Jak załatwić sprawę w ZUS przez internet? Co można załatwić w ZUS bez wychodzenia z domu?
Wizyta w ZUS dla wielu osób stanowi wyzwanie. Przede wszystkim dla tych, które mieszkają daleko od oddziału ZUS. Z kolei w samym urzędzie zwykle trzeba czekać w kolejce, dlatego taka wyprawa może zająć nawet kilka godzin. Okazuje się jednak, że urząd przygotował kilka ułatwień, które pozwolą załatwić sprawę nawet bez wychodzenia z domu.
Spis treści
- Czy obowiązuje rejonizacja ZUS?
- Jak umówić się na spotkanie w ZUS?
- Na czym polega e-wizyta w ZUS?
- Jakie sprawy można załatwić podczas e-wizyty w ZUS?
- Co można załatwić przez PUE ZUS?
W ZUS sprawy do załatwienia mają zarówno pracodawcy, jak i pracownicy, ale i emeryci, renciści, młode matki czy też osoby niepełnosprawne. Dlatego szczególnie ten urząd powinien być dostępny dla wszystkich grup, przede wszystkim dla osób starszych czy z trudnościach w poruszaniu się. Dotychczas wizyta w urzędzie kojarzyła się z tym, że należy przeznaczyć na nią dużo czasu, głównie na dojazd i czekanie w kolejce na obsługę. To jednak już się zmieniło i urząd przygotował kilka możliwości załatwienia sprawy, dzięki czemu zaoszczędzimy czas, a nawet nie będziemy musieli wychodzić z domu. Można więc pojawić się w urzędzie osobiście, ale i załatwić sprawę zdalnie, przez Internet.
Czy obowiązuje rejonizacja ZUS?
Pierwsze pytanie, które zwykle stawia sobie świadczeniobiorca jest takie – do którego oddziału ZUS należy się udać? Tutaj odpowiedź jest prosta, ubezpieczony powinien kierować się do tej placówki, która jest właściwa ze względu na adres zamieszkania – czyli tak naprawdę najbliżej miejsca, gdzie mieszka. Na stronie ZUS istnieje specjalna zakładka z wyszukiwarką, gdzie wystarczy wpisać kod pocztowy i następnie otrzymamy informację o tym, jaki oddział ZUS znajduje się najbliżej. Jeśli znajdujemy się daleko od domu, to z kolei załatwimy naszą sprawę w innej placówce ZUS. Możemy tu również skorzystać z wyszukiwarki i znaleźć najbliżej położony oddział. Urzędnicy w takim wypadku przekażą potem naszą sprawę do właściwej jednostki ZUS.
Jak umówić się na spotkanie w ZUS?
Dla osób, które potrzebują odwiedzić oddział ZUS, a nie chcą tracić czasu w kolejkach, urząd przygotował usługę rezerwacji spotkania w ustalonym terminie. Rezerwacji można dokonać na dwa sposoby:
- przez telefon
- na Platformie Usług Elektronicznych (PUE)
W pierwszym przypadku pomocna będzie strona internetowa ZUS, na której podane są telefony do poszczególnych oddziałów. Najlepiej więc wybrać ten, który jest najbliżej. W trakcie rozmowy należy podać imię, nazwisko, PESEL, numer telefonu oraz rodzaj sprawy, którą chcemy załatwić. Na podany numer telefonu otrzymamy potwierdzenie rezerwacji oraz jej numer. Należy go potem w urzędzie wpisać na ekranie do wydawania numerków. Na spotkanie należy zabrać dowód osobisty. Natomiast osoby, które zarejestrowały się w PUE, mogą rezerwować wizytę właśnie przez tę platformę. Wystarczy się zalogować i w menu bocznym wybrać „wizyty”, a następnie „rezerwacja wizyty”. Na spotkanie należy zabrać login PUE i dokument tożsamości.
Na czym polega e-wizyta w ZUS?
Z pracownikiem ZUS możemy również spotkać się online. Służy do tego usługa: e-wizyta. Daje ona możliwość wideorozmowy z urzędnikiem, dlatego powinniśmy posiadać urządzenie podłączone do Internetu z kamerą, może to być laptop, ale także telefon komórkowy. By się umówić, wybieramy urząd właściwy do naszego miejsca zamieszkania. Warto pamiętać, że wizyta może się odbyć w godzinach pracy ZUS, od godz. 9 do 14. Link do rezerwacji znajduje się na stronie urzędu, dostępny jest także film instruktażowy na Youtube.com jak zarezerwować wizytę.
Podczas umawiania się należy przede wszystkim wybrać tematykę spotkania. Są to: zasiłki, emerytury i renty krajowe i zagraniczne, firmy i pracujący, założenie profilu PUE, doradca ds. ulg i umorzeń. Wpisujemy nasze dane i zaznaczamy pasujący nam termin spotkania w kalendarzu. Na adres e-mail powinniśmy otrzymać link do rozmowy, używamy go w ustalonym terminie.
Jakie sprawy można załatwić podczas e-wizyty w ZUS?
Rozmowa w urzędnikiem online niewiele się różni od tej w fizycznym urzędzie. Na przykład identyfikacja ubezpieczonego odbywa się po okazaniu dowodu tożsamości. Podczas spotkania możemy:
- dowiedzieć się o wypełnianiu formularzy, wniosków
- zasięgnąć informacji o przyszłej emeryturze – doradca emerytalny wyliczy nam prognozowaną emeryturę
- dowiedzieć się o ulgach i umorzeniach
- otrzymać pomoc przy założeniu profilu PUE
- złożyć określone wnioski o wydanie zaświadczeń – zostaną one wysłane na adres zapisany na koncie klienta ZUS.
- zasięgnąć ogólnie informacji na temat obowiązujących przepisów związanych ze świadczeniami ZUS.
Podczas e-wizyty nie złożymy jednak wniosków dotyczących zmiany danych identyfikacyjnych i adresowych oraz rachunku bankowego.
Co można załatwić przez PUE ZUS?
Inne narzędzie, które również pozwala nam zaoszczędzić czas, to Platforma Usług Elektronicznych (PUE). By z niej skorzystać, należy się najpierw zarejestrować. Jeśli sprawia nam to kłopot, możemy udać się do oddziału ZUS, a konto założy nam urzędnik, potrzebujemy jedynie okazać dowód tożsamości.
Dzięki PUE możemy załatwić wiele spraw online samodzielnie, w domu czy w pracy. Co przede wszystkim umożliwia PUE ubezpieczonemu?
- dostęp do danych ubezpieczonego, w tym możemy sprawdzić stan konta, czy pracodawca płaci składki, informacje o zwolnieniach lekarskich
- wysyłanie elektronicznych wniosków np. o świadczenia dla rodzin
- rezerwowanie wizyty w ZUS
- wyliczenie prognozowanej emerytury w kalkulatorze emerytalnym
- sprawdzenie informacji o płaconych świadczeniach, takich jak emerytury, renty, zasiłki
- sprawdzenie, czy członkowie rodziny zostali zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego
- dostęp do formularzy PIT
- złożenie wniosku o zmianę danych do wypłaty świadczenia
Z platformy PUE mogą także korzystać przedsiębiorcy. W systemie mogą oni m.in. złożyć wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w płaceniu składek, sprawdzić informacje o osobach zgłoszonych do ubezpieczeń czy sprawdzić stan bieżących rozliczeń.