Kto jest liderem na rynku nowych obiektów handlowych w Europie?

2006-05-23 17:17
Kto jest liderem na rynku nowych obiektów handlowych w Europie?
Autor: C&W H&B Kto jest liderem na rynku nowych obiektów handlowych w Europie?

W 34 krajach Europy łączna podaż powierzchni handlowej wynosi 88 mln mkw.; do końca 2006 roku przybędzie jeszcze 12 mln mkw. Najwięcej dzieje się na rynku rosyjskim, włoskim i w trzeciej kolejności - polskim. W Unii Europejskiej na tysiąc mieszkańców przypada 166 mkw. tego typu powierzchni. W krajach starej "piętnastki" średnia wynosi 201 mkw.

Dane zawarto w raporcie "Rozwój centrów handlowych w Europie", przygotowanym przez Cushman & Wakefield Healey & Baker.
Biorąc pod uwagę łączną powierzchnię handlową na czele rankingu plasują się: Wielka Brytania, Francja i Niemcy. W każdym z tych krajów jest ponad 10 mln powierzchni.
W grupie 15 rynków o największym proporcjonalnym przyroście powierzchni w centrach handlowych od 2001 roku aż 12 znajduje się w Europie Środkowej i Wschodniej. Wskazuje to na wysoki poziom działalności deweloperskiej w tej części Europy.
Ciekawym rynkiem jest Rosja; choć na tysiąc mieszkańców przypada zaledwie 14 mkw. powierzchni handlowej, a łączna powierzchnia wynosi nieco ponad 2 mln mkw., to właśnie tam do końca 2006 roku podaż przypadająca na tysiąc mieszkańców wzrośnie prawie dwukrotnie (do ok. 27 mkw.).
W ten sposób Rosja stanęła na czele rankingu powierzchni handlowej w nowych obiektach oddawanych do użytku w drugiej połowie 2005 i w 2006 roku. Na drugim miejscu znalazły się Włochy, a na trzecim - Polska.

W okresie od czerwca 2005 r. do końca 2006 r. na rosyjskim rynku pojawi się ponad 1,8 mln mkw. powierzchni w centrach handlowych.
- Jesteśmy świadkami rewolucji handlu w Rosji - mówi Natalia Oreshina z C&W/H&B w Rosji. - Rosja to rynek liczący 143 miliony konsumentów i rynek, który ma jeden z najwyższych wskaźników wzrostu gospodarczego w świecie - dodaje.

W ujęciu regionalnym najszybciej rozwijającym się regionem Europy pod względem nowej powierzchni w centrach handlowych w ciągu ostatnich pięciu lat jest Europa Środkowa z rocznym przyrostem rzędu 30-60 proc. i Europa Wschodnia ze wskaźnikiem 40-90 proc.


Najważniejszą nową inwestycją w Polsce są Złote Tarasy w centrum Warszawy (na zdjęciu). Ten obiekt o zróżnicowanym przeznaczeniu i powierzchni 225 tys. mkw. będzie oferować 63 tys.500 mkw. powierzchni handlowo-rozrywkowej i jest realizowany przez ING Real Estate kosztem ok. 400 mln euro. Po ukończeniu budowy 50 proc. udziałów w tej inwestycji obejmie Rodamco Europe.
Otwarcie Złotych Tarasów zaplanowano na jesień 2006 r., ale już teraz wynajęto prawie 80 proc. powierzchni handlowej (podpisane umowy najmu i listy intencyjne).

Foto: C&W H&B

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany