Grupa Selena podbija rynek azjatycki
Obecne trendy w globalnej gospodarce wskazują na zróżnicowanie dynamik rozwoju PKB pomiędzy rynkami rozwijającymi się ("emerging markets") a rynkami dojrzałymi ("mature markets"). Popyt na materiały chemii budowlanej podąża za światowymi trendami. Firmy o zasięgu światowym, jak również Grupa Selena poszukują możliwości wzrostu, stosując dla każdego rynku odmienną strategię rozwoju.
Obecnie wiele krajów rozwijających się silnie się rozwija. Do takich krajów należy Kazachstan. Pod względem wzrostu gospodarczego kraj ten jest liderem, wśród państw byłego Związku Radzieckiego. Kazachstan korzysta z obecnych tendencji cen surowcowych, szczególnie cen na ropę. Choć na rynku kazachstańskim panuje ostra konkurencja i kieruje się on swoimi prawami, to kusi przedsiębiorców perspektywami. Jedna z niewielu polskich firm , które działają w Republice Kazachstanu jest Grupa Selena. Spółka od 2002 roku prowadzi na tamtejszym rynku działalność handlową, w sektorze chemii budowlanej.
Przeczytaj również: Chris Hood nowym dyrektorem zarządzającym zespołu Workplace Innovation w CB Richard Ellis
Dynamiczny wzrost segmentu budowlanego Kazachstanu, uwarunkowany jest przede wszystkim faktem przeniesienia stolicy kraju z Ałmaty do Astany. Gospodarka kraju niewątpliwie zawdzięcza rozwój właśnie sektorowi budownictwa, który znacząco wpływa na wzrost PKB kraju. Zwiększony popyt na materiały budowlane stwarzał doskonałe możliwości rozwoju dla krajowych i zagranicznych przedsiębiorstw o zasięgu globalnym. Była to jedna z kluczowych przesłanek wejścia na rynek kazachstański ze strony Grupy Selena. W latach 2008 i 2009 Kazachstan mocno odczuł skutki globalnej recesji. Wówczas rynek był zdominowany zamówieniami ze sfery socjalnej, przemysłu i transportu, co w znacznym stopniu zaostrzyło konkurencję. Sytuacja kazachstańskiej branży budowlanej w ostatnich latach uległa jednak wyraźnej poprawie – w 2010 roku odnotowano około 5% wzrost budownictwa remontowego i mieszkaniowego, co prognozuje dobre perspektywy również w 2011 roku. Strategia ekspansji polskiej firmy, wykracza daleko poza granice Kazachstanu – ma on stać się centrum operacji dla działań Seleny w Środkowej Azji, obsługującym m. in. Kirgistan, Uzbekistan, Tadżykistan czy Turkmenistan. Siedziba główna Seleny w Kazachstanie mieści się w Ałmaty, natomiast łącznie Grupa posiada sześć centrów dystrybucyjnych w największych miastach kraju. Zapotrzebowanie rynku jest jednym z głównych czynników kształtujących ofertę Grupy. Bezpieczeństwo, wygoda użytkowania i wysoka jakość są stałymi wyznacznikami produktów Seleny – co zostało docenione również w Kazachstanie. W 2010 roku, Narodowa Liga Konsumentów oraz władze miejskie Ałmaty i Astany, wyróżniły Selenę Narodowym Znakiem Jakości ‘Godny Zaufania’. Ważną specyfiką rynku kazachstańskiego jest logistyka dostaw i dystrybucji. Kazachstan to jedyny z rynków operacyjnych Grupy Selena, gdzie do przewozu towarów firma wykorzystuje transport kolejowy. Należy również pamiętać o szybkim nadejściu zimy i panujących w tym okresie bardzo niskich temperaturach, które mogą negatywnie wpływać na jakość produktów. Początkowo, wewnątrz kraju, dystrybucja asortymentu Seleny odbywała się za pośrednictwem usług lokalnych firm, zajmujących się na co dzień transportem osobowym. Było to rozwiązanie niespotykane w skali działalności Grupy, ale zagwarantowało stałość usług i pewność transportu na pozbawionym w owym czasie alternatyw na rynku kazachstańskim. Rozwijająca się infrastruktura, konieczność szkolenia kadry, zawiłości administracyjne i zdarzające się, odmienne od polskiego- postrzeganie niektórych zasad biznesu sprawiają, że bez wnikliwej analizy oraz znajomości kultury kraju, rozpoczęcie i prowadzenie działalności na tym rynku może sprawiać przedsiębiorcom trudności. Pomimo różnic kulturowych, Polacy i polskie firmy postrzegane są w Kazachstanie pozytywnie. Władze Kazachstanu w ostatnich latach stopniowo zmieniają swoje podejście do inwestorów zagranicznych. Zależy im na obecności innowacyjnych przedsiębiorstw, funkcjonujących w oparciu o nowoczesne technologie. Preferowanym modelem są spółki z podmiotami kazachstańskimi, które nie tylko prowadzą wspólną działalność gospodarczą, ale i szkolą kazachstańskich specjalistów. Konkurencja na rynku systematycznie wzrasta, a Kazachstan zacieśnia stosunki gospodarcze ze wieloma krajami. Polscy przedsiębiorcy, którzy zamierzają rozpocząć w tym kraju działalność, nie powinni więc zbyt długo zwlekać. Odpowiednie przygotowanie i dopracowana strategia pozwolą im powalczyć o udziały w rynku.