Jones Lang LaSalle: centra handlowe w Polsce będą modernizowane
Według szacunków Jones Lang LaSalle, jedna trzecia centrów handlowych istniejących na polskim rynku poddana została procesowi modernizacji, a kolejne obiekty czekają na przebudowę czy rozbudowę. Do końca 2014 r. zmodernizowanych będzie ok. 100 nieruchomości handlowych w Polsce.
Jedna trzecia działających centrów handlowych przeszła różnego rodzaju modernizacje, a trend ten nasili się w przyszłości w związku ze starzeniem się nieruchomości i zmianami w ich otoczeniu.
- Spośród istniejących na terenie kraju nieruchomości handlowych, aż 50% powstało przed rokiem 2002, a więc ma dzisiaj ponad 10 lat. Blisko połowa z tych obiektów przeszła już różnego rodzaju modernizację, w tym rozbudowę, mającą na celu dostosowanie obiektu do zmian w jego otoczeniu oraz w samym centrum handlowym. Zmianami tymi są na przykład: wzrost konkurencji rynkowej, popyt na jedynie wysokiej jakości powierzchnię ze strony wchodzących do Polski sieci handlowych czy inne zwyczaje zakupowe klientów, w tym rosnąca rola e-commerce jako kanału sprzedaży - mówi Edyta Potera, dyrektor w dziale najmu nieruchomości handlowych Jones Lang LaSalle.
Zmienia się również funkcja centrów handlowych. Ich atrakcyjność związana jest przede wszystkich z szeroką ofertą galerii handlowej, a nie sklepu spożywczego – jeszcze w 2000 r. udział obiektów, w których głównym magnesem była galeria handlowa, wynosił 50%, dziś jest to już 74%, a w 2014 r. wzrośnie do 78 proc.
Autor: Echo Investment SA
Galeria Echo w Kielcach
W raporcie omówione zostały strategie przeciwdziałania przestarzałości technologicznej i funkcjonalnej obiektów handlowych. Należą do nich przebudowa, powiększenie, odnowienie czy re-komercjalizacja galerii handlowych.
- Proces przebudowy poprzez wygospodarowanie dodatkowej powierzchni i uatrakcyjnienie zestawienia najemców oraz oferty handlowej obiektu, ma za zadanie powiększenie udziału danej nieruchomości w rynku i, co się z tym wiąże, kreację dodatkowego dochodu. W odniesieniu do starszych obiektów, których głównym magnesem jest operator spożywczy, przebudowa często skutkuje wzmocnieniem wielkości i oferty galerii handlowej oraz stworzeniem dodatkowej przestrzeni handlowej dla strategicznych najemców odzieżowych i mniejszych, ważnych sieci handlowych - mówi Virginie de-Baere, Dyrektor Działu Zarządzania Nieruchomościami w Europie Środkowo-Wschodniej, Jones Lang LaSalle.
Duża liczba centrów handlowych w Polsce jest rozbudowywana. Rozbudowy działających już obiektów stanowią co roku jedną piątą nowej podaży wchodzącej na rynek. Wśród ostanich przykładów znajdują się m.in. galeria Echo w Kielcach, Silesia City Center w Katowicach, Jantar w Słupsku czy Magnolia Park we Wrocławiu.