Inwestycje na EURO 2012. Bilfinger i Hydrobudowa: budujemy drogi i stadiony na EURO
Przyznanie Polsce i Ukrainie praw do organizacji EURO 2012 wywołało wielkie nadzieje i oczekiwania. Na rok przed rozpoczęciem mistrzostw, firmy budowlane dzielą się doświadczeniem, zdobytym przy realizacji inwestycji na EURO 2012. Wypowiedzi udzielili Rafał Damasiewicz z firmy Hydrobudowa Polska S.A. (generalny wykonawca stadionów na EURO 2012: stadion Lecha, PGE Arena, Stadion Narodowy) i Mateusz Gdowski z firmy Bilfinger Berger Budownictwo S.A. (inwestycje z zakresu budownictwa drogowego).
EURO 2012 z tarczą czy na tarczy? Wielkie nadzieje i oczekiwania, a jaka praktyka i doświadczenia z inwestycji realizowanych na EURO?
Mateusz Gdowski, PR Manager w firmie Bilfinger Berger Budownictwo:
- Myślę, że mistrzostwa EURO 2012 szczęśliwie zbiegły się z „Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012” i wymusiły różnego typu działania. Oceniam to zjawisko pozytywnie. Oczywiście w wielu miejscach zdecydowano się na bardzo odważne kroki, jak np. przeprowadzenie przetargów w systemie „Projektuj i Buduj”, czyli coś co można z punktu widzenia Klienta zrobić dużo szybciej, bo nie trzeba robić projektu. Niemniej jednak mistrzostwa wymusiły na naszych Klientach, szybkie działania i to jest w mojej ocenie bardzo pozytywne. Dzięki temu pojawiło się więcej przetargów infrastrukturalnych i to jest kolejna dobra strona. Jednak terminy realizacyjne są bardzo ambitne. Sukces procesu budowlanego zależy od wielu czynników, a nie tylko od samego wykonawcy jak to się powszechnie uważa. Tam gdzie wszystkie strony są przygotowane do realizacji i udaje się wybierać rozwiązania optymalne – tam pomimo ambitnych terminów realizacje zakończą się sukcesem.
Rafał Damasiewicz, członek zarządu firmy Hydrobudowa Polska:
- Powierzenie Polsce roli współgospodarza EURO 2012 istotnie przyczyniło się do rozwoju Hydrobudowy Polska. Nasza grupa jest bezpośrednim beneficjentem inwestycji realizowanych z myślą o przyszłorocznych mistrzostwach Europy w piłce nożnej.
Przygotowując się do przetargów na budowę stadionów, postawiliśmy sobie za cel zdobycie przynajmniej jednego z kontraktów stadionowych, choć nie kryliśmy, że naszą ambicją jest budowa dwóch czy nawet trzech piłkarskich aren. Jak się okazało, nasze ambicje nie były na wyrost. Wspólnie z naszym inwestorem strategicznym – PBG, oraz ze spółkami z grupy Alpine zdobyliśmy kontrakty na budowę trzech stadionów: w Poznaniu, Gdańsku i Warszawie. Ich łączna wartość to blisko 2,1 mld zł netto.
Pozyskanie umów to jednak dopiero połowa sukcesu. Drugą stanowi zgodna ze sztuką, najwyższymi standardami i założeniami budżetowymi realizacja. Każdy z tych trzech stadionów zawierał tymczasem rozwiązania konstrukcyjne niespotykane wcześniej nie tylko w Polsce, ale i w Europie czy nawet na świecie. Zadania te były zatem nie lada wyzwaniem inżynierskim i organizacyjnym, wymagały zastosowania najnowszych, pionierskich, nietuzinkowych technologii, a najbardziej skomplikowane operacje, takie jak podniesienie konstrukcji linowej dachu Stadionu Narodowego, same w sobie były spektakularnymi wydarzeniami. Sprostaliśmy tym wyzwaniom. W ubiegłym roku został zakończony poznański stadion. W budowie są jeszcze stadiony w Warszawie (Stadion Narodowy) i Gdańsku (PGE Arena).
Pozyskanie i realizacja kontraktów stadionowych znacznie przyczyniły się do wypracowania rekordowych wyników finansowych przez grupę Hydrobudowy Polska w 2009 roku, oraz pozwoliły utrzymać wysoki poziom przychodów w 2010 roku. Co ważne, pozytywny wpływ EURO 2012 na rozwój GK HBP wcale nie musi się skończyć w bieżącym roku wraz z ukończeniem inwestycji stadionowych. Zdobyte przy tych projektach bogate doświadczenie i referencje otwierają nam bowiem drogę do rynków zagranicznych, takich jak Rosja czy Katar, gdzie będą budowane stadiony w związku z mistrzostwami świata w piłce nożnej w latach 2018 i 2022.
Ponadto, przygotowania do EURO 2012 to nie tylko stadiony. Przyszłoroczny turniej był niewątpliwym katalizatorem w przygotowaniu i rozstrzyganiu przetargów infrastrukturalnych, co przyczyniło się do bezprecedensowego przełomu w rozwoju infrastruktury komunikacyjnej kraju, szczególnie budownictwa drogowego. My również postanowiliśmy zaistnieć na tym wielomiliardowym rynku. Zastosowaliśmy model, który sprawdził się w przetargach na budowę stadionów, czyli połączyliśmy siły z PBG oraz doświadczonymi partnerami zagranicznymi. To była właściwa ścieżka: konsorcja z udziałem Hydrobudowy Polska pozyskały w minionym roku kontrakty na budowę autostrad i dróg ekspresowych o łącznej wartości niemal 3,7 mld zł netto. Tym samym dziś jesteśmy znaczącym graczem na rynku budownictwa drogowego, a udział przychodów z tego sektora w 2011 roku może sięgnąć niemal 40% przychodów ogółem GK HBP, podczas gdy jeszcze dwa lata temu był on bliski zeru.