Klucz do sukcesu? Harmonia. Życia zawodowego i prywatnego...

2008-07-02 13:51
Klucz do sukcesu? Harmonia. Życia zawodowego i prywatnego...
Autor: Klaxon Communications Klucz do sukcesu? Harmonia. Życia zawodowego i prywatnego...

"Właściwi ludzie na właściwym miejscu to sukces firmy. Bez ludzi nie udałoby się Swisspor Polska osiągnąć tak wysokiej pozycji na rynku. Nasi pracownicy są autorami wielu udoskonaleń technicznych pracy maszyn, opracowań racjonalizatorskich, pomysłów organizacyjnych..." - zapewnia Jacek Szwoch, prezes firmy Swisspor Polska,  laureat ogólnopolskiego konkursu Solidny Pracodawca Roku 2007.


Jakie kryteria powinien spełniać pracodawca, aby pracownicy postrzegali go jako solidnego?
- Wymieniłbym tutaj trzy najważniejsze dla nas kryteria. Po pierwsze - jako firma gwarantujemy pewność zatrudnienia, czyli gwarantowanej możliwości powrotu do pracy z urlopów macierzyńskich, wychowawczych, bezpłatnych, długotrwałych zwolnień lekarskich itd.
Po drugie - niezwykle ważna jest stabilność zatrudnienia, którą oferujemy naszym pracownikom, dzięki silnej pozycji firmy na rynku. Dzięki temu redukujemy obawy o to, że pracownik otrzyma wypowiedzenie z powodów leżących po stronie Swisspor Polska.
Wreszcie - niezwykle ważne jest dla nas dostosowywanie struktur organizacyjnych do ludzi, a nie na odwrót. Taki plastyczny układ daje naszym pracownikom, zarówno tym najlepszym jak i tym troszkę słabszym, szansę na znalezienie swojego miejsca w firmie oraz dobre wykorzystanie swoich możliwości.

Szwoch_Swisspor
Autor: Klaxon Communications Jacek Szwoch, prezes firmy Swisspor Polska, ogólnopolskiego laureata konkursu Solidny Pracodawca Roku 2007

W jaki sposób wspomagacie rozwój zawodowy pracowników?
- Uważam, że jest to jeden z podstawowych elementów budowy naszej przewagi konkurencyjnej. Właściwi ludzie na właściwym miejscu to sukces firmy. Bez ludzi nie udałoby się Swisspor Polska osiągnąć tak wysokiej pozycji na rynku. Nasi pracownicy są autorami wielu udoskonaleń technicznych pracy maszyn, opracowań racjonalizatorskich, pomysłów organizacyjnych. Staramy się wspomagać ich aktywność poprzez organizowanie szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych oraz dofinansowywanie studiów podyplomowych. Ta polityka przekłada się też, oczywiście, na system promowania sukcesów i aktywności zawodowej. Każdy awans w Swisspor Polska jest związany z korzyściami, stanowiska są wpisane w siatkę płac, większa odpowiedzialność, a co za tym idzie - większe wymagania wobec pracownika zawsze związane są z wyższym wynagrodzeniem. Staramy się także, żeby sukces, jaki w ostatnich latach odnotowujemy, przekładał się na wzrost płac. Porównując średnie wynagrodzenie w firmie w roku 2007 do średniej pensji w 2002 roku (początek spektakularnego wzrostu), wzrosło ono o 39,4%, podczas gdy średnie wynagrodzenie w gospodarce o 26,2%. A jeżeli porównamy wzrost średniego wynagrodzenia w firmie w 2007 roku do roku 2005 - wtedy ruszyła na dobre nasza fabryka papy w Międzyrzeczu - to wzrost wyniósł 36,4% (średnio w Polsce - 13,1%). W roku ubiegłym wynagrodzenia u nas wzrosły o 20% (w Polsce o 8,6%). Jak widać, nasza dynamika wzrostu płac zdecydowanie wyprzedza średnią krajową.

Czy firma daje szansę na pracę ludziom młodym oraz osobom w wieku "poprodukcyjnym"?
- Mamy wśród naszych pracowników naprawdę duże zróżnicowanie wiekowe. Zatrudniamy wielu młodych ludzi, świeżych absolwentów, dla których często jest to jest pierwsza praca. Przychodzą na różne stanowiska - zarówno produkcyjne, jak i administracyjne czy techniczne. Pracownicy starsi mogą z kolei nie obawiać się zwolnień ze względu na wiek. Doceniamy ich doświadczenie i mądrość życiową. Połączenie doświadczenia starszych pracowników ze świeżym podejściem młodszych pozwala nam na utrzymanie dobrych, wypracowanych w przeszłości standardów i powoduje ciągłe udoskonalanie systemu. Dzięki takiemu połączeniu nie zatrzymaliśmy się w miejscu, ale idziemy ciągle do przodu. Uważamy, że taka postawa jest ważnym elementem budowy kapitału społecznego i wzajemnego szacunku wśród naszych pracowników oraz niezbędnym czynnikiem dobrego oddziaływania na otoczenie zewnętrzne poprzez opinie indywidualnych osób.

A jak jest z buduwaniem relacji wewnątrz firmy? 
- Dbamy o to, żeby stosunki w firmie były otwarte, przyjazne i - co najważniejsze - szczere. Na przykład, na naszej stronie internetowej otworzyliśmy specjalny Hyde Park, czyli forum internetowe, na którym każdy, także anonimowo, może wyrazić swoje zdanie o polityce firmy. Myślimy również, że bardzo ważna jest dla pracowników możliwość dostępu do kierownictwa firmy. Moje drzwi są zawsze otwarte i każdy może do mnie przyjść, aby porozmawiać i rozwiać ewentualne wątpliwości. Ponadto organizujemy raz na kwartał wspólne spotkanie pracowników działu handlowego, kierowników produkcji, logistyki oraz kontroli jakości z zarządem spółki, podczas których omawiamy bieżące problemy. Na takie spotkanie może przyjść każdy pracownik, każdy ma prawo zabrać głos i muszę przyznać, że pracownicy chętnie z tego prawa korzystają. Z okazji świąt Bożego Narodzenia organizujemy w każdym z zakładów uroczyste spotkania wszystkich pracowników z zarządem, corocznie organizujemy spotkania całej firmy. Podczas wizyt w zakładach produkcyjnych zarząd regularnie spotyka się z pracownikami. Bardzo dbamy o to, aby każdy z nich dokładnie wiedział, czego od niego oczekujemy oraz jakie są jego obowiązki i kompetencje.

Jak ocenia Pan przyszłość Swisspor Polska?
- Perspektywy dla naszej firmy są bardzo dobre. Produkujemy materiały izolacyjne dla budownictwa - styropian i papę - a rynek budowlany przeżywa okres koniunktury. Ma na nią, oczywiście, korzystny wpływ budżet unijny na lata 2007-2013 oraz wyzwania związane z EURO 2012, ale dla nas istotme jest przede wszytkim, że nieustanny wzrost cen energii napędza koniunkturę na materiały termoizolacyjne. Wszystko to sprawia, że planujemy dalszy dynamiczny rozwój naszej firmy, co należy rozumieć jako powiększenie oferty produktowej, kolejne inwestycje i zwiększenie naszego udziału w rynku. Warunkiem realizacji tych planów jest profesjonalny zespół pracowników. A my mamy bardzo dobry dynamiczny zespół z dużym potencjałem. Trzeba również zaznaczyć, że przy ciągłym zwiększaniu mocy produkcyjnych, poszerzaniu asortymentu i zasięgu działania nieustannie, będziemy potrzebowac nowych pracowników praktycznie w każdym z działów.
Od 60 lat najważniejszy cel naszej firmy to - działając efektywnie w sensie ekonomicznym, umożliwiać pracownikom harmonijne łączenie życia zawodowego i prywatnego. Jest to klucz do ich i naszego sukcesu. Jestem przekonany, że tak jak dotychczas, uda nam się ten cel zrealizować.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany