Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych od 2024 – czy będzie obowiązkowa?

2023-06-22 15:32
Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych
Autor: Getty Images/Yuri Arcurs peopleimages.com Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych ma uprościć i przyspieszyć procedury dla firm

Do końca 2024 ma zostać w Polsce wprowadzona certyfikacja wykonawców zamówień publicznych. Firmy budowlane, które uzyskają certyfikat, będą mogły łatwiej wziąć udział w przetargach publicznych. Za dokument trzeba będzie jednak zapłacić.

Spis treści

  1. Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych kiedy?
  2. Czy uzyskanie certyfikatu będzie obowiązkowe?
  3. Jakie będą zasady certyfikacji przedsiębiorstw?
  4. Certyfikacja firm budowlanych – jak uzyskać certyfikat i ile to kosztuje?

Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych kiedy?

O certyfikacji wykonawców zamówień publicznych w Polsce mówi się od lat. Rozmowy rządu z branżą budowlaną o planach certyfikacji toczyły się już w początkach pandemii, a obecnie pojawiły się konkrety – jak podaje wykaz prac legislacyjnych Rady Ministrów, w IV kwartale 2023 r. ma zostać przyjęty projekt ustawy. Jak podaje PAP, certyfikacja miałaby zostać wdrożona do końca 2024 r.

Celem zmian jest uproszczenie biurokracji. Rząd planuje, że firmy budowlane będą mogły uzyskać dobrowolny certyfikat, który potwierdzi, że dane przedsiębiorstwo może brać udział w przetargach i pozyskiwać zamówienia publiczne. Mając certyfikat, firma nie będzie musiała każdorazowo składać licznych dokumentów potwierdzających spełnianie warunków przetargu. Ograniczenie biurokracji ma się też przełożyć na przyspieszenie postępowań.

– Chcemy, aby rynek zamówień publicznych szerzej otwierał się na MŚP (...). Stąd propozycja zmian w prawie, aby ograniczyć obowiązki formalne związane ze składaniem dokumentów przez wykonawców oraz uprościć oraz przyśpieszyć weryfikację ich sytuacji przez zamawiających – podaje Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Czy uzyskanie certyfikatu będzie obowiązkowe?

Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych będzie w pełni dobrowolna. Ma to być dodatkowa możliwość dla firm, a nie nowy obowiązek. Firmy, które postanowią nie uzyskać certyfikatu, nadal będą mogły startować w przetargach na dotychczasowych zasadach, tj. składając za każdym razem dokumenty potwierdzające:

  • spełnianie warunków udziału w postępowaniu,
  • brak podstaw wykluczenia z postępowania.
Ważne

Certyfikat nie daje wykonawcy żadnej przewagi w przetargu nad firmami, które go nie mają – jego celem jest tylko ułatwienie uczestnictwa.

Jakie będą zasady certyfikacji przedsiębiorstw?

Prace nad nowym prawem jeszcze trwają, ale znane są ogólne założenia projektu ustawy. Rząd planuje następujące zasady certyfikacji:

  • certyfikacja wykonawców zamówień publicznych będzie dobrowolna,
  • o dokument będą mogły starać się zarówno firmy polskie, jak i pochodzące z innych krajów Unii Europejskiej,
  • certyfikat zastąpi składane obecnie dokumenty potwierdzające kwalifikacje firmy,
  • certyfikatu można będzie używać wielokrotnie, na potrzeby różnych postępowań (dopóki jest ważny),
  • zamawiający będzie miał obowiązek uznania certyfikatu,
  • zamawiający może zakwestionować informacje zawarte w certyfikacie, ale tylko w uzasadnionych przypadkach (np. podejrzenie oszustwa).

Przewiduje się dwa typy certyfikatów. Pierwszy będzie potwierdzał, że nie ma podstaw wykluczenia danego wykonawcy z postępowania na dostawy, usługi i roboty budowlane (np. brak długów). Drugi będzie zaświadczał, że przedsiębiorca spełnia warunki udziału w postępowaniu (np. ma odpowiednie doświadczenie i zasoby).

Jak podaje MRiT, po zmianach przetargi mają się stać bardziej sprawiedliwe i bardziej dostępne. W efekcie w postępowaniach ma brać udział więcej firm, co zwiększy konkurencję i pozwoli obniżyć koszty po stronie zamawiającego.

– Pozytywne głosy branży napawają optymizmem. Mam nadzieję, że starczy nam determinacji, aby taki mechanizm powstał i zafunkcjonował na polskim rynku. Oczywiście z korzyścią dla publicznych zamawiających i samej branży budowlanej – mówił podczas webinarium w październiku 2020 r. Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Certyfikacja firm budowlanych – jak uzyskać certyfikat i ile to kosztuje?

Certyfikaty dla wykonawców będą wydawane za opłatą przez niezależne firmy specjalizujące się w certyfikacji. Przedsiębiorcy starający się o certyfikat będą musieli przedstawić stosowne dokumenty potwierdzające kwalifikacje. Po pomyślnym przejściu weryfikacji firma otrzyma certyfikat. Na ten moment nie jest znany koszt uzyskania certyfikatu.

– Wykonawca będzie ponosił stosowną opłatę za wydanie certyfikatu, której wielkość uzależniona będzie od wnioskowanego zakresu certyfikatu – podaje resort rozwoju cytowany przez RynekInfrastruktury.pl.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany