Zasady uzyskiwania uprawnień rzeczoznawcy budowlanego

2014-09-21 13:44

W 1974 roku ustawa Prawo budowlane wprowadziła stanowisko rzeczoznawcy budowlanego jako osoby pełniącej samodzielną funkcję techniczną.

Rzeczoznawca budowlany pełni funkcję polegającą na wykonywaniu ekspertyz (opinii) w ściśle określonym zakresie tematycznym, zapewniającym ich niekwestionowaną miarodajność. Wprowadzenie tej funkcji wynikało z potrzeb, jakie generował proces budowlany, obejmujący zarówno przygotowanie i realizację inwestycji, jak i utrzymanie w należytym stanie obiektów o coraz wyższym skomplikowaniu technicznym. Konieczne stało się wydawanie ekspertyz lub opinii w zakresie oceny stanu technicznego inwestycji bądź wykonywanych robót, w celu przyjęcia właściwych rozwiązań projektowych oraz podejmowania obiektywnie uzasadnionych decyzji gospodarczych lub administracyjnych.

Kolejne zmiany ustawy i rozporządzeń wykonawczych w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie przynosiły uściślenie wymagań oraz zakresu uprawnień rzeczoznawcy budowlanego.

Uprawnienia rzeczoznawcy budowlanego

Obecnie wytyczne te określa Obwieszczenie Marszałka Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 sierpnia 2006 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Ustawy – Prawo budowlane (DzU nr 156, poz. 1118) oraz Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 28 kwietnia 2006 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (DzU nr 83, poz. 578).

Rzeczoznawcą budowlanym może zostać osoba, która:

  1. korzysta w pełni z praw publicznych;
  2. posiada:
  • tytuł zawodowy magistra inżyniera, magistra inżyniera architekta, inżyniera lub inżyniera architekta,
  • uprawnienia budowlane bez ograniczeń,
  • co najmniej 10 lat praktyki w dziedzinie objętej rzeczoznawstwem,
  • znaczny dorobek praktyczny w zakresie objętym rzeczoznawstwem.

 Właściwy organ samorządu zawodowego, na wniosek zainteresowanego, orzeka, w drodze decyzji, o przyznaniu tytułu rzeczoznawcy budowlanego, określając zakres rzeczoznawstwa. Wnioski o nadanie ww. tytułu należy składać w Okręgowych Izbach Inżynierów Budownictwa.

Podania te są rozpatrywane i opiniowane przez Okręgową Komisję Kwalifikacyjną, a ostateczną decyzję podejmuje Krajowa Komisja Kwalifikacyjna PIIB.

Podstawę do podjęcia czynności rzeczoznawcy budowlanego stanowi dokonanie wpisu, w drodze decyzji, do centralnego rejestru rzeczoznawców budowlanych. Ustawa z dnia 9 maja 2014 roku o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych formalnie zniosła stanowisko rzeczoznawcy budowlanego jako osoby pełniącej samodzielną funkcję techniczną w budownictwie i obecnie nie wiadomo, jakie będzie prawne umocowanie osób z ww. tytułem oraz tryb powoływania na tę funkcję.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany