Polcolorit: nowe kolekcje, nowe cele
Grupa Kapitałowa Polcolorit opublikowała skonsolidowany raport za IV kwartał 2007 r. Wynika z niego, że w okresie od 1 października do 31 grudnia 2007 r. spółka zanotowała 3978 tys. skonsolidowanej straty netto. Według prezesa zarządu, strata ta była spowodowana koniecznością wypłaty klientom bonusów od sprzedaży oraz wzrostem wydatków na marketing w ostatnim kwartale ubiegłego roku.
"IV kwartał 2007 pokazał nam obszary do usprawnienia, nad którymi aktualnie pracujemy. Na wynik w tym okresie wpłynęła między innymi konieczność wypłacenia bonusów ze sprzedaży dla stałych klientów. Te należały im się z uwagi na obrót płytkami naszych marek - wyniki sprzedaży regularnie dowodziły, że był on pokaźny. Aby kontrolować sytuację, zwróciliśmy uwagę na kwestię bonusów podczas tegorocznych negocjacji z potencjalnymi klientami. To pozwoli nam bardziej optymistycznie myśleć o przyszłości" - mówi Wiktor Marconi, prezes Grupy Kapitałowej Polcolorit. Zdaniem prezesa, w ostatnim kwartale zaistniała również konieczność zwiększenia wydatków na marketing: - "Pod koniec roku zaprezentowaliśmy klientom nowe kolekcje, wymieniliśmy w sklepach ekspozytory i plansze. Takie działania są konieczne, jeżeli firma chce utrzymać wysoki poziom sprzedaży swoich produktów" - dodaje Marconi.
Najbliższe plany zarządu koncentrują się wokół zwiększenia produkcji płytek w I gatunku i maksymalizacji przychodów ze sprzedaży. Według prezesa, miesięczny wzrost może w tym roku przekraczać kilkanaście procent. Ten fakt potwierdzają wyniki styczniowe, gdzie sprzedaż wzrosła o ponad 29%. Jednocześnie ze zwiększeniem sprzedaży, spółka planuje doprowadzić do wzrostu marż, co pomoże w osiąganiu zysków. - "Do wypracowania zysków będziemy dążyli dwutorowo - poprzez zwiększenie produkcji i sprzedaży towaru w I gatunku, a także za pomocą lepszego rozkładu kosztów stałych. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, zarząd nie poda prognozy zysków na rok 2008, jednak chciałbym zapewnić, że w swoich działaniach będziemy dążył do ich maksymalizacji" - mówi prezes Polcolorit.
Spółka podała także informację o czasowym zawieszeniu negocjacji z podmiotami na Ukrainie. Do kwestii przejęcia powróci w momencie korzystniejszej pozycji wyjściowej, co uzależnione jest między innymi od ogólnego nastroju na GPW. W związku z zawieszeniem negocjacji z Ukrainą, zmianie ulegną cele emisji akcji, które są obecnie zapisywane w prospekcie. Według nich, środki z emisji zostaną przeznaczone między innymi na ulepszenia mechaniczne i technologiczne w zakładzie Ceramiki Marconi, w związku z dużym zainteresowaniem płytkami tej marki i planowanym na 2008 r. dalszym wzrostem sprzedaży. Część środków zostanie także przeznaczona na marketing.
- Mamy dowody, że inwestowanie w marketing wpływa znacząco na wzrost przychodów ze sprzedaży i na zwiększenie udziału w rynku. Dlatego też zamierzamy przeznaczyć część środków uzyskanych z emisji właśnie na ten cel - to zapewni nam wzrost sprzedaży zarówno w roku 2008, jak i w latach kolejnych. Jest to nasza inwestycja, która z pewnością zaprocentuje w przyszłości. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku ulepszeń w fabryce Ceramiki Marconi, które przynoszą korzyści jeszcze wiele lat po ich wprowadzeniu - mówi prezes.
Obecnie Polcolorit SA sprzedaje łącznie do odbiorców z 19 krajów Europy i Azji (najważniejsze rynki zbytu: Rosja, Ukraina, Kazachstan, Czechy, Słowacja). W 2008 roku spółka planuje ekspansję Zachodniej Europy - nowy kierunek eksportu to: Beneluks, Francja, Wielka Brytania (silne wsparcie Polaków), Niemcy i Austria. Firma jest notowana na GPW w Warszawie od 2004 r.