Inwestycja w dobrą markę
Rozmowa z Andrzejem Bartosem, partnerem w Innova Capital (firma private equity - od 29 marca właścicel 100% akcji Libet SA)
Jak oceniają Państwo perspektywy rynku private equity w Polsce i Europie Środkowej?
- Bez wątpienia rok 2010 będzie dla naszej branży lepszy, niż poprzedni. Gospodarka ponownie wkracza na ścieżkę wzrostu, banki są bardziej skłonne finansować projekty inwestycyjne, a na polskim rynku ciągle jest dużo atrakcyjnych spółek z potencjałem wzrostu w perspektywie kilku lat. W tym gronie znajdują się także polskie spółki zagranicznych właścicieli, którzy po czasie kryzysu chcą skoncentrować się na rodzimych rynkach oraz kluczowych obszarach działalności i w związku z tym rozważają sprzedaż niektórych aktywów. W 2010 roku spodziewamy się kilku dużych transakcji kapitałowych oraz wielu projektów średniej wielkości. Z pewnością będzie ich więcej niż w poprzednim roku. Warto zaznaczyć, że wcale nie musi powtórzyć się rekordowy rok, aby fundusze mogły uznać ten rok za udany.
Największy sukces Innova Capital?
- W ciągu 16 lat obecności na rynku dokonaliśmy wielu spektakularnych transakcji. Skupiając się na ostatnich latach i sektorze produkcyjnym warto przypomnieć inwestycje w spółki Mercor i ACE, które były naszymi dużymi sukcesami. W obu przypadkach, w ciągu zaledwie 3-4 lat, udało nam się lokalnych graczy przekształcić w europejskich liderów w swoich branżach. W przypadku firmy Mercor przychody zwiększyły się czterokrotnie w ciągu 3 lat od momentu wejścia Innova Capital. Spółka rozwinęła się z pozycji lokalnego gracza z 9% udziałem eksportu w przychodach, w międzynarodową grupę kapitałową z 50% udziałem eksportu. Z kolei grupa ACE, zbudowana przez Innova poprzez trzy transakcje fuzji i przejęć, przeszła transformację z lokalnego zakładu produkcyjnego do lidera w projektowaniu i produkcji odlewanych komponentów systemów hamulców, z udziałem w europejskim rynku sięgającym w pewnych produktach powyżej 40%. Jej obroty potroiły się od momentu wejścia Innova Capital w 2005 roku.
Innova Capital inwestuje w firmy z różnych branż. Co zdecydowało o kupnie właśnie spółki Libet?
- Libet jest liderem rynku w jednym z ulubionych sektorów Innova, czyli produkcji materiałów budowlanych. Spółka jest świetnie pozycjonowana, aby wykorzystać spodziewaną poprawę koniunktury w budownictwie. Ma też wszelkie predyspozycje, aby dzięki coraz bardziej sprzyjającym warunkom rynkowym, rozwinąć się na wielu płaszczyznach, między innymi poprzez wejście na nowe rynki i wprowadzanie nowych produktów. Ogromnym atutem jest również bardzo dobra i zmotywowana kadra zarządzająca, z ogromnym doświadczeniem i wiedza branżową. Na dodatek wizja Zarządu rozwoju spółki pokrywa się z naszymi intencjami.
Jak postrzegają Państwo Libet w perspektywie budowania przewagi konkurencyjnej nad innymi producentami kostki brukowej i płyt tarasowych w Polsce?
- Do najważniejszych czynników decydujących o konkurencyjności produktu należy zaliczyć jego jakość, markę oraz szerokość oferty handlowej. Aby umożliwić dostępność swoich wyrobów na terenie kraju, Libet rozwinął jedyną w swoim rodzaju markową sieć dystrybucji produktów premium. Żaden inny producent w kraju nie może pochwalić się siecią 135 Autoryzowanych Punktów Sprzedaży, przez które z powodzeniem dociera z ofertą do klientów indywidualnych i firm brukarskich. Kolejnym ważkim argumentem jest wysoka wartość marki Libet. Gdy bierzemy pod uwagę producentów materiałów nawierzchniowych (w segmencie produktów Premium) wartość marki osiągnęła najwyższy poziom w kraju według badania AC Nielsen. Analizy długoterminowe wskazują wreszcie na rosnący udział w rynku dużych graczy, takich jak LIBET, którzy wypierają stopniowo mniejszych producentów. Ich rosnąca przewaga konkurencyjna nad małymi producentami lokalnymi wynika między innymi z wysokich wymagań kapitałowych. Uruchomienie jednej nowej linii produkcyjnej to inwestycja rzędu 20-25 mln zł, a Libet posiada aż 22 takie linie. Liczymy na dalszą konsolidację tego sektora.
Jakie są długookresowe cele Innova Capital, zwłaszcza, jeśli chodzi o Libet? Czy i jakie inwestycje Innova Capital planuje przeprowadzić w firmie Libet?
- W chwili obecnej finalizujemy aktualizację strategii Libet. W pierwszym okresie z pewnością będziemy chcieli się skupić na poprawieniu efektywności i wydajności już istniejących linii produkcyjnych. Idąc dalej mamy świadomość, że obecną pozycję firma zawdzięcza przede wszystkim produktom z grupy Premium. Nasza długookresowa strategia rozwoju, obejmuje wypełnienie istniejących luk w aktualnej gamie produktów tej grupy. Chcemy też uważnie śledzić rynek, szukając szans dla nowych produktów w tym segmencie. Równocześnie zamierzamy pracować nad rozwijaniem i zacieśnianiem współpracy z APS-ami. Osobnym zadaniem będzie przygotowanie i wdrożenie planowanej dalszej ekspansji firmy na teren Polski Północnej czy to przez budowę nowych, czy przejęcie już istniejących zakładów produkcyjnych. W perspektywie 3 do 5 lat naszym celem jest przygotowanie spółki do wejścia na Giełdę Papierów Wartościowych lub jej sprzedaży inwestorowi branżowemu.