250 zł kary dla właścicieli nieruchomości. Kontrole już ruszyły
Brak właściwego oznakowania posesji może być powodem wypisania mandatu. Każdy właściciel nieruchomości musi umieścić w widocznym miejscu oznaczenia z jej numerem porządkowym. Ma na to 30 dni od chwili otrzymania informacji o ustaleniu tego numeru.
Spis treści
- Kontrole w związku z nową ustawą
- Jak i dlaczego dom musi być oznakowany?
- Jak złożyć wniosek o ustalenie numeru porządkowego?
Kontrole w związku z nową ustawą
Właściwe oznakowanie nieruchomości to obowiązek właściciela, dzierżawcy lub zarządcy. Organem kontrolującym są władze gminne. W Gdańsku zapowiedziano kontrole oznakowania już rok temu, dając czas na wywiązanie się powinności. Podobne prawdopodobnie ruszą lub będą zapowiedziane w innych gminach. To pokłosie podpisanej przez prezydenta Andrzeja Dudę 20 kwietnia 2022 r. ustawie o zmianie ustaw w celu likwidowania zbędnych barier administracyjnych i prawnych. Nowe przepisy nowelizują ustawę z 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne i przewidują odpowiedzialność za wykroczenie związane z niewykonaniem obowiązku umieszczenia tabliczki porządkowej na budynku lub ogrodzeniu. W ustawie również podana została maksymalna wysokość kary za niedopełnienie tego obowiązku. Ma wynosić 250 zł.
Jak i dlaczego dom musi być oznakowany?
Numer domu musi być dobrze widoczny z ulicy lub spoza posesji. W zależności od usytuowania budynku może być umocowany na ścianie zewnętrznej, na ogrodzeniu lub w jego pobliżu. Oznakowanie ma być widoczne nie tylko w dzień, ale również nocą, a więc trzeba zadbać o jego podświetlenie po zmroku. Najważniejsze, żeby można było stojąc przed nim od razu zlokalizować miejsce. Ma to znaczenie dla służb miejskich a przede wszystkim ratowniczych. To najważniejsza informacja dla policji, pogotowia ratunkowego czy straży pożarnej w razie zaistnienia sytuacji zagrożenia. Muszą one sprawnie i szybko dojechać pod wskazany adres. W wielu sytuacjach liczy się każda sekunda zwłoki. Zresztą podczas zdarzenia wymagającego interwencji służb osoba, która wzywa pomocy, na przykład z ulicy bo poczuła się źle lub widzi coś lub kogoś wymagającego interwencji też dzwoniąc pod numer alarmowy 112 musi łatwo podać lokalizację miejsca zdarzenia.
Jak złożyć wniosek o ustalenie numeru porządkowego?
Wnioski są dostępne w urzędach miast i gmin a także można je pobrać ze stron internetowych tychże. Do wniosku trzeba dołączyć:
- mapę lub szkic w przypadku wątpliwości, któremu budynkowi ma zostać ustalony numer porządkowy;
- informację o przetwarzaniu danych osobowych – RODO (też dostępna w urzędzie lub na jego stronie internetowej);
- pełnomocnictwo jeśli występuje się w imieniu innej osoby;
- kopię decyzji o pozwoleniu na budowę lub kopię decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli budynek nie jest jeszcze ujawniony w ewidencji gruntów i budynków.
Dokumenty można dostarczyć osobiście do urzędu lub za pośrednictwem strony ePUAP. Odpowiedź w formie zawiadomienia powinna być dostarczona w ciągu 14 dni.
Patodeweloperka Warszawa. I tak niestety buduje się w Warszawie, zdjęcia
Autor: Szymon Starnawski
Bliska Wola Tower składa się z trzech wysokich na niemal sto metrów wieżowców wypełniających w całości niewielką działkę. Zw względu na skojarzenia z Azją, mieszkańcy stolicy nazwali tę patodeweloperkę warszawskim Hongkongiem