Warimpex zwiększa przychody o 38%
Już w drugim półroczu 2009 odczuwalna była poprawa sytuacji na większości rynków hotelarskich. Tendencja ta utrzymywała się również na początku tego roku, zaznaczając się wyraźnie we wskaźnikach liczbowych: W I kwartale 2010 r. Warimpex Finanz- und Beteiligungs AG uzyskała 38% wzrost przychodów ze sprzedaży, osiągając poziom 20,4 mln euro.
Równie pozytywne zmiany zanotowano w zakresie wyników operacyjnych EBIT 2,9 mln euro oraz EBITDA 4,3 mln euro. Wzrost przychodów ze sprzedaży wynika w głównej mierze z obrotów uzyskanych przez nowo otwarte hotele w 2009 r. w Berlinie i Łodzi, które doskonale zapoczątkowały swoją działalność, ale także w porównaniu "like for like" (sprzedaż LFL) dał się zauważyć wzrost obrotów w hotelach w Polsce, Niemczech i Francji. Wyraźna poprawa sytuacji w Pradze i Bukareszcie potrwa jednak znacznie dłużej.
- Nasz najważniejszy rynek – Polska – w roku 2009 był jedynym krajem w regionie CEE, wykazującym dodatni wzrost PKB - mówi Franz Jurkowitsch, prezes Warimpeksu. - Sektor hotelarski w Polsce charakteryzuje silny popyt wewnętrzny – ponad połowa naszych gości w Polsce pochodzi z rynku krajowego. Dzięki temu spadek transakcji międzynarodowych nie miał na rynku polskim tak silnego wpływu, jak to miało miejsce na przykład w Czechach.
W segmencie development znowu utrzymuje się finansowanie projektów na dobrych warunkach, dzięki czemu można zabezpieczyć realizację planowanych projektów.
Po niemal całkowitym zamarciu rynku transakcyjnego w ubiegłym roku, również w tym obszarze, dzięki wznowionym możliwościom finansowania dla inwestorów końcowych, powoli rozpoczyna się ruch.
Wynik z działalności finansowej
Przychody ze sprzedaży w segmencie hoteli wzrosły w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami 2009 roku z 13,3 mln do 17,4 mln euro. Przychody ze sprzedaży wynikające z wynajmu powierzchni biurowych i świadczenia usług deweloperskich wzrosły z 1,5 mln do 3 mln euro. W sumie wzrost przychodów ze sprzedaży całej Grupy wyniósł 38 %, tj. z 14,7 mln euro w porównywalnym kwartale 2009 do 20,4 mln euro.
W pierwszym kwartale 2010 Warimpex sprzedał 16,69 % udziałów w projekcie deweloperskim Palais Hansen w Wiedniu za kwotę 7,3 mln euro. Wynik na tej transakcji wyniósł ok. 3,1 mln euro. Warimpex w dalszym ciągu posiada 9,88 % udziałów w tym projekcie. W porównywalnym kwartale 2009 nie dokonano żadnej transakcji sprzedaży. Wynik z działalności operacyjnej przed uwzględnieniem amortyzacji i umorzenia wartości firmy (EBITDA) zwiększył się wyraźnie w stosunku do I kwartału ubiegłego roku z -3,8 mln euro do 4,3 mln euro, natomiast wynik operacyjny (EBIT) wzrósł z -7,3 mln euro do 2,9 mln euro. Wynik netto za I kwartał wzrósł znacząco z -10,3 mln euro do -0,7 mln euro. Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej wzrosły również wyraźnie z 0,9 mln do 1,9 mln euro.
Istotne zdarzenia
W segmencie "Development & Assetmanagement" – rozwój i sprzedaż nieruchomości – w pierwszym kwartale udało się zgodnie z terminem zakończyć i otworzyć czterogwiazdkowy designerski Hotel angelo w Katowicach. Po Pradze, Bukareszcie, Monachium, Pilźnie i Jekaterynburgu to już szósty hotel marki angelo i pierwszy taki w Polsce.
Po okresie sprawozdawczym, pod koniec kwietnia Warimpex zdecydował się na kolejne podwyższenie kapitału na podstawie upoważnienia udzielonego w październiku 2009 r.
- Mimo trudnych warunków na rynkach kapitałowych subskrypcja przewyższyła ofertę niemal dwukrotnie. Dzięki pomyślnemu podwyższeniu kapitału jesteśmy w dalszym ciągu w stanie zapewnić elastyczność i szybkie reagowanie na zmiany sytuacji rynkowej - mówi Jurkowitsch.
Przychód z emisji 14,4 mln nowych akcji w wysokości netto ok. 26 mln euro zostanie z jednej strony przeznaczony na realizację aktualnych projektów w St. Petersburgu i Warszawie oraz hoteli ekonomicznych. Część środków zostanie przeznaczona na refinansowanie zaciągniętych kredytów krótkoterminowych oraz na spłatę zobowiązań, aby w sumie poprawić strukturę finansów. Podwyższenie kapitału powiększyło przede wszystkim również bazę akcjonariuszy i doprowadziło do wyraźnego zwiększenia drobnego akcjonariatu do 40%.
Perspektywy
W obszarze rozwoju nowych projektów firma koncentruje się obecnie na ukończeniu Hotelu Crowne Plaza i biurowców w Airportcity St. Petersburg oraz na rozpoczęciu budowy biurowca Le Palais w Warszawie i pierwszych hoteli ekonomicznych w polskich miastach Wrocław, Zielona Góra i Bydgoszcz. Pierwsze hotele święcących sukcesy marek hotelowych Campanile i Premiere Classe mają zostać otwarte w roku 2011/2012. Kolejne hotele ekonomiczne w Polsce i na Węgrzech znajdują się w fazie planowania.