Inwestycja w dobrą markę

2010-04-05 12:31
Andrzej Bartos, partnerem w Innova Capital
Autor: od nota bene PR Andrzej Bartos, partnerem w Innova Capital.

Rozmowa z Andrzejem Bartosem, partnerem w Innova Capital (firma private equity - od 29 marca właścicel 100% akcji Libet SA)

Jak oceniają Państwo perspektywy rynku private equity w Polsce i Europie Środkowej?
-
Bez wątpienia rok 2010 będzie dla naszej branży lepszy, niż poprzedni. Gospodarka ponownie wkracza na ścieżkę wzrostu, banki są bardziej skłonne finansować projekty inwestycyjne, a na polskim rynku ciągle jest dużo atrakcyjnych spółek z potencjałem wzrostu w perspektywie kilku lat. W tym gronie znajdują się także polskie spółki zagranicznych właścicieli, którzy po czasie kryzysu chcą skoncentrować się na rodzimych rynkach oraz kluczowych obszarach działalności i w związku z tym rozważają sprzedaż niektórych aktywów. W 2010 roku spodziewamy się kilku dużych transakcji kapitałowych oraz wielu projektów średniej wielkości. Z pewnością będzie ich więcej niż w poprzednim roku. Warto zaznaczyć, że wcale nie musi powtórzyć się rekordowy rok, aby fundusze mogły uznać ten rok za udany.

Największy sukces Innova Capital?
-
W ciągu 16 lat obecności na rynku dokonaliśmy wielu spektakularnych transakcji. Skupiając się na ostatnich latach i sektorze produkcyjnym warto przypomnieć inwestycje w spółki Mercor i ACE, które były naszymi dużymi sukcesami. W obu przypadkach, w ciągu zaledwie 3-4 lat, udało nam się lokalnych graczy przekształcić w europejskich liderów w swoich branżach. W przypadku firmy Mercor przychody zwiększyły się czterokrotnie w ciągu 3 lat od momentu wejścia Innova Capital. Spółka rozwinęła się z pozycji lokalnego gracza z 9% udziałem eksportu w przychodach, w międzynarodową grupę kapitałową z 50% udziałem eksportu. Z kolei grupa ACE, zbudowana przez Innova poprzez trzy transakcje fuzji i przejęć, przeszła transformację z lokalnego zakładu produkcyjnego do lidera w projektowaniu i produkcji odlewanych komponentów systemów hamulców, z udziałem w europejskim rynku sięgającym w pewnych produktach powyżej 40%. Jej obroty potroiły się od momentu wejścia Innova Capital w 2005 roku.

Innova Capital inwestuje w firmy z różnych branż. Co zdecydowało o kupnie właśnie spółki Libet?
-
Libet jest liderem rynku w jednym z ulubionych sektorów Innova, czyli produkcji materiałów budowlanych. Spółka jest świetnie pozycjonowana, aby wykorzystać spodziewaną poprawę koniunktury w budownictwie. Ma też wszelkie predyspozycje, aby dzięki coraz bardziej sprzyjającym warunkom rynkowym, rozwinąć się na wielu płaszczyznach, między innymi poprzez wejście na nowe rynki i wprowadzanie nowych produktów. Ogromnym atutem jest również bardzo dobra i zmotywowana kadra zarządzająca, z ogromnym doświadczeniem i wiedza branżową. Na dodatek wizja Zarządu rozwoju spółki pokrywa się z naszymi intencjami.

Jak postrzegają Państwo Libet w perspektywie budowania przewagi konkurencyjnej nad innymi producentami kostki brukowej i płyt tarasowych w Polsce?
-
Do najważniejszych czynników decydujących o konkurencyjności produktu należy zaliczyć jego jakość, markę oraz szerokość oferty handlowej. Aby umożliwić dostępność swoich wyrobów na terenie kraju, Libet rozwinął jedyną w swoim rodzaju markową sieć dystrybucji produktów premium. Żaden inny producent w kraju nie może pochwalić się siecią 135 Autoryzowanych Punktów Sprzedaży, przez które z powodzeniem dociera z ofertą do klientów indywidualnych i firm brukarskich. Kolejnym ważkim argumentem jest wysoka wartość marki Libet. Gdy bierzemy pod uwagę producentów materiałów nawierzchniowych (w segmencie produktów Premium) wartość marki osiągnęła najwyższy poziom w kraju według badania AC Nielsen. Analizy długoterminowe wskazują wreszcie na rosnący udział w rynku dużych graczy, takich jak LIBET, którzy wypierają stopniowo mniejszych producentów. Ich rosnąca przewaga konkurencyjna nad małymi producentami lokalnymi wynika między innymi z wysokich wymagań kapitałowych. Uruchomienie jednej nowej linii produkcyjnej to inwestycja rzędu 20-25 mln zł, a Libet posiada aż 22 takie linie. Liczymy na dalszą konsolidację tego sektora.

Jakie są długookresowe cele Innova Capital, zwłaszcza, jeśli chodzi o Libet? Czy i jakie inwestycje Innova Capital planuje przeprowadzić w firmie  Libet?
-
W chwili obecnej finalizujemy aktualizację strategii Libet. W pierwszym okresie z pewnością będziemy chcieli się skupić na poprawieniu efektywności i wydajności już istniejących linii produkcyjnych. Idąc dalej mamy świadomość, że obecną pozycję firma zawdzięcza przede wszystkim produktom z grupy Premium. Nasza długookresowa strategia rozwoju, obejmuje wypełnienie istniejących luk w aktualnej gamie produktów tej grupy. Chcemy też uważnie śledzić rynek, szukając szans dla nowych produktów w tym segmencie. Równocześnie zamierzamy pracować nad rozwijaniem i zacieśnianiem współpracy z APS-ami. Osobnym zadaniem będzie przygotowanie i wdrożenie planowanej dalszej ekspansji firmy na teren Polski Północnej czy to przez budowę nowych, czy przejęcie już istniejących zakładów produkcyjnych. W perspektywie 3 do 5 lat naszym celem jest przygotowanie spółki do wejścia na Giełdę Papierów Wartościowych lub jej sprzedaży inwestorowi branżowemu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany