Komentarz: Dorota Malinowska, konsultant ds. nieruchomości hotelowych Cushman & Wakefield
Na koniec roku 2010 polska baza hotelowa obejmowała 1904 skategoryzowane hotele oferujące ok 95 tys pokoi. W podziale na kategorie zdecydowanie dominują hotele trzygwiazdkowe, w większości zarządzane samodzielnie.
Odsetek hoteli w Polsce działających pod uznaną międzynarodową marką jest relatywnie niewielki. Sytuacja na rynku hotelarskim zaczęła się poprawiać w zeszłym roku i ta tendencja jest kontynuowana obecnie. Lepsza kondycja finansowa wielu firm przekłada się na wzrost popytu na usługi oferowane przez hotele. Obecnie obserwujemy wzrost koniunktury na rynku hotelowym, który powinien się utrzymywać między innymi dzięki wzrostowi ruchu biznesowego w związku z przejęciem przez Polskę w drugiej połowie roku Prezydentury w Unii Europejskiej, jak i przygotowaniami do organizacji Euro 2012.
Ilość inwestycji hotelowych w Polsce przyrasta znacznie wolniej niż planowano po wyborze naszego kraju na współgospodarza Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku. Organizacja imprezy tej rangi spowodowała bardzo duże zainteresowanie budową nowych hoteli ze strony inwestorów i operatorów hotelowych, jednak spowolnienie gospodarcze i związane z tym problemy z finansowaniem inwestycji zweryfikowały wiele planów budowy hoteli.
Również w ostatnim roku przyrost hoteli w miastach - gospodarzach EURO 2012 był mniejszy niż przewidywano:
-
W Warszawie oddano do użytku jeden hotel 3 gwiazdkowy De Silva oferujący 117 pokoi.
-
W Gdańsku otwarto pięciogwiazdkowy Hilton ze 150 pokojami oraz trzy hotele trzygwiazdkowe (Amber, Impresja, Holland House) które łącznie zaoferowały około 100 nowych pokoi.
-
W Poznaniu otwarto jeden czterogwiazdkowy hotel Twardowski z 58 pokojami.
-
We Wrocławiu w 2010 r. nie oddano do użytku żadnego hotelu skategoryzowanego, dopiero w bieżącym roku baza powiększyła się 1 jeden trzygwiazdkowy Hotel Puro ze 102 pokojami.