250 zł kary dla właścicieli nieruchomości. Kontrole już ruszyły

2024-02-20 9:06
Każda posesja musi być właściwie oznaczona
Autor: Szymon Starnawski

Brak właściwego oznakowania posesji może być powodem wypisania mandatu. Każdy właściciel nieruchomości musi umieścić w widocznym miejscu oznaczenia z jej numerem porządkowym. Ma na to 30 dni od chwili otrzymania informacji o ustaleniu tego numeru.

Spis treści

  1. Kontrole w związku z nową ustawą
  2. Jak i dlaczego dom musi być oznakowany?
  3. Jak złożyć wniosek o ustalenie numeru porządkowego?
Szkoła Budowania: Otoczenie Domu

Kontrole w związku z nową ustawą

Właściwe oznakowanie nieruchomości to obowiązek właściciela, dzierżawcy lub zarządcy. Organem kontrolującym są władze gminne. W Gdańsku zapowiedziano kontrole oznakowania już rok temu, dając czas na wywiązanie się powinności. Podobne prawdopodobnie ruszą lub będą zapowiedziane w innych gminach. To pokłosie podpisanej przez prezydenta Andrzeja Dudę 20 kwietnia 2022 r. ustawie o zmianie ustaw w celu likwidowania zbędnych barier administracyjnych i prawnych. Nowe przepisy nowelizują ustawę z 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne i przewidują odpowiedzialność za wykroczenie związane z niewykonaniem obowiązku umieszczenia tabliczki porządkowej na budynku lub ogrodzeniu. W ustawie również podana została maksymalna wysokość kary za niedopełnienie tego obowiązku. Ma wynosić 250 zł.

Jak i dlaczego dom musi być oznakowany?

Numer domu musi być dobrze widoczny z ulicy lub spoza posesji. W zależności od usytuowania budynku może być umocowany na ścianie zewnętrznej, na ogrodzeniu lub w jego pobliżu. Oznakowanie ma być widoczne nie tylko w dzień, ale również nocą, a więc trzeba zadbać o jego podświetlenie po zmroku. Najważniejsze, żeby można było stojąc przed nim od razu zlokalizować miejsce. Ma to znaczenie dla służb miejskich a przede wszystkim ratowniczych. To najważniejsza informacja dla policji, pogotowia ratunkowego czy straży pożarnej w razie zaistnienia sytuacji zagrożenia. Muszą one sprawnie i szybko dojechać pod wskazany adres. W wielu sytuacjach liczy się każda sekunda zwłoki. Zresztą podczas zdarzenia wymagającego interwencji służb osoba, która wzywa pomocy, na przykład z ulicy bo poczuła się źle lub widzi coś lub kogoś wymagającego interwencji też dzwoniąc pod numer alarmowy 112 musi łatwo podać lokalizację miejsca zdarzenia.

Jak złożyć wniosek o ustalenie numeru porządkowego?

Wnioski są dostępne w urzędach miast i gmin a także można je pobrać ze stron internetowych tychże. Do wniosku trzeba dołączyć:

  • mapę lub szkic w przypadku wątpliwości, któremu budynkowi ma zostać ustalony numer porządkowy;
  • informację o przetwarzaniu danych osobowych – RODO (też dostępna w urzędzie lub na jego stronie internetowej);
  • pełnomocnictwo jeśli występuje się w imieniu innej osoby;
  • kopię decyzji o pozwoleniu na budowę lub kopię decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli budynek nie jest jeszcze ujawniony w ewidencji gruntów i budynków.

Dokumenty można dostarczyć osobiście do urzędu lub za pośrednictwem strony ePUAP. Odpowiedź w formie zawiadomienia powinna być dostarczona w ciągu 14 dni.

Patodeweloperka Warszawa. I tak niestety buduje się w Warszawie, zdjęcia

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany