Profil zaufany – jak przedłużyć? Wykonaj te kroki, jeżeli twój profil zaufany wygasł. Jak przedłużyć profil zaufany przez bank?

2023-11-21 9:18
profil zaufany ważność
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator Posiadasz profil zaufany? Ważność wielu profili wygasła 31 października 2023 r. i trzeba ją przedłużyć.

Jeśli twój profil zaufany wygasł, wciąż możesz podjąć pewne kroki, by móc znów z niego korzystać. Jak na nowo połączyć konto w banku z profilem zaufanym? Jak przedłużyć ważność profilu zaufanego? Tu znajdziesz odpowiedzi na wszystkie te pytania.

Spis treści

  1. Masz profil zaufany? Ważność części profili wygasła 31 października
  2. Przedłużenie profilu zaufanego – kto musi to zrobić?
  3. Jak przedłużyć profil zaufany?
  4. Profil zaufany wygasł – co zrobić? Musisz założyć nowy
  5. Logujesz się do profilu zaufanego przez bankowość elektroniczną? To musisz wiedzieć
Pieniądze to nie wszystko - Leszek Balcerowicz

Masz profil zaufany? Ważność części profili wygasła 31 października

Profil zaufany to elektroniczne narzędzie, dzięki któremu można załatwiać w domowym zaciszu wiele spraw urzędowych. Mając profil zaufany, można m.in. składać rozmaite wnioski, złożyć podpis zaufany oraz sprawdzać swoje dane w różnych bazach (np. dane medyczne, punkty karne, ważność dowodu osobistego).

Nie każdy ma świadomość, że w przypadku profilu zaufanego ważność wynosi 3 lata. Wiele osób mogło o tym zapomnieć, gdyż w 2020 r., w związku z pandemią COVID-19, ważność profili została automatycznie przedłużona. W tym roku jednak tak się nie stało i ważność profilu trzeba było samodzielnie przedłużyć. Przypominały o tym rozsyłane do Polaków SMS-y:

Twoj profil zaufany wygasa 31.10.2023. Przedluz jego waznosc po zalogowaniu sie na konto. Wiecej informacji i podstawa prawna: gov.pl/profilzaufany/aktualnosci

Należy pamiętać, że taki SMS o kończącej się ważności profilu zaufanego nie jest oszustwem. To prawdziwe, oficjalne wiadomości, na które trzeba zareagować. Uważaj jednak, jeśli otrzymasz podobną wiadomość, ale o innej treści, gdyż to już może być próba oszustwa. Zwróć uwagę, że link w prawdziwej wiadomości jest nieklikalny – wszelkie SMS-y z aktywnymi, klikalnymi linkami należy traktować jako niebezpieczne.

Przedłużenie profilu zaufanego – kto musi to zrobić?

Przedłużenia wymagały wszystkie profile, których ważność została automatycznie wydłużona w czasie pandemii. Posiadacz profilu zaufanego mógł jeszcze w październiku sprawdzić, kiedy jego profil wygasa. Jeśli ktoś musiał przedłużyć ważność profilu, a tego nie zrobił, to niestety stracił już swoją szansę – czas na przedłużenie profilu zaufanego minął i nie da się już tego zrobić. Nie można też używać nieaktywnego profilu.

Jak przedłużyć profil zaufany?

Przedłużenia ważności profilu zaufanego można było dokonać do końca października 2023. Kto nie przedłużył swojego profilu do 31.10.2023, ten niestety nie może już tego zrobić i musi założyć nowy profil. Przypomnijmy, że przed 1 listopada dało się przedłużyć ważność, wykonując następujące kroki

  1. Zaloguj się na stronie pz.gov.pl.
  2. W prawym górnym rogu zobaczysz swoje dane i niebieską strzałkę. Rozwiń menu pod strzałką i wybierz Profil zaufany.
  3. W Szczegółach profilu wybierz Przedłuż ważność lub zmień dane, a następnie Dalej.
  4. Zobaczysz okno ze swoimi danymi kontaktowymi. Potwierdź je lub edytuj, jeśli się zmieniły.
  5. Otrzymasz SMS i e-mail z kodami autoryzacyjnym. Wpisz je w odpowiednie pola i wybierz Dalej.

Po prawidłowym podaniu kodów użytkownik widział na ekranie potwierdzenie, że ważność profilu zaufanego została przedłużona o kolejne 3 lata. Otrzymywał również e-mail z potwierdzeniem (na adres mailowy powiązany z profilem).

Zanim się wylogujesz, wejdź w Szczegóły profilu i w sekcji Dane użytkownika znajdź Nazwę użytkownika. Zapamiętaj ją, ponieważ przyda Ci się podczas kolejnego logowania – przypomina rząd.

Profil zaufany wygasł – co zrobić? Musisz założyć nowy

Mogło się zdarzyć tak, że posiadacz profilu zaufanego przegapił termin i jego profil zaufany wygasł. Trzeba pamiętać, że w takiej sytuacji nie można już przedłużyć ważności. Pozostaje tylko jedna opcja: trzeba założyć nowy profil zaufany, który pozwoli nadal załatwiać wygodnie sprawy przez Internet.

Jeśli Twój profil zaufany wygasł, złóż wniosek o nowy. Aby to zrobić, zaloguj się do konta profilu zaufanego, wybierz Mój profil zaufany, a następnie Załóż nowy profil zaufany. Wybierz sposób, w jaki chcesz założyć profil i dalej postępuj zgodnie z komunikatami – podaje strona gov.pl. – Jeśli nie możesz zalogować się do konta profilu zaufanego, wejdź na stronę pz.gov.pl i uzyskaj nowy profil zaufany w wybrany przez Ciebie sposób.

Warto dodać, że założenie nowego profilu zaufanego jest możliwe także osobiście, podczas wizyty w urzędzie gminy, urzędzie skarbowym lub siedzibie ZUS. Trzeba jedynie poinformować o tym pracownika, a ten przeprowadzi nas przez całą procedurę.

Logujesz się do profilu zaufanego przez bankowość elektroniczną? To musisz wiedzieć

Przedłużenie profilu zaufanego ma jeden minus dla osób, które logowały się do niego przez bankowość elektroniczną. Po przedłużeniu ważności znika bowiem połączenie między kontem bankowym a profilem zaufanym i trzeba je ustanowić na nowo.

Jak na nowo powiązać profil zaufany z kontem w banku? Instrukcja wygląda następująco:

  1. Zaloguj się do profilu zaufanego na stronie pz.gov.pl za pomocą nazwy użytkownika lub adresu e-mail i hasła (albo aplikacji mObywatel, jeśli przedtem korzystałaś/eś z tej opcji).
  2. Jeśli nie pamiętasz danych logowania, sprawdź w dziale Pytania i Odpowiedzi, jak je odzyskać.
  3. Po zalogowaniu do profilu zaufanego wejdź w Szczegóły profilu.
  4. Kliknij w opcję „Zmień dostawcę tożsamości na bank”.
  5. W nowym oknie, które się pojawi kliknij w strzałkę w polu „Metoda autoryzacji”, znajdź swój bank na liście i kliknij „Zmień dostawcę tożsamości”.
  6. Zostaniesz przeniesiony na stronę logowania swojego banku. Upewnij się, że jest ona bezpieczna (przed adresem strony w przeglądarce powinien widnieć symbol kłódki).
  7. Zaloguj się na swoje konto bankowe i potwierdź przekazanie danych.
  8. Zostaniesz automatycznie przeniesiona/y na stronę profilu zaufanego. Kliknij „Potwierdź dane”.
  9. Zaloguj się raz jeszcze do swojego banku i potwierdź operację przekazania danych tak samo, jak zatwierdzasz inne operacje na koncie (SMS z kodem, potwierdzenie w aplikacji mobilnej itp.).
  10. Ponownie zostaniesz automatycznie przeniesiona/y na stronę profilu zaufanego. Na ekranie powinna widnieć informacja o zmianie dostawcy tożsamości na bank.

Po wykonaniu wszystkich tych kroków odzyskasz możliwość logowania się do profilu zaufanego za pomocą bankowości elektronicznej.

Rozumiesz te modne słowa czy powtarzasz tylko jak papuga? Quiz językowy dla inteligentnych

Pytanie 1 z 12
Betonoza to...
Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany