Wyniki finansowe grupy Bosch za rok 2009

2010-05-14 14:49
Krystyna Boczkowska, prezes Grupy Bosch w Polsce
Autor: BOSCH Krystyna Boczkowska, prezes Grupy Bosch w Polsce

Grupa Bosch wkroczyła w rok 2010 z optymizmem. Bosch oczekuje wyraźnego polepszenia koniunktury po kryzysowym roku 2009.

Światowy kryzys finansowy i gospodarczy miał wpływ także na rozwój Grupy Bosch. W 2009 roku obroty firmy spadły do poziomu 38,2 mld euro, co oznacza 15 procentową redukcję w stosunku do poprzedniego roku. Rok zamknięty został po raz pierwszy od dziesięcioleci stratą operacyjną na poziomie 1,2 miliarda euro. Do powstania straty oprócz spadku obrotów przyczyniły się wysokie rezerwy stworzone w związku z koniecznością restrukturyzacji firmy oraz pozaplanowe odpisy.

Trudną sytuację na rynkach globalnych w 2009 roku najbardziej odczuł dział Techniki Motoryzacyjnej, którego obroty wyniosły 21,7 miliarda euro, czyli o 18 proc. mniej, niż w roku poprzednim. Dział zakończył rok stratą w wysokości ok. 500 mln euro.

W najpoważniejszym stopniu kryzys gospodarczy dotknął dział Techniki Przemysłowej, w którym obroty spadły w roku 2009 o 24 proc, do poziomu 5,1 miliarda euro. Dział zamknął rok stratą operacyjną w wysokości 1,1 miliarda euro.

Dział Dobra Użytkowe i Techniczne Wyposażenie Budynków pomimo trudnej sytuacji gospodarczej odnotował niewielki 5 procentowy spadek obrotów do poziomu 11,3 miliarda euro. Ten dział jako jedyny zakończył trudny rok 2009 na plusie z wynikiem 440 milionów euro.

Międzynarodowy charakter Grupy Bosch daje gwarancję stabilności biznesu

Globalny zasięg Grupy Bosch okazał się atutem w kryzysowym roku 2009. Poprawa koniunktury najwcześniej nastąpiła w regionie Azji i Pacyfiku, gdzie po raz pierwszy w swojej historii Grupa Bosch osiągnęła ok. 20 proc. swoich całkowitych obrotów. W drugiej połowie 2009 koniunktura zaczęła się poprawiać także w Europie oraz Ameryce Północnej i Południowej. Nie zrekompensowało to jednak poważnych strat, jakie dotknęły te regiony w pierwszych dwóch kwartałach. W Europie obroty były o 20 proc. niższe od obrotów z roku poprzedniego. W Ameryce Północnej zmalały o 11 proc, natomiast Ameryka Południowa zamknęła rok finansowy spadkiem obrotów o 16 proc.

Umacnianie innowacyjności

Aby utrzymać przewagę technologiczną na rynku, Bosch przeznacza co roku znaczne nakłady na działalność badawczo-rozwojową. Mimo trudnej sytuacji na rynku w minionym roku poziom wydatków na ten cel osiągnął kwotę 3,6 mld euro. Przedsiębiorstwo zgłosiło do opatentowania rekordową liczbę 3 800 wynalazków, co oznacza 15 nowych rozwiązań każdego dnia pracy. Na całym świecie w działach badawczo-rozwojowych Boscha zatrudnionych jest 33 tysiące osób, o tysiąc więcej niż w roku poprzednim.

Bosch wzmacnia swoją pozycję poprzez fuzje i przejęcia

Grupa Bosch umacnia swoją silną pozycję rynkową nie tylko poprzez wzrost organiczny, ale również dzięki licznym fuzjom, przejęciom i współpracy z innymi firmami. W roku 2009 Grupa Bosch objęła większościowy pakiet akcji producenta modułów solarnych, spółki aleo solar AG, aby wspólnie rozwijać branżę fotowoltaiczną i uzupełnić swoją ofertę produktową oraz poszerzyć kanały dystrybucji.

Bosch stał się także w minionym roku właścicielem 99,6 proc. akcji w spółce sia Abrasives Holding AG. Przejmując udziały sia Abrasives dział Elektronarzędzi zamierza silniej zaangażować się w segment obróbki powierzchni i rozszerzyć swoją obecną ofertę materiałów ściernych.

Kolejny przykład to joint venture o nazwie SB LiMotive Co. Ltd. firm Bosch i Samsung. Celem utworzenia spółki jest rozwój, produkcja i dystrybucja akumulatorów litowo-jonowych do zastosowań w branży motoryzacyjnej. Uruchomienie produkcji akumulatorów zaplanowano na 2011 rok.

Inną formą poszerzania swoich kompetencji i oferty jest współpraca z wiodącymi korporacjami, takimi, jak na przykład Siemens Building Technologies, wiodącym na świecie producentem zintegrowanych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa. W listopadzie 2009 roku Siemens Building Technologies wraz z Bosch Security Systems ogłosiły rozpoczęcie strategicznej współpracy w obszarze wizyjnych systemów dozorowych.

Orientacja na ekologię

Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery jest ważnym krokiem w kierunku zapewnienia równowagi środowisku naturalnemu. Regulacje dotyczące redukcji emisji stanowią obecnie wyzwanie dla wszystkich krajów. To powoduje wzrost zainteresowania alternatywnymi źródłami energii i energooszczędnymi urządzeniami grzewczymi. Naprzeciw tym coraz bardziej restrykcyjnym wymaganiom wychodzi Bosch ze swoją ofertą produktową. Już dzisiaj ok. 45 proc. nakładów na badania i rozwój jest przeznaczanych na produkty, które chronią środowisko i zasoby naturalne a sprzedaż tych produktów stanowi aktualnie jedną trzecią całkowitych obrotów koncernu. W okresie najgłębszego kryzysu obroty tej branży wzrosły osiągając wartość prawie jednego miliarda euro. Obroty prognozowane na rok 2010 to 1,5 miliarda euro. rynku. Duży wkład w ochronę środowiska ma branża motoryzacyjna. Dzięki dalszemu rozwojowi silników benzynowych i Diesla można najszybciej i najskuteczniej obniżyć zużycie paliwa oraz poziom emisji CO2. Bosch pracuje również nad systemami i komponentami do samochodu elektrycznego. Doświadczenia zebrane podczas prac nad hybrydami to dobry punkt wyjścia dla całkowitej elektryfikacji napędu w pojeździe. Dodatkowo we wszystkich branżach – od techniki motoryzacyjnej, poprzez technikę grzewczą, aż do techniki przemysłowej, dążymy do zwiekszania efektywności energetycznej systemów już obecnych w naszej ofercie produktowej.

Grupa Bosch w Polsce

Kryzys roku 2009 nie oszczędził także spółek z Grupy Bosch w Polsce, które odnotowały łączny obrót na poziomie 640 milionów euro, co stanowiło spadek o blisko 25 proc. w stosunku do roku 2008. Największy, bo około 45-cio procentowy spadek obrotów odnotował dział Techniki Przemysłowej, co było uwarunkowane poważnym ograniczeniem projektów inwestycyjnych przede wszystkim w przemyśle. Na 27 proc. spadek obrotów działu Techniki Motoryzacyjnej miała wpływ redukcja sprzedaży samochodów na świecie i ograniczenie dostaw części do pierwszego wyposażenia do zakładów w Polsce. Natomiast obroty w dziale Dóbr Użytkowych i Technicznego Wyposażenia Budynków ze względu na recesję w budownictwie spadły o 16 proc.

Ważne inwestycje Boscha w Polsce

Mimo trudnej sytuacji rynkowej Bosch w Polsce inwestował. Nakłady na inwestycje w środki trwałe Grupy Bosch w Polsce wyniosły w 2009 roku 52 miliony euro. W minionym roku spółka Robert Bosch przeprowadziła się do nowej własnej siedziby o powierzchni prawie 9 tys. m2. Wartość inwestycji zamknęła się w kwocie 16 milionów euro. Nowe biuro z trzema centrami szkoleniowymi, stanowi poważne wsparcie dla działów sprzedaży. Zwiększona ilość sal szkoleniowych to także możliwość realizowania projektów edukacyjnych dla młodzieży i studentów. Dodatkowa powierzchnia biurowa stwarza warunki do realizacji takich projektów jak IT Competence Center oraz przejmowania regionalnych funkcji w koncernie. Dla pracowników to komfortowe i motywujące warunki pracy. W marcu bieżącego roku została oficjalnie zakończona rozbudowa fabryki układów hamulcowych we Wrocławiu. Wraz z nowo dobudowana halą powierzchnia fabryki zwiększyła się dwukrotnie do 33 000 m2. W latach 2008 i 2009 przedsiębiorstwo zainwestowało w rozbudowę w sumie 22,2 mln euro. Jeżeli zakład dobrze poradzi sobie z realizacją nowych zamówień, nie można wykluczyć, że w przyszłości we Wrocławiu lokowane będą dalsze ciekawe inwestycje.

Prognozy na rok 2010

Rok 2010 będzie rokiem odbudowy. Początek pozytywnym zmianom dają rynki wschodzące. Najszybsza poprawa koniunktury spodziewana jest w Europie Środkowo-Wschodniej. Oczekiwana jest także poprawa na rynkach Ameryki Północnej i Południowej. Bosch w dalszym ciągu będzie też umacniał swoją pozycję w regionie Azji i Pacyfiku.

Grupa Bosch w Polsce w roku 2010 także liczy na wzrost obrotów, którego motorem ma być dynamiczny rozwój polskiej gospodarki z 3 procentowym wzrostem PKB. Wyniki obrotowe pierwszego kwartału 2010 potwierdzają te optymistyczne założenia. Szczególnie zadowalające w pierwszych miesiącach tego roku były wyniki w branży Techniki Motoryzacyjnej.

Z optymizmem podchodzimy do kolejnych wyzwań, jakie czekają nas w 2010 roku, a są to m.in. zwiększanie udziałów rynkowych we wszystkich branżach, rozbudowa centrum IT oraz realizacja dalszych projektów w Fabryce Układów Hamulcowych.

Projekt „Bosch dla budownictwa” i stworzenie kompleksowej oferty dla deweloperów i projektantów, to szansa na zwiększenie udziału grupy w projektach budowlanych. Ta centralna inicjatywa Grupy Bosch ma za zadanie poszerzenie znajomości marki w sektorze budowlanym i postrzeganie Boscha jako kompleksowego dostawcy.

Również w Polsce do strategicznych tematów należy dalsza redukcja kosztów. Zwiększanie efektywności działań oraz wdrażanie kolejnych obszarów Shared Sevices to nasza recepta na jej osiągnięcie.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany