Właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni
Rzeczywiście właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni mogą wzbudzać spory – potwierdził nam prof. dr hab. inż. Leszek Rafalski, dyrektor naczelny Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. I nie chodzi tylko o wymagania co do szorstkości nawierzchni w dłuższym czasie, wiadomo, że pod wpływem użytkowania ulega ona tzw. wyślizganiu.
Wiadomo też, że chodzi o duże pieniądze w przypadku konieczności poprawy nawierzchni na przykład na kilkudziesięciu kilometrach drogi. Długie okresy gwarancji narzucane przez GDDKiA są dla wykonawców niekorzystne. Kolejnym aspektem tego tematu są różne urządzenia stosowane do badania szorstkości nawierzchni dające różne wyniki, a nawet ogromne rozpiętości. No bo które są poprawne? Każda ze stron ewentualnego konfliktu na linii wykonawca – zamawiający będzie popierała te korzystne dla siebie. Temat jest na tyle ciekawy, że Instytut Badawczy Dróg i Mostów w tym roku poświęci temu parametrowi wiele uwagi.