Kostka w grze
Wywiad z Robertem Napierałą – prezesem zarządu Libet S.A. (od 29 marca 2010 r. nowym właścicielem Libet S.A. jest fundusz zarządzany przez Innova Capital, wiodącą firmę private equity w Europie Środkowej).
Zarządzana przez Pana spółka właśnie zmieniła właściciela. Jaki będzie to miało wpływ na jej działalność?
Branża w jakiej działamy jest wciąż w fazie rozwoju. O jej perspektywach i możliwościach świadczą choćby wyniki sprzedaży na sąsiednim, dojrzałym rynku niemieckim, ale także potencjał rynku polskiego szacowany na ok. 56 mln m2 kostki. Libet od początku działalności aspirował do postępowania zgodnie z misją wpływania na poprawę wizerunku naszego otoczenia. Mając na uwadze ten cel chcemy nie tylko wyznaczać trendy rozwijając stale ofertę, ale także utrzymać pozycję lidera dzięki bliższemu partnerstwu z poważnymi inwestycjami realizowanymi na terenie całej Polski. Nieustannie kształtujemy też kierunki swojego rozwoju - od świadomego marketingu zaczynając, na polityce BHP kończąc. Już teraz cieszymy się z efektów tych działań. Libet jest silną marką. Mam nadzieję, że nowy kapitał przyczyni się do dalszego rozwoju firmy i zwiększeniu jej efektywności.
Jak ocenia Pan rynek kostki brukowej w Polsce?
Od początku lat dziewięćdziesiątych rynek kostki brukowej w Polsce systematycznie rośnie, a produkty nawierzchniowe spotykają się z coraz większym zainteresowaniem odbiorców. Polska jest dziś drugim po Niemczech producentem kostki w Europie, a w następnych latach nadal spodziewamy się dalszego, dynamicznego wzrostu. Szacuję, że w perspektywie kilku, a nawet kilkunastu lat będzie on wynosił 5 do 10 procent rocznie. Przemawia za tym nie tylko rosnąca popularność kostki brukowej, ale także jej coraz bogatsza oferta oraz poprawa koniunktury w budownictwie. Nie bez znaczenia jest również zwiększający się udział budownictwa drogowego związany z pozyskiwaniem środków unijnych przeznaczonych na inwestycje infrastrukturalne. Coraz więcej uwagi poświęcamy tak otoczeniu posesji prywatnych, jak i dużych obiektów użytku publicznego. Poziom wymagań wyznaczających standard tych realizacji rośnie razem ze świadomością możliwości jakie oferuje rynek. Świadczy o tym rosnąca liczba inwestycji z wykorzystaniem produktów Premium. O ile w 2007 roku ułożono z nich ponad 50 tysięcy mkw nawierzchni, to w 2009 roku ta wartość wzrosła niemal trzykrotnie do ponad 133 tysięcy metrów.
Wiele przedsiębiorstw z branży budowlanej wciąż narzeka na skutki kryzysu. A Libet?
Trudne miesiące potraktowaliśmy przede wszystkim jako wyzwanie. Właśnie takie niełatwe czasy weryfikują działania poszczególnych firm. Moim zdaniem dobrze przeszliśmy przez trudny okres. Było to możliwe, ponieważ chłodno oceniliśmy istniejące okoliczności, ale przede wszystkim elastycznie dostosowywaliśmy nasze działania do tempa zmian rynkowych. Zachowanie stabilnej pozycji w tym okresie umocniło naszą wiarygodność wśród partnerów biznesowych. Zarówno w ubiegłym, jak i w tym roku, skoncentrowaliśmy się na jak najlepszym przygotowaniu do sezonu budowlanego. Teraz skupiamy się na efektywności, optymalizacji naszych wydatków oraz rozszerzaniu udziałów w rynku. Jestem optymistą i myślę, że w niedługim czasie przełoży się to na konkretne efekty finansowe.
Każda firma ma w swoim asortymencie produkty warte szczególnej uwagi. Co wyjątkowego znajduje się w ofercie Libet?
Żeby przekonać się o wyjątkowości naszych produktów wystarczy spojrzeć na nasze realizacje. Każdy kto zdecyduje się na ofertę firmy Libet, znajdzie produkt odpowiadający swoim potrzebom. Niezależnie od aktualnych możliwości finansowych otrzyma nawierzchnię najwyższej jakości. Do dyspozycji klientów jest szeroki zakres materiałów - podstawowy segment kostek klasycznych - Libet Classic oraz linia Libet Decco z trzema grupami kostek szlachetnych. To największa i najbardziej różnorodna kolekcja w asortymencie firmy. Uzupełniają ją nowoczesne płyty z linii Libet Impressio wykonane w technologii wet cast i produkty dla koneserów - płyty z kamienia – linia Libet Patio. Oczywiście materiały Libet to także pełny asortyment produktów przemysłowych skierowanych dla drogownictwa.
Jakie są najbliższe plany ?
Rynek kostki brukowej w Polsce jest coraz bardziej wymagający – weryfikuje producentów, nie tylko jeśli chodzi o jakość produktów, ale też płynność finansową i rzetelność firmy. Dlatego nasze działania wzmocnią gwarancję, że za marką Libet stoją wysokiej klasy specjaliści i ciekawy, komplementarny oraz świetny gatunkowo asortyment. Planujemy wprowadzanie nowych produktów. Przewidujemy też wykorzystanie nowych technologii. Będziemy kontynuować dalszą ekspansję na terenach Polski północnej. Ale nie tylko to. Dużą wagę nadal będziemy przywiązywać do etyki w biznesie, aktywności społecznej oraz dbałości o środowisko naturalne.