Jak załatwić sprawę w ZUS przez internet? Co można załatwić w ZUS bez wychodzenia z domu?

2024-06-20 10:34
zus
Autor: Szymon Starnawski/Murator Czy można załatwić coś w ZUS bez wychodzenia z domu? Okazuje się, że tak

Wizyta w ZUS dla wielu osób stanowi wyzwanie. Przede wszystkim dla tych, które mieszkają daleko od oddziału ZUS. Z kolei w samym urzędzie zwykle trzeba czekać w kolejce, dlatego taka wyprawa może zająć nawet kilka godzin. Okazuje się jednak, że urząd przygotował kilka ułatwień, które pozwolą załatwić sprawę nawet bez wychodzenia z domu.

Spis treści

  1. Czy obowiązuje rejonizacja ZUS?
  2. Jak umówić się na spotkanie w ZUS?
  3. Na czym polega e-wizyta w ZUS?
  4. Jakie sprawy można załatwić podczas e-wizyty w ZUS?
  5. Co można załatwić przez PUE ZUS?
Spacer po Galerii PLATO z Robertem Koniecznym

W ZUS sprawy do załatwienia mają zarówno pracodawcy, jak i pracownicy, ale i emeryci, renciści, młode matki czy też osoby niepełnosprawne. Dlatego szczególnie ten urząd powinien być dostępny dla wszystkich grup, przede wszystkim dla osób starszych czy z trudnościach w poruszaniu się. Dotychczas wizyta w urzędzie kojarzyła się z tym, że należy przeznaczyć na nią dużo czasu, głównie na dojazd i czekanie w kolejce na obsługę. To jednak już się zmieniło i urząd przygotował kilka możliwości załatwienia sprawy, dzięki czemu zaoszczędzimy czas, a nawet nie będziemy musieli wychodzić z domu. Można więc pojawić się w urzędzie osobiście, ale i załatwić sprawę zdalnie, przez Internet.

Czy obowiązuje rejonizacja ZUS?

Pierwsze pytanie, które zwykle stawia sobie świadczeniobiorca jest takie – do którego oddziału ZUS należy się udać? Tutaj odpowiedź jest prosta, ubezpieczony powinien kierować się do tej placówki, która jest właściwa ze względu na adres zamieszkania – czyli tak naprawdę najbliżej miejsca, gdzie mieszka. Na stronie ZUS istnieje specjalna zakładka z wyszukiwarką, gdzie wystarczy wpisać kod pocztowy i następnie otrzymamy informację o tym, jaki oddział ZUS znajduje się najbliżej. Jeśli znajdujemy się daleko od domu, to z kolei załatwimy naszą sprawę w innej placówce ZUS. Możemy tu również skorzystać z wyszukiwarki i znaleźć najbliżej położony oddział. Urzędnicy w takim wypadku przekażą potem naszą sprawę do właściwej jednostki ZUS.

Jak umówić się na spotkanie w ZUS?

Dla osób, które potrzebują odwiedzić oddział ZUS, a nie chcą tracić czasu w kolejkach, urząd przygotował usługę rezerwacji spotkania w ustalonym terminie. Rezerwacji można dokonać na dwa sposoby:

  • przez telefon
  • na Platformie Usług Elektronicznych (PUE)

W pierwszym przypadku pomocna będzie strona internetowa ZUS, na której podane są telefony do poszczególnych oddziałów. Najlepiej więc wybrać ten, który jest najbliżej. W trakcie rozmowy należy podać imię, nazwisko, PESEL, numer telefonu oraz rodzaj sprawy, którą chcemy załatwić. Na podany numer telefonu otrzymamy potwierdzenie rezerwacji oraz jej numer. Należy go potem w urzędzie wpisać na ekranie do wydawania numerków. Na spotkanie należy zabrać dowód osobisty. Natomiast osoby, które zarejestrowały się w PUE, mogą rezerwować wizytę właśnie przez tę platformę. Wystarczy się zalogować i w menu bocznym wybrać „wizyty”, a następnie „rezerwacja wizyty”. Na spotkanie należy zabrać login PUE i dokument tożsamości.

Na czym polega e-wizyta w ZUS?

Z pracownikiem ZUS możemy również spotkać się online. Służy do tego usługa: e-wizyta. Daje ona możliwość wideorozmowy z urzędnikiem, dlatego powinniśmy posiadać urządzenie podłączone do Internetu z kamerą, może to być laptop, ale także telefon komórkowy. By się umówić, wybieramy urząd właściwy do naszego miejsca zamieszkania. Warto pamiętać, że wizyta może się odbyć w godzinach pracy ZUS, od godz. 9 do 14. Link do rezerwacji znajduje się na stronie urzędu, dostępny jest także film instruktażowy na Youtube.com jak zarezerwować wizytę.

Podczas umawiania się należy przede wszystkim wybrać tematykę spotkania. Są to: zasiłki, emerytury i renty krajowe i zagraniczne, firmy i pracujący, założenie profilu PUE, doradca ds. ulg i umorzeń. Wpisujemy nasze dane i zaznaczamy pasujący nam termin spotkania w kalendarzu. Na adres e-mail powinniśmy otrzymać link do rozmowy, używamy go w ustalonym terminie.

Jakie sprawy można załatwić podczas e-wizyty w ZUS?

Rozmowa w urzędnikiem online niewiele się różni od tej w fizycznym urzędzie. Na przykład identyfikacja ubezpieczonego odbywa się po okazaniu dowodu tożsamości. Podczas spotkania możemy:

  • dowiedzieć się o wypełnianiu formularzy, wniosków
  • zasięgnąć informacji o przyszłej emeryturze – doradca emerytalny wyliczy nam prognozowaną emeryturę
  • dowiedzieć się o ulgach i umorzeniach
  • otrzymać pomoc przy założeniu profilu PUE
  • złożyć określone wnioski o wydanie zaświadczeń – zostaną one wysłane na adres zapisany na koncie klienta ZUS.
  • zasięgnąć ogólnie informacji na temat obowiązujących przepisów związanych ze świadczeniami ZUS.

Podczas e-wizyty nie złożymy jednak wniosków dotyczących zmiany danych identyfikacyjnych i adresowych oraz rachunku bankowego.

Co można załatwić przez PUE ZUS?

Inne narzędzie, które również pozwala nam zaoszczędzić czas, to Platforma Usług Elektronicznych (PUE). By z niej skorzystać, należy się najpierw zarejestrować. Jeśli sprawia nam to kłopot, możemy udać się do oddziału ZUS, a konto założy nam urzędnik, potrzebujemy jedynie okazać dowód tożsamości.

Dzięki PUE możemy załatwić wiele spraw online samodzielnie, w domu czy w pracy. Co przede wszystkim umożliwia PUE ubezpieczonemu?

  • dostęp do danych ubezpieczonego, w tym możemy sprawdzić stan konta, czy pracodawca płaci składki, informacje o zwolnieniach lekarskich
  • wysyłanie elektronicznych wniosków np. o świadczenia dla rodzin
  • rezerwowanie wizyty w ZUS
  • wyliczenie prognozowanej emerytury w kalkulatorze emerytalnym
  • sprawdzenie informacji o płaconych świadczeniach, takich jak emerytury, renty, zasiłki
  • sprawdzenie, czy członkowie rodziny zostali zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego
  • dostęp do formularzy PIT
  • złożenie wniosku o zmianę danych do wypłaty świadczenia

Z platformy PUE mogą także korzystać przedsiębiorcy. W systemie mogą oni m.in. złożyć wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w płaceniu składek, sprawdzić informacje o osobach zgłoszonych do ubezpieczeń czy sprawdzić stan bieżących rozliczeń.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany