obecnie dział Techniki Grzewczej należy do działów odnoszących sukcesy w Grupie Bosch i oferuje kompletne portfolio produktów: od gazowych i olejowych kotłów grzewczych, poprzez termy do podgrzewania wody, pompy ciepła i systemy solarne aż do bloków elektrociepłowniczych. Od 2002 r. dział przedsiębiorstwa Dobra Użytkowe i Techniczne Wyposażenie Budynków odnosi sukcesy także, jako światowy producent systemów zabezpieczeń oraz systemów komunikacyjnych.

Zawsze z duchem czasu

Przejęcie producenta fotowoltaiki, spółki Ersol, w 2008 r., umożliwiło Boschowi wejście na rynek technologii solarnych. Obecnie Bosch projektuje, produkuje i sprzedaje pełną paletę produktów fotowoltaicznych na bazie krzemu, a także oferuje wykonawstwo kompletnych instalacji fotowoltaicznych. Bosch zajmuje się także rozwijaniem innowacyjnych maszyn opakowaniowych dla znanych producentów żywności oraz dla przemysłu farmaceutycznego.
Przedsiębiorstwo koncentruje się na rozwijaniu zielonych technologii i wykorzystuje szanse zrównoważonego rozwoju, np. na polu elektryfikacji pojazdów oraz w segmencie pomp ciepła dla nowo budowanych obiektów, czy wreszcie energii odnawialnych, jak energia słoneczna i wiatrowa.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej