Zasady uzyskiwania uprawnień do sporządzania certyfikatów energetycznych budynków
Znowelizowana ustawa Prawo budowlane (DzU z 2006 r. nr 156, poz. 1118, z późn. zm.) wprowadza od stycznia 2009 roku obowiązek sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej dla budynków nowo wznoszonych, dla lokali, które będą przedmiotem transakcji i umowy najmu, oraz dla obiektów, w przypadku których, w wyniku prac remontowych lub modernizacyjnych, zmieniła się charakterystyka energetyczna.
O uzyskanie uprawnień tego typu może starać się inżynier z kwalifikacjami projektowymi, osoba z wyższym wykształceniem w kierunkach określonych przez Prawo budowlane, która ukończy specjalne szkolenie pomyślnie zdanym egzaminem, oraz absolwent ukierunkowanych na doradztwo energetyczne studiów podyplomowych.
Ogólne zasady szkolenia i zdobywania uprawnień do przeprowadzania certyfikacji energetycznej budynków zostały opublikowane w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2008 r. w sprawie przeprowadzania szkolenia oraz egzaminu dla osób ubiegających się o uprawnienia do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową (DzU z 2008 r. nr 191). Dokument ten określa sposób przeprowadzania i zakres programowy szkolenia dla osób ubiegających się o nadanie ww. uprawnień.
Wspomniane szkolenia odbywają się na koszt samych zainteresowanych.
Dwuetapowe postępowanie kwalifikacyjne organizuje komisja powołana przez resort budownictwa. Dla ułatwienia dostępu do bazy audytorów, którym nadano uprawnienia do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej, resort budownictwa prowadzi rejestr audytorów energetycznych. Bez szkolenia i egzaminu, ale na pisemny wniosek zainteresowanego, na listę tę mogą być wpisani inżynierowie budownictwa różnych specjalizacji z uprawnieniami projektowymi.