Grupa ERGIS: poziom sprzedaży utrzymany
Grupa ERGIS, lider przetwórstwa tworzyw sztucznych w Europie Środkowo–Wschodniej, zrealizowała swój cel strategiczny w I kwartale 2010 roku. Grupa utrzymała stabilny poziom sprzedaży, osiągając, pomimo niekorzystnych warunków rynkowych, przychody w wysokości 135,2 mln zł. Jednocześnie zysk netto w tym okresie wzrósł o ponad 7,5 mln zł.
Kluczowe wydarzenia I kwartału 2010
Przychody Grupy ERGIS w pierwszych trzech miesiącach 2010 roku utrzymały się na stabilnym poziomie w porównaniu z tym samym okresem roku 2009 i wyniosły 135,2 mln zł. Sprzedaż na rynku polskim wzrosła do 61,07 mln zł wobec 54,7 mln zł rok wcześniej. W efekcie Grupa w kolejnym kwartale umocniła swoją pozycję wśród rodzimych odbiorców. Sprzedaż zagraniczna wyniosła 74,1 mln zł, wobec 80,5 mln zł w I kwartale 2009, co jest skutkiem umocnienia się polskiej waluty.
Zysk netto Grupy wzrósł do 7,6 mln zł wobec 6 tys. zł rok wcześniej, co jest związane m.in. z umocnieniem złotego w stosunku do EURO, które pozwoliło uniknąć negatywnych różnic kursowych, które zaważyły na wyniku za I kwartał 2009.
Grupa ERGIS obniżyła poziom należności o 2,2 mln zł, do 91,3 mln zł. W ocenie Zarządu, spadek należności przy porównywalnym poziomie sprzedaży świadczy o dobrej sytuacji płatniczej Grupy.
Warto również zwrócić uwagę na znaczącą redukcję kosztów ogólnych – w I kwartale 2010 były niższe o 13,1% wobec zanotowanych w I kwartale 2009. Jednocześnie koszty sprzedaży spadły w tym samym okresie o 7,2%.
Pod koniec stycznia 2010 roku podpisano umowę powołującą spółkę MATEO-ERGIS z siedzibą w w Luštěnicach (Republika Czeska). Spółka specjalizuje się w sprzedaży na rynku czeskim folii stretch i taśm PET (Greenstrap), będących jednymi z kluczowych produktów Grupy. ERGIS-EUROFILMS ma w spółce 60% udziałów, pozostałe 40% objęli czescy partnerzy (osoby fizyczne), kierujący dotychczas działalnością jednego z największych na rynku czeskim dystrybutorów tego typu produktów. Nowa spółka będzie miała podstawowe znaczenie dla rozwoju sprzedaży folii stretch i taśm PET na rynku czeskim.
Wyniki finansowe – szczegóły
Na wartość przychodów w I kwartale 2010 niekorzystnie oddziaływał poziom kursu euro. Kurs średni był w tym czasie niższy od zanotowanego w analogicznym okresie 2009 aż o 13,75%. Wzmocnienie złotego obniżało poziom przychodów ze sprzedaży eksportowej i tym samym wpłynęło negatywnie na zyskowność tej sprzedaży.
w tys. PLN | I kw. 2009 | I kw. 2010 | zmiana |
---|---|---|---|
przychody | 135 248 | 135 164 | -0,01% |
zysk brutto ze sprzedaży | 32 696 | 21 989 | -32,8% |
zysk operacyjny | 15 433 | 6 737 | -56,4% |
EBITDA | 21 387 | 11 985 | -44,0% |
zysk netto | 6 | 7 612 | +1268,0% |
Na wartość przychodów w I kwartale 2010 niekorzystnie oddziaływał poziom kursu euro. Kurs średni był w tym czasie niższy od zanotowanego w analogicznym okresie 2009 aż o 13,75%. Wzmocnienie złotego obniżało poziom przychodów ze sprzedaży eksportowej i tym samym wpłynęło negatywnie na zyskowność tej sprzedaży.
Jednocześnie ceny surowców dynamicznie rosły (od około 20% do około 55%). Pomimo to Grupie udało się osiągnąć cel strategiczny - jakim w I kwartale 2010 było utrzymanie pozycji rynkowej - i zanotować przychody na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego.
W ocenie Zarządu przyjęcie strategii utrzymania pozycji rynkowej umożliwi maksymalizację zysku operacyjnego Grupy w przyszłości, w sytuacji prawdopodobnego odwrócenia aktualnie niekorzystnych tendencji w zakresie cen surowców strategicznych.
Na uwagę zasługuje wzrost wartości sprzedaży folii stretch, wynikający zarówno ze wzrostu wolumenu sprzedaży jak i wzrostu cen surowców. Wysoką dodatnią dynamikę sprzedaży, będącą rezultatem inwestycji dokonanych w spółce Flexergis w latach 2008-2009, zanotowano w grupie opakowań drukowanych. Grupa dynamicznie zwiększa sprzedaż taśm PET. Stopniowo odbudowuje się rynek granulatów PVC. Ujemna dynamika sprzedaży grupy laminaty oraz folie PET, jako że dotyczy spółek niemieckich, wynika w znacznym stopniu ze spadku kursu EUR.
Różnica wyniku na poziomie EBIT i EBITDA w porównaniu z I kwartałem 2009 wynika z faktu, iż w I kwartale 2009 roku Spółka osiągnęła nadzwyczajnie wysokie wyniki finansowe, na co wpływ miał rekordowo wysoki kurs euro oraz jednoczesny spadek cen jednostkowych surowców podstawowych. W minionym kwartale 2010 roku mieliśmy natomiast do czynienia z odwrotną sytuacją, co miało decydujący wpływ na słabszy wynik wobec rekordowego I kwartału 2009 r.
Wartość EBITDA uzyskana w I kwartale 2010 (11,99 mln zł), pozostaje jednak nadal wysoka.
Zysk netto w I kwartale 2010 roku wyniósł 7,6 mln zł, podczas gdy w I kwartale 2009 roku był bliski zera, co było rezultatem obciążenia wyniku I kwartału 2009 wysokimi kosztami finansowymi z uwagi na słabą złotówkę i tym samym niekorzystną wycenę kredytów zaciągniętych na zakup spółek niemieckich denominowanych w euro. Niezależnie od zamiany części zadłużenia na obligacje, Grupa w 2009 roku spłaciła 30 mln zł zadłużenia bankowego z tytułu kredytów inwestycyjnych, co - wraz ze wzmocnieniem złotówki w I kwartale 2010 r.- miało pozytywny wpływ na wynik finansowy Grupy.
- Za najważniejsze osiągnięcie pierwszego kwartału uważamy utrzymanie stabilnej sprzedaży, pomimo niekorzystnych warunków gospodarczych. Warto również podkreślić, że ponownie zwiększyliśmy naszą sprzedaż na rodzimym rynku, a więc i udziały w nim. Cieszy nas to, bo oznacza, że polski rynek wciąż się rozwija i ma dobre perspektywy – mówi Tadeusz Nowicki, Prezes Zarządu ERGIS-EUROFILMS. - Cele na ten rok to dalszy rozwój trzech podstawowych obszarów działalności – produkcji laminatów do żywności, opakowań przemysłowych (folie stretch PE i folie PET) oraz folii PVC. Będziemy kontynuować ekspansję na rynku taśm PET, w którym systematycznie zwiększamy swój udział. Dużą wagę przykładamy do rozwoju sprzedaży materiałów opakowaniowych (folia stretch i taśmy PET) poprzez utworzoną w styczniu tego roku spółkę czeską. Nie zaniedbujemy rynków europejskich i systematycznie rozbudowujemy sieć naszych agentów.
Grupa ERGIS jest największym na rynku polskim i wiodącym w Europie Środkowo-Wschodniej producentem wyrobów z PVC: folii, granulatów, tapet i paneli boazeryjnych oraz parapetów. Oferta firmy obejmuje m.in. folie trwale zlaminowane z inną folią, papierem, włókniną, tkaniną itd. oraz folie drukowane, folie izolacyjne, folie opakowaniowe (w tym farmaceutyczne), wykładziny autobusowe, granulaty stosowane przez producentów kabli, panele elewacyjne (wewnętrzne i zewnętrzne), taśmy dylatacyjne, sztuczne skóry, tkaniny powlekane oraz ceraty i tapety (papierowe i winylowe). Ponadto, Grupa jest największym na polskim rynku producentem folii stretch (rozciągliwej, stosowanej m.in. do owijania ładunków na paletach), producentem folii termokurczliwej PVC (służącej m.in. do pakowania produktów spożywczych) i taśm PET (służących do wiązania średnio ciężkich i ciężkich produktów i ładunków) oraz dystrybutorem folii BOPP (używanej głównie do produkcji opakowań). Grupa produkuje także folie opakowaniowe do żywności (laminaty, folie pojedyncze, folie twarde, elastyczne oraz typu „skin”), jak również opakowania giętkie i laminaty wielowarstwowe.