Deweloper idealny

2006-08-07 17:37

Wizerunek dewelopera ma znaczenie dla większości Polaków - donosi raport On Board PR pt. "Marka dewelopera i klient".  W kształtowaniu marki firmy najważniejsze okazują się wypowiedzi klientów, a najbardziej wiarygodne źródło wiedzy o przedsiębiorstwie stanowią media.

Historia rynku budownictwa mieszkaniowego pokazuje przypadki strat zainwestowanych pieniędzy w budowę domu czy mieszkania przez prywatnych inwestorów. Determinuje to wartości szczególnie ważne dla indywidualnych inwestorów, zwłaszcza że zakup produktu firm tego sektora to inwestycja wieloletnia, często będąca sporym obciążeniem finansowym.

Po pierwsze - zaufanie

Zdecydowana większość Polaków potrafi wymienić atrybuty idealnego dewelopera. Według raportu On Board PR zaledwie dla 5 proc. respondentów cechy przedsiębiorstw działających w tej branży nie mają znaczenia, a najważniejsza jest atrakcyjność  prezentowanej przez nich oferty. Ponad połowa ankietowanych scharakteryzowałaby idealnego dewelopera za pomocą następujących cech: bezpieczeństwo finansowe, brak zagrożenia upadkiem firmy, związki z instytucjami finansowymi. Z punktu widzenia komunikacji oznacza to podjęcie działań, mających na celu budowanie wiarygodności finansowej i organizacyjnej oraz podkreślanie związków z instytucjami cieszącymi się powszechnym zaufaniem.

W branży tej wiarygodność okazuje się kluczem do przyciągnięcia klienta. Blisko 40 proc. kolejnych wskazań padło na cechy, które także mają związek z zaufaniem. Należą do nich: doświadczenie, zadowolenie klientów, pozytywne referencje klientów. Przekazy reklamowe mogą wziąć pod uwagę osiągnięcia firmy, liczbę oddanych inwestycji, jak również wskazywać zakres geograficzny realizowanych prac. Dla 1/3 Polaków ważnymi wartościami w przypadku firm deweloperskich były uczciwość i etyka w relacjach z klientem, mniejsze znaczenie miała natomiast odpowiedzialność społeczna i to czy przedsiębiorstwo bierze udział w akcjach charytatywnych. Ciekawe jest to, że kolejność, w jakiej pożądane cechy marki pojawiały się w odpowiedziach respondentów, nie zależała od ich statusu materialnego ani od miejsca zamieszkania.

Klient - najważniejszy

W wielu branżach komunikaty reklamowe odwołują się do opinii autorytetów. Branżę budowlaną można uznać pod tym względem za wyjątek. Tutaj najbardziej liczy się bowiem osobiste doświadczenie, opinie przyjaciół, znajomych, rodziny. Toteż w wystosowanych do mediów informacjach deweloperzy powinni korzystać z opinii swoich klientów. Według raportu On Board PR rekomendacje te okazują się dalece cenniejsze od wypowiedzi fachowców. Opinie niezależnych ekspertów budują wyobrażenie o marce jedynie w przypadku osób z wyższym wykształceniem. Zaufanie do nich rośnie także wraz ze wzrostem oceny własnej sytuacji materialnej.

Na uwagę zasługuje fakt, że firmy deweloperskie nie muszą się odwoływać w działaniach marketingowych do opinii gwiazd -  ich zdanie ma dla potencjalnego klienta znikome znaczenie. Zainteresowanie ich zdaniem wykazało zaledwie 1 proc. badanych.

Znaczenie doradców kredytowych i przedstawicieli banków jako grup opiniotwórczych nie jest zbyt duże. Najbardziej liczą się z ich opinią osoby na stanowiskach kierowniczych, specjaliści i prywatni przedsiębiorcy.

Zobacz cały raport >>

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany