"Murator" ma 25 lat!

2008-01-18 16:25
Murator dziś
Autor: brak danych i "Murator" dziś...

Pierwszy numer miesięcznika "Murator" ukazał się w styczniu 1983 roku. Jako poradnik dla budujących i modernizujących domy był na polskim rynku prasowym pierwszy i chociaż ma dzisiaj rozliczną konkurencję nadal jest liderem w swojej grupie. Pod szyldem "Muratora" wyrosło nowoczesne wydawnictwo - MURATOR SA. Dzisiaj Murator to marka oznaczająca powszechnie rzetelność i fachowość.

Swoje powstanie "Murator" zawdzięcza grupie osób (m.in. Aleksandrowi Paszyńskiemu - późniejszemu ministrowi budownictwa w rządzie Tadeusza Mazowieckiego, Lechowi Stefańskiemu i Zygmuntowi Stępińskiemu), która na początku lat 80. postanowiła zachęcić Polaków do samodzielnego rozwiązywania problemów mieszkaniowych. A że takiego pisma, które rzetelnie i fachowo, ale w przystępny, prosty sposób prezentowało trudne zagadnienia z zakresu m.in. budownictwa, architektury, prawa, do tej pory nie było, pomysł okazał się sukcesem - tak wydawniczym jak i czytelniczym.

Pierwszy numer "Muratora" miał 64 strony formatu A4, był drukowany w sepii i kosztował 250 zł. Pomysłodawcą tytułu był Aleksander Paszyński, który na potrzeby swojej publicystyk natknął się na to pojęcie w XIX w. encyklopedii - muratorzy (łac. muratores) - elitarna grupa rzemieślników, którzy poznali w średniowieczu tajniki budowy katedr gotyckich. Murator był mistrzem w sztuce budownictwa. Był jednocześnie majstrem i artystą. Znał się na układaniu cegieł i kanonach sztuki. Był synonimem jakości i kompetencji, zaprzeczeniem tandety. Ta definicja stała się niejako misją pisma, a później całego wydawnictwa.

"Murator" dzisiaj jest najchętniej czytanym pismem budowlanym oraz jednym z najpopularniejszych miesięczników Polsce (w pierwszej "10" miesięczników o najwyższym czytelnictwie), co przekłada się na liczbę blisko 2,4 mln Czytelników

Od miesięcznika do wydawnictwa

Twórców "Muratora" sukces czytelniczy miesięcznika pobudzał do kreatywności i nowych przedsięwzięć. I tak krok po kroku, zaczęło się tworzyć duże wydawnictwo, dzisiaj jedno z największych w Polsce. MURATOR SA wydaje dzisiaj 12 miesięczników, tematyczne wydawnictwa specjalne, katalogi i informatory oraz publikacje książkowe. W grudniu 2007 r. przejął dziennik "Super Express" i rozpoczął działalność na rynku prasy codziennej. Jest częścią grupy medialnej ZPR SA, do której należy także Grupa Radiowa Time (sieci Radio Eska, Eska Rock, VOX FM oraz Radio Gold), Super Media, IDM-net, Murator EXPO oraz WM Murator Projekt.

logo MURATORA
Autor: brak danych

Jubileuszowa impreza "Muratora" odbyła się w warszawskim Club Mirage. Gości powitała Agnieszka Anielska, prezes zarządu MURATORA SA.
Anna Kamińska, redaktor naczelna "Muratora" wygłosiła przemówienie "Murator wczoraj i dziś",
Renata Krzewska, wiceprezes zarządu MURATORA SA podziękowała zespołowi jubilata i przybyłym na uroczystość.Podczas imprezy zostały wręczone Czytelnikom i architektom nagrody w Konkursie NAJPIĘKNIEJSZE DOMY oraz dyplomy dla autorów za wieloletnią współracę.
Wśród gości honorowych był Olgierd Dziekoński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, który oprócz gratulacji, przekazał Jubilatowi okolocznościową statuetkę od ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Gratulacje przekazał też zebranym Jerzy Grochulski - prezes SARP, oraz przedstawiciele wielu firm m.in. Viessmann, Velux, Atlas, Planja, Fakro.

Murator ma 25 lat!
Autor: Kalbar

A chronologicznie w skrócie wyglądało to tak:

1983
W styczniu ukazuje się pierwszy numer "Muratora", nosi podtytuł "Poradnik dla budujących".
1987
"Murator" ogłasza konkurs na projekt małego domu dla czteroosobowej rodziny. Przychodzi 70 prac, wkrótce zostaje udostępniony pierwszy w Polsce dom całoroczny zbudowany w technologii szkieletu drewnianego - to początek idei "domu dostępnego".
1992
W latach 1992-94 zespół "Muratora" przygotowuje telewizyjny program poradnikowy "DOM" (Prog. 2 TVP). Po kilkuletniej przerwie na antenę wraca "DOM muratora".
1993
"Murator" kończy 10 lat. Powstaje Fundacja DOM DOSTĘPNY, której podstawowym celem jest upowszechnianie wiedzy o nowoczesnym, energooszczędnym i racjonalnym budownictwie dostępnym. Ukazuje się pierwsza książka - "Kanadyjski szkieletowy dom drewniany".
1994
Ukazuje się "Architektura-murator" - profesjonalny miesięcznik o architekturze, technice budowlanej i projektowaniu wnętrz w Polsce i na świecie. Od 1998 r. pismo organizuje Konkursy studenckie na małą formę architektoniczną, a od 1999 r. konkursy ŻYCIE W ARCHITEKTURZE, promujące dobrą polską architekturę.
1995
W marcu na łamach "Muratora" po raz pierwszy ogłoszony zostaje Konkurs DOM DOSTĘPNY. Jego celem jest propagowanie idei budowy dobrych, trwałych i tanich domów dla klasy średniej. Efektem konkursów są setki projektów. opublikowanych w katalogach "Murator PROJEKTY DOMÓW" i tysiące DOMÓW DOSTĘPNYCH budowanych w całej Polsce. Program i twórcy DOMU DOSTĘPNEGO w 2000 roku zostali uhonorowani prestiżowym wyróżnieniem w konkursie PRO PUBLICO BONO oraz w 2001 roku Nagrodą I stopnia Ministra Infrastruktury.
Ukazuje się "DOM LETNI" - pismo o tematyce poradnikowej dla posiadaczy domów rekreacyjnych.
1996
Ukazuje się miesięcznik "Przedsiębiorca Budowlany" adresowany do przedstawicieli firm oferujących usługi budowlane, producentów, profesjonalistów z branży. Tytuł ewoluuje, by ostatecznie w 2000 roku przekształcić się w serwis internetowy http://www.muratorplus.pl/.
Jesienią w podwarszawskiej Choszczówce MURATOR wraz z Fundacją DOM DOSTĘPNY organizuje Wystawę Domów Modelowych, której towarzyszą Targi Budownictwa Dostępnego.
Po raz pierwszy ogłoszono Konkurs na PRODUKT ROKU promującego najlepsze i nowatorskie materiały budowlane, urządzenia dla budownictwa oraz elementy wyposażenia budynków. Konkurs organizowany był sześciokrotnie.
1997
Po raz pierwszy jako odrębna publikacja ukazuje się "INFORMATOR BUDOWLANY-murator" - kompendium wiedzy o aktualnej ofercie producentów i importerów materiałów budowlanych, wykończeniowych oraz systemów, technologii i sprzętu budowlanego. W 2000 rokupowstaje rocznik "INFORMATOR INSTALACYJNY-murator".
Jako dodatek do "Muratora" ukazuje się Informator Indywidualnego Inwestora - "3i" - źródło informacji o lokalnych rynkach budowlanych.
W ramach akcji "Mieszkać po ludzku" - MURATOR i Fundacja DOM DOSTĘPNY we współpracy z "Gazetą Wyborczą" - pomagają ofiarom powodzi, która w lipcu tego roku nawiedziła Polskę. Wspólnie przeprowadzają zbiórkę materiałów budowlanych i środków finansowych.
Ukazuje się pierwszy numer miesięcznika "Dobre Wnętrze" - ekskluzywnego magazynu prezentującego wnętrza mieszkalne i najnowsze wzornictwo.
Redakcja "Przedsiębiorcy Budowlanego" organizuje po raz pierwszy ranking przedsiębiorstw budowlanych - LISTA 100. Każda kolejna edycja LISTY 100 cieszy się dużym zainteresowaniem firm wykonawczych branży budowlanej, a także przedstawicieli organizacji branżowych i instytucji związanych z budownictwem.
1998
Na rynku prasowym pojawia się "Audytor Energetyczny" - pierwszy z serii "Murator Numer Specjalny". Kolejne publikacje z tego cyklu poświęcone konkretnym zagadnieniom związanym z budową, modernizacją i eksploatacja domów jednorodzinnych, ukazują się co kwartał. Dzisiaj MURATOR wydaje w roku osiem numerów "Murator Numer Specjalny" i "Murator Numer Specjalny Extra" oraz cztery numery "Murator Poradnik Zrób to sam".
Jesienią w warszawskiej gminie Białołęka MURATOR i Fundacja DOM DOSTĘPNY organizują wystawę DOMÓW DOSTEPNYCH "Murator Modelowy'98". Ponad 40 tysięcy osób zwiedza trzy domy zrealizowane w różnych technologiach, z różnych materiałów i różnie zaaranżowane, ale tej samej wielkości, o podobnym układzie funkcjonalnym.
MURATOR wraz z Fundacją DOM DOSTĘPNY powołują Program Ochrony Konsumenta WIEM i WYBIRAM. Program ma na celu popularyzację wiedzy o prawach konsumenta oraz podejmowanie działań na rzecz ochrony tych praw.
1999
Ukazuje się "INFORMATOR USŁUG BUDOWLANYCH-murator". Początkowo jako kwartalnik, obecnie rocznik. Uzupełnia on bogatą ofertę informatorów MURATORA. Prezentuje pracownie projektowe, firmy wykonawcze oraz firmy zajmujące się obsługą inwestycji, działające na polskim rynku usług związanych z budownictwem.
2000
Startuje miesięcznik "M jak mieszkanie" - popularny poradnik o urządzaniu mieszkań i przebojem zdobywa rynek, gdyż udowadnia, że mieszkanie w polskim bloku to jeszcze nie koniec świata.
Ukazuje się rocznik "INFORMATOR INSTALACYJNY-murator" - kompendium wiedzy dla osób związanych z branżą instalacyjną, dostępne w wersji drukowanej i elektronicznej.
Działalność rozpoczyna warszawski Salon MURATORA - ogólnodostępne centrum informacyjno-poradnicze dla wszystkich, którzy szukają rzetelnej wiedzy i fachowych porad z zakresu budownictwa, architektury oraz projektowania wnętrz i ogrodów. W 2001 roku w Poznaniu otwiera swoje podwoje drugi Salon.
Pierwszy raz dzwoni Telefon MURATORA - za jego pośrednictwem udzielamy porad, przyjmujemy zamówienia prenumeraty, realizujemy sprzedaż wysyłkową czasopism i książek, doradzamy, co przeczytać na dany temat.
Ukazuje się bogato ilustrowany album "Urządzamy z muratorem... łazienki i kuchnie". Kolejne publikacje z tej serii to "Urządzamy z muratorem... wnętrza i ogrody" oraz "Urządzamy z muratorem... miejsca pracy". Następcami tych publikacji jest dzisiaj: "Urządzamy dom i mieszkanie" - katalog zawierający aktualną ofertę produktów potrzebnych do urządzania wnętrz mieszkalnych: salonów, jadalni, kuchni, sypialni, łazienek i pokoi do pracy.
W grudniu ukazuje się 200. numer "Muratora", a redakcja otrzymuje Złotą Odznakę "Zasłużony dla Budownictwa".
2001
Ukazuje się pierwszy numer "R jak remont" - kwartalnik poradnikowo-informacyjny o remontach domów i mieszkań.
Fundacja DOM DOSTĘPNY we współpracy z MURATOREM i "Gazetą Wyborczą" uruchamia Program Społeczny DOM BEZ BARIER na rzecz pomocy osobom niepełnosprawnym.
Powstaje internetowy serwis poświęcony gotowym projektom domów jednorodzinnych i małej architektury - http://www.projekty.murator.pl/
2002

MURATOR poszerza profil tematyczny. Do grona tytułów dołączają miesięczniki: "Jestem", "Zdrowie", "Żagle", "Podróże", "WWW" i "What Where When".
Powstaje serwis internetowy dla wszystkich, którzy budują, remontują, urządzają domy, mieszkania i ogrody - http://www.muratordom.pl/. Dzisiaj to jeden z najważniejszych i najpopularniejszych w polskim Internecie serwisów branży budowlanej dla inwestorów indywidualnych.
2003
Ukazuje się poradnik "ABC... mieszkania bez barier", w maju 2003 r. uhonorowany nagrodą "Znak Motyla" Fundacji Porozumienie Bez Barier Jolanty Kwaśniewskiej.
Jedyne takie przedsięwzięcie w Polsce - Fundacja DOM DOSTĘPNY i MURATOR przebudowały dom-kostkę w Aninie. Przedsięwzięcie miało pokazać właścicielom tysięcy takich domów w Polsce, jak zmienić zwykłą, nieciekawą architekturę z lat 60. w atrakcyjny dom.
MURATOR powołuje do życia agencję reklamową PENTAGON Media Team, oferującą kompleksowe usługi z zakresu przygotowania i realizacji projektów wydawniczych, kreacji i produkcji reklam, opracowywania programów lojalnościowych.
Ukazuje się dwumiesięcznik "Zbuduj dom", przystępny poradnik zwierający praktyczne informacje przydatne w trakcie budowy i wykańczania domu. Dzisiaj ukazuje się w trybie miesięcznym i jest najtańszym na rynku popularnym poradnikiem o tematyce budowlanej.
2005
Miesięcznik "Murator" rozpoczyna propagowanie idei termomodernizacji i zainicjował akcję edukacyjną - Cieplejszy dom - to się opłaca! Odbyły się dwie edycje akcji, obecnie trwa trzecia.
Redakcja "Architektury-murator" organizuje cykl wycieczek Wielkie Budowy RP, podczas których architekci i osoby związane z budownictwem zwiedzają największe i najbardziej interesujące polskie budowy.
Na warszawskim osiedlu Ursynów "Architektura-murator" i Murator EXPO organizują akcję pod hasłem "Od osiedla społecznego do osiedla strzeżonego".
2006
"Dom bez azbestu - bezpieczny i zdrowy" - pod taką nazwą "Murator" ogłasza akcję edukacyjną popularyzującą ideę wymiany i utylizacji elementów zawierających azbest..
Miesięcznik "Architektura-murator" we współpracy z Ministerstwem spraw Zagranicznych organizują wystawę POLSKA.IKONY ARCHITEKTURY prezentującą 20 budynków przełomowych dla polskiej architektury wzniesionych po 1989 roku. Wystawa do dziś promuje Polskę za granicą.
2007
Debiut nowego miesięcznika "M jak mama" adresowanego do kobiet w ciąży i w pierwszych miesiącach po porodzie oraz tych, które starają się o dziecko.
Ukazał się "INFORMATOR ROLNICZY-murator" prezentujący aktualną, dostępną na rynku ofertę producentów i dystrybutorów materiałów, środków i maszyn niezbędnych w produkcji roślinnej i zwierzęcej. W ślad za tym pojawia się kolejny miesięcznik MURATORA - "Budowlano-Remontowy PORADNIK ROLNIKA".
Od spółki-córki Murator EXPO przejmujemy Murator KREDYTY - działalność związaną z pośrednictwem kredytowym. Oferujemy dziś nie tylko wiedzę budowlaną, remontową i wnętrzarską we wszystkich dostępnych mediach (prasa, internet, CD, numery specjalne, książki), ale także pakiet: projekty gotowe i kredyty.
MURATOR wchodzi w nowy obszar i uruchamia portal http://www.muratornieruchomosci.pl/

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany