Lafarge wprowadza kruszywa z recyklingu. Czym wyróżnia się kruszywo Aggneo?
Aggneo™ to nowa marka kruszyw Lafarge. Kruszywo pochodzi z recyklingu, którego bazą jest beton z rozbiórek. Jest przeznaczone do bezpośredniego użycia lub jako dodatek do betonu.
Aggneo™ to kruszywo o 20% lżejsze niż tradycyjne kruszywo i jak podkreśla producent, jest produkowane i transportowane lokalnie, co wpływa na mniejsze emisje z transportu. Recykling materiałów budowlanych na bazie cementu (wg raportu „Completing the Picture: How the Circular Economy Tackles Climate Change (2019)” Fundacji Ellen MacArthur) pozwoli na zredukowanie światowych emisji do 0,3 mld ton CO2 rocznie. Jednocześnie kruszywa pochodzące z recyklingu to o 40-70% mniej emisji CO2 w niż w przypadku wydobycia skał. Wprowadzenie kruszywa z recyklingu to jeden z kluczowych celów Strategii Zrównoważonego Rozwoju Lafarge w Polsce do 2030 roku.
Zanim Aggneo trafia na budowy odzyskany materiał jest poddawany ścisłej kontroli i selekcji, oczyszczeniu ze szkła, stali oraz innych materiałów. Następnym etapem jest kruszenie i ponowne badanie jakości, takie samo jakiemu poddawane są kruszywa naturalne. Aggneo zachowuje rygorystyczne normy jakości, jest w pełni bezpieczne dla ludzi i środowiska oraz spełnia standardy jakości i wytrzymałości wymagane w inwestycjach infrastrukturalnych oraz tych poddawanych certyfikacji BREEAM oraz LEED.
– Wprowadzając Aggneo przyczyniamy się do oszczędzania zasobów naturalnych kruszyw oraz tworzymy gospodarkę obiegu zamkniętego dając odpadom budowlanym nowe życie. Do 2030 będziemy produkować rocznie 1 mln ton takich kruszyw – mówi Xavier Guesnu, prezes zarządu Lafarge w Polsce.
Na przykładzie jednej z realizacji w Krakowie, eksperci Lafarge obliczyli, że dostawa Aggneo na budowę zredukowała o 66% emisję CO2 w transporcie i aż o 74% emisję na każdy m3 wykonywanych robót w stosunku do kruszyw z pobliskich kopalń. Kruszywo z recyklingu to również mniejsze zużycie zasobów naturalnych – do wbudowania 1 m3 podbudowy, stabilizacji drogi czy też utwardzenia terenu potrzeba wagowo o 25% mniej Aggneo niż skał naturalnych.