Wyniki finansowe grupy Bosch za rok 2009
Grupa Bosch wkroczyła w rok 2010 z optymizmem. Bosch oczekuje wyraźnego polepszenia koniunktury po kryzysowym roku 2009.
Światowy kryzys finansowy i gospodarczy miał wpływ także na rozwój Grupy Bosch. W 2009 roku obroty firmy spadły do poziomu 38,2 mld euro, co oznacza 15 procentową redukcję w stosunku do poprzedniego roku. Rok zamknięty został po raz pierwszy od dziesięcioleci stratą operacyjną na poziomie 1,2 miliarda euro. Do powstania straty oprócz spadku obrotów przyczyniły się wysokie rezerwy stworzone w związku z koniecznością restrukturyzacji firmy oraz pozaplanowe odpisy.
Trudną sytuację na rynkach globalnych w 2009 roku najbardziej odczuł dział Techniki Motoryzacyjnej, którego obroty wyniosły 21,7 miliarda euro, czyli o 18 proc. mniej, niż w roku poprzednim. Dział zakończył rok stratą w wysokości ok. 500 mln euro.
W najpoważniejszym stopniu kryzys gospodarczy dotknął dział Techniki Przemysłowej, w którym obroty spadły w roku 2009 o 24 proc, do poziomu 5,1 miliarda euro. Dział zamknął rok stratą operacyjną w wysokości 1,1 miliarda euro.
Dział Dobra Użytkowe i Techniczne Wyposażenie Budynków pomimo trudnej sytuacji gospodarczej odnotował niewielki 5 procentowy spadek obrotów do poziomu 11,3 miliarda euro. Ten dział jako jedyny zakończył trudny rok 2009 na plusie z wynikiem 440 milionów euro.
Międzynarodowy charakter Grupy Bosch daje gwarancję stabilności biznesu
Globalny zasięg Grupy Bosch okazał się atutem w kryzysowym roku 2009. Poprawa koniunktury najwcześniej nastąpiła w regionie Azji i Pacyfiku, gdzie po raz pierwszy w swojej historii Grupa Bosch osiągnęła ok. 20 proc. swoich całkowitych obrotów. W drugiej połowie 2009 koniunktura zaczęła się poprawiać także w Europie oraz Ameryce Północnej i Południowej. Nie zrekompensowało to jednak poważnych strat, jakie dotknęły te regiony w pierwszych dwóch kwartałach. W Europie obroty były o 20 proc. niższe od obrotów z roku poprzedniego. W Ameryce Północnej zmalały o 11 proc, natomiast Ameryka Południowa zamknęła rok finansowy spadkiem obrotów o 16 proc.
Umacnianie innowacyjności
Aby utrzymać przewagę technologiczną na rynku, Bosch przeznacza co roku znaczne nakłady na działalność badawczo-rozwojową. Mimo trudnej sytuacji na rynku w minionym roku poziom wydatków na ten cel osiągnął kwotę 3,6 mld euro. Przedsiębiorstwo zgłosiło do opatentowania rekordową liczbę 3 800 wynalazków, co oznacza 15 nowych rozwiązań każdego dnia pracy. Na całym świecie w działach badawczo-rozwojowych Boscha zatrudnionych jest 33 tysiące osób, o tysiąc więcej niż w roku poprzednim.
Bosch wzmacnia swoją pozycję poprzez fuzje i przejęcia
Grupa Bosch umacnia swoją silną pozycję rynkową nie tylko poprzez wzrost organiczny, ale również dzięki licznym fuzjom, przejęciom i współpracy z innymi firmami. W roku 2009 Grupa Bosch objęła większościowy pakiet akcji producenta modułów solarnych, spółki aleo solar AG, aby wspólnie rozwijać branżę fotowoltaiczną i uzupełnić swoją ofertę produktową oraz poszerzyć kanały dystrybucji.
Bosch stał się także w minionym roku właścicielem 99,6 proc. akcji w spółce sia Abrasives Holding AG. Przejmując udziały sia Abrasives dział Elektronarzędzi zamierza silniej zaangażować się w segment obróbki powierzchni i rozszerzyć swoją obecną ofertę materiałów ściernych.
Kolejny przykład to joint venture o nazwie SB LiMotive Co. Ltd. firm Bosch i Samsung. Celem utworzenia spółki jest rozwój, produkcja i dystrybucja akumulatorów litowo-jonowych do zastosowań w branży motoryzacyjnej. Uruchomienie produkcji akumulatorów zaplanowano na 2011 rok.
Inną formą poszerzania swoich kompetencji i oferty jest współpraca z wiodącymi korporacjami, takimi, jak na przykład Siemens Building Technologies, wiodącym na świecie producentem zintegrowanych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa. W listopadzie 2009 roku Siemens Building Technologies wraz z Bosch Security Systems ogłosiły rozpoczęcie strategicznej współpracy w obszarze wizyjnych systemów dozorowych.
Orientacja na ekologię
Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery jest ważnym krokiem w kierunku zapewnienia równowagi środowisku naturalnemu. Regulacje dotyczące redukcji emisji stanowią obecnie wyzwanie dla wszystkich krajów. To powoduje wzrost zainteresowania alternatywnymi źródłami energii i energooszczędnymi urządzeniami grzewczymi. Naprzeciw tym coraz bardziej restrykcyjnym wymaganiom wychodzi Bosch ze swoją ofertą produktową. Już dzisiaj ok. 45 proc. nakładów na badania i rozwój jest przeznaczanych na produkty, które chronią środowisko i zasoby naturalne a sprzedaż tych produktów stanowi aktualnie jedną trzecią całkowitych obrotów koncernu. W okresie najgłębszego kryzysu obroty tej branży wzrosły osiągając wartość prawie jednego miliarda euro. Obroty prognozowane na rok 2010 to 1,5 miliarda euro. rynku. Duży wkład w ochronę środowiska ma branża motoryzacyjna. Dzięki dalszemu rozwojowi silników benzynowych i Diesla można najszybciej i najskuteczniej obniżyć zużycie paliwa oraz poziom emisji CO2. Bosch pracuje również nad systemami i komponentami do samochodu elektrycznego. Doświadczenia zebrane podczas prac nad hybrydami to dobry punkt wyjścia dla całkowitej elektryfikacji napędu w pojeździe. Dodatkowo we wszystkich branżach – od techniki motoryzacyjnej, poprzez technikę grzewczą, aż do techniki przemysłowej, dążymy do zwiekszania efektywności energetycznej systemów już obecnych w naszej ofercie produktowej.
Grupa Bosch w Polsce
Kryzys roku 2009 nie oszczędził także spółek z Grupy Bosch w Polsce, które odnotowały łączny obrót na poziomie 640 milionów euro, co stanowiło spadek o blisko 25 proc. w stosunku do roku 2008. Największy, bo około 45-cio procentowy spadek obrotów odnotował dział Techniki Przemysłowej, co było uwarunkowane poważnym ograniczeniem projektów inwestycyjnych przede wszystkim w przemyśle. Na 27 proc. spadek obrotów działu Techniki Motoryzacyjnej miała wpływ redukcja sprzedaży samochodów na świecie i ograniczenie dostaw części do pierwszego wyposażenia do zakładów w Polsce. Natomiast obroty w dziale Dóbr Użytkowych i Technicznego Wyposażenia Budynków ze względu na recesję w budownictwie spadły o 16 proc.
Ważne inwestycje Boscha w Polsce
Mimo trudnej sytuacji rynkowej Bosch w Polsce inwestował. Nakłady na inwestycje w środki trwałe Grupy Bosch w Polsce wyniosły w 2009 roku 52 miliony euro. W minionym roku spółka Robert Bosch przeprowadziła się do nowej własnej siedziby o powierzchni prawie 9 tys. m2. Wartość inwestycji zamknęła się w kwocie 16 milionów euro. Nowe biuro z trzema centrami szkoleniowymi, stanowi poważne wsparcie dla działów sprzedaży. Zwiększona ilość sal szkoleniowych to także możliwość realizowania projektów edukacyjnych dla młodzieży i studentów. Dodatkowa powierzchnia biurowa stwarza warunki do realizacji takich projektów jak IT Competence Center oraz przejmowania regionalnych funkcji w koncernie. Dla pracowników to komfortowe i motywujące warunki pracy. W marcu bieżącego roku została oficjalnie zakończona rozbudowa fabryki układów hamulcowych we Wrocławiu. Wraz z nowo dobudowana halą powierzchnia fabryki zwiększyła się dwukrotnie do 33 000 m2. W latach 2008 i 2009 przedsiębiorstwo zainwestowało w rozbudowę w sumie 22,2 mln euro. Jeżeli zakład dobrze poradzi sobie z realizacją nowych zamówień, nie można wykluczyć, że w przyszłości we Wrocławiu lokowane będą dalsze ciekawe inwestycje.
Prognozy na rok 2010
Rok 2010 będzie rokiem odbudowy. Początek pozytywnym zmianom dają rynki wschodzące. Najszybsza poprawa koniunktury spodziewana jest w Europie Środkowo-Wschodniej. Oczekiwana jest także poprawa na rynkach Ameryki Północnej i Południowej. Bosch w dalszym ciągu będzie też umacniał swoją pozycję w regionie Azji i Pacyfiku.
Grupa Bosch w Polsce w roku 2010 także liczy na wzrost obrotów, którego motorem ma być dynamiczny rozwój polskiej gospodarki z 3 procentowym wzrostem PKB. Wyniki obrotowe pierwszego kwartału 2010 potwierdzają te optymistyczne założenia. Szczególnie zadowalające w pierwszych miesiącach tego roku były wyniki w branży Techniki Motoryzacyjnej.
Z optymizmem podchodzimy do kolejnych wyzwań, jakie czekają nas w 2010 roku, a są to m.in. zwiększanie udziałów rynkowych we wszystkich branżach, rozbudowa centrum IT oraz realizacja dalszych projektów w Fabryce Układów Hamulcowych.
Projekt „Bosch dla budownictwa” i stworzenie kompleksowej oferty dla deweloperów i projektantów, to szansa na zwiększenie udziału grupy w projektach budowlanych. Ta centralna inicjatywa Grupy Bosch ma za zadanie poszerzenie znajomości marki w sektorze budowlanym i postrzeganie Boscha jako kompleksowego dostawcy.
Również w Polsce do strategicznych tematów należy dalsza redukcja kosztów. Zwiększanie efektywności działań oraz wdrażanie kolejnych obszarów Shared Sevices to nasza recepta na jej osiągnięcie.