Okazjonalna praca zdalna - 24 dni w roku od 7 kwietnia 2023! Jak i kiedy złożyć wniosek?
Okazjonalną pracę zdalną wprowadziły przepisy znowelizowanego Kodeksu pracy. Rozwiązanie daje pracownikowi możliwość pracy z domu na żądanie. Dowiedz się, jakie są różnice między pracą zdalną, a okazjonalną pracą zdalną. Ile okazjonalnych dni przysługuje w ciągu roku? Kiedy pracodawca będzie mógł odrzucić nasz wniosek?
Spis treści
- Co to jest praca zdalna okazjonalna?
- Praca zdalna a okazjonalna praca zdalna - różnice
- Kiedy można złożyć wniosek o okazjonalną pracę zdalną?
- Jak złożyć wniosek o okazjonalną pracę zdalną?
- Okazjonalna praca zdalna – kiedy możemy wnioskować o home office?
- Czy pracodawca może odmówić okazjonalnej pracy zdalnej?
- Kiedy okazjonalna praca zdalna wejdzie w życie?
Co to jest praca zdalna okazjonalna?
Zgodnie z projektowanym art. 67(33) par. 1: Praca zdalna może być wykonywana okazjonalnie, na wniosek pracownika złożony w postaci papierowej lub elektronicznej, w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym.
Nowelizacja Kodeksu pracy jest w trakcie. Wiadomo już, że nakłada na pracodawców dużo nowych obowiązków, m.in. papierologię i zwrot kosztów pracy zdalnej. Trzeba wiedzieć, że okazjonalna praca zdalna umożliwia ograniczenie wielu formalności i wydatków.
Czytaj też:
- Praca zdalna 2023 - zmiany w kodeksie pracy od 7 kwietnia. Jak ma wyglądać praca zdalna według nowych przepisów?
- Nowe urlopy 2023 w nowym Kodeksie pracy. Od kiedy i dla kogo?
Praca zdalna a okazjonalna praca zdalna - różnice
Przede wszystkim, w przeciwieństwie do pracy zdalnej, za pracę okazjonalną w domu pracownik nie ma prawa do ekwiwalentu.
Praca zdalna może być wykonywana w pełnym wymiarze czasu pracy, a okazjonalna w wyznaczone dni tygodnia. W jednym i drugim przypadku miejsce wykonywania pracy zdalnej powinno być uzgodnione z pracodawcą. Lokalizację wskazuje pracownik.
Pracownik może przekazać pracodawcy adresy, pod którymi chciałby pracować zdalnie, ale to nie zmienia faktu, że musi go informować o każdej zmianie lokalizacji. Pamiętajmy, że na pracodawcy spoczywa obowiązek zapewnienia pracownikowi w jej trakcie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, dlatego pracownik musi złożyć oświadczenie o bezpiecznych i higienicznych warunkach na stanowisku okazjonalnej pracy zdalnej.
Poza tym z uwagi na incydentalność okazjonalnej pracy zdalnej oraz leżący wyłącznie po stronie pracownika interes w jej wykonywaniu i niewielkie koszty ponoszone przez pracownika, proponuje się wyłączenie stosowania do okazjonalnej pracy zdalnej, proponowanych przepisów dotyczących regularnej pracy zdalnej (art. 6719–6724, art. 6728 oraz art. 6731 § 3).
Wyłączone przepisy dotyczą:
- obowiązku pracodawcy dostarczenia pracownikowi materiałów i narzędzi pracy niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej,
- pokrycia wymienionych w projekcie kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej,
- zapewnienia pracownikowi wykonującemu pracę zdalną pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi narzędzi pracy,
- przeprowadzania przez pracodawcę kontroli wykonywania pracy zdalnej przez pracownika,
- wyłączenia obowiązku przeprowadzania szkoleń okresowych pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych, niezależnie od rodzaju przeważającej działalności pracodawcy,
- ustalenia zasad wykonywania pracy zdalnej w porozumieniu zawartym ze związkami zawodowymi lub regulaminie,
- przekazania przez pracodawcę dodatkowej informacji o warunkach zatrudnienia pracownika,
- możliwości efektywnego wycofania się przez każdą ze stron z wykonywania pracy zdalnej w terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia takiej pracy.
Kiedy można złożyć wniosek o okazjonalną pracę zdalną?
Pracownik w dowolnym momencie może złożyć wniosek o home office, podobnie jak o urlop na żądanie. Nie jest przy tym wymagane uzasadnienie - pracownik ma do tego ustawowe prawo.
Jak złożyć wniosek o okazjonalną pracę zdalną?
Trzeba zaznaczyć, że nie ma ustawowego wzoru wniosku, dlatego każdy pracodawca albo pracownik może opracować własny wzór.
Pismo powinno zawierać min. jedno zadanie: Na podstawie art. 6719 § 2 k.p. składam wniosek o uzgodnienia dotyczące wykonywania pracy zdalnej. Poza tym data, miejscowość, podpis. Nie trzeba podawać uzasadnienia, choć może ono pomóc w pozytywnym rozpatrzeniu prośby. Wniosek powinien być dostarczony do pracodawcy w formie papierowej lub elektronicznej. Dodatkowo, im później pracownik złoży wniosek o okazjonalną pracę zdalną, tym mniejsze szanse na akceptację.
Okazjonalna praca zdalna – kiedy możemy wnioskować o home office?
W uzasadnieniu projektu nowelizacji Kodeksu pracy czytamy, że przyjęta konstrukcja przepisu wskazuje, że okazjonalna praca zdalna znajdzie zastosowania w okolicznościach incydentalnych i szczególnych, uzasadnionych interesem (potrzebą) pracownika. Podano dwa przykłady wykorzystania okazjonalnej pracy zdalnej:
- konieczność opieki nad potrzebującym doraźnego wsparcia członkiem rodziny, czy też
- potrzeba wyjazdu do innej miejscowości (poza stałe miejscem wykonywania pracy) w celu załatwienia spraw osobistych – które będą jednoczesne umożliwiać pracownikowi które będą jednoczesne umożliwiać pracownikowi wykonywanie pracy zdalnej.
Niezależnie od specyfiki okazjonalnej pracy zdalnej, na pracodawcy nadal będzie spoczywał obowiązek zapewnienia pracownikowi w jej trakcie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, analogicznie do pozostałych przypadków pracy zdalnej. Natomiast pracownik wykonując okazjonalną pracę zdalną, za każdym razem powinien wykonywać ją bez przeszkód. Musi też złożyć oświadczenie o bezpiecznych i higienicznych warunkach na stanowisku pracy zdalnej.
Czy pracodawca może odmówić okazjonalnej pracy zdalnej?
Pracodawca nie musi zaakceptować wniosku o pracę zdalną, zwłaszcza jeśli organizacja pracy lub rodzaj pracy nie pozwala na jej wykonywanie w trybie zdalnym i to bez przedstawiania żadnego argumentu przeciw. Ten przepis dotyczy jednak regularnej i hybrydowej pracy zdalnej. Ustawodawca znów nie precyzuje czy zapis dotyczy również okazjonalnej pracy zdalnej, choć to wydaje się logiczne.
Kiedy okazjonalna praca zdalna wejdzie w życie?
Przepisy zawarte w znowelizowanym Kodeksie Pracy mają weszły w życie od 7 kwietnia 2023 roku.
Listen on Spreaker.