Na Euro 2012 na razie obiecanymi drogami
Za pięć lat gotowe muszą być drogi, którymi będą się poruszać piłkarze, trenerzy, obsługa techniczna, media i kibice. W kwietniu 2007 roku dużo mówiło się o bezpieczeństwie na drogach, ale tym bardziej aktualne stało się pytanie: czy zdążymy z ich budową? Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewniają, że perspektywa organizacji mistrzostw nie zmienia ich priorytetów i... drogi będą.
Część działań przyspieszono. Już 27 kwietnia 2007 roku wbito pierwszą łopatę przy budowie 20-kilometrowego odcinka Wieliczka - Szarów na A4 (na południowy-wschód od Krakowa). W przyszłym roku mają ruszyć prace przy budowie kolejnego, liczącego 56 km fragmentu autostrady, tj. pomiędzy Szarowem a Tarnowem. Małopolski odział GDDKiA stara się teraz o decyzję środowiskową w sprawie tej inwestycji. To ostatni z dokumentów niezbędnych do tego, by inwestor mógł ubiegać się o pozwolenie na budowę. W przeciwieństwie do odcinka Wieliczka - Szarów ten fragment będzie finansowany z dotacji unijnych. - 10 kwietnia rozpoczęliśmy budowę 52-kilometrowego odcinka Zgorzelec - Krzyżowa. Wykonawcami są firmy Strabag oraz DTP Terrasement. Ponadto przyspieszyliśmy prace, związane z powstaniem ostatniego odcinka A4 na wschodzie, tj. od Przeworska do Korczowej (na razie nie wiadomo, którędy będzie przebiegać droga - przyp. red.) - mówi Zbigniew Kotlarek, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Obecnie na A4 do eksploatacji nadają się: przygraniczny odcinek z Jędrzychowic do Zgorzelca oraz najdłuższy, bo liczący 375 km odcinek autostrady w Polsce - od Krzyżowej, przez Opole i Katowice, aż do Krakowa. Z okazji zbliżających się mistrzostw trasę na wschód od Krakowa, łączącą Polskę z Ukrainą, nazwano Eurostradą.
Jeszcze w maju Kraków może okazać się ważnym punktem na mapie organizacyjnych przygotowań. Na razie, mimo doniesień medialnych - jakoby dołączył do grona miast organizatorów (por. "Gazeta Wyborcza", 26.04.2007), wciąż ma statut miasta rezerwowego. Ale Michel Platini obiecał, że poruszy sprawę rozszerzenia listy organizatorów z czterech do sześciu podczas rozpoczynającego się 28 maja kongresu UEFA. Jest faktem, że w Krakowie ceny gruntów zaczęły ostatnio wzrastać w przyspieszonym tempie. Jak pisze "Dziennik Polski", do końca roku wartość ziemi w Małopolsce może podskoczyć o kilkadziesiąt procent. Sam Kraków rozwija się w kierunku peryferii i coraz mniej jest terenów uzbrojonych. Przy tym mankamentem okazuje się duże rozdrobnienie działek. - Średnio mają one wymiary jeden na osiem metrów. Często też jedna działka ma kilku właścicieli. To utrudnia inwestowanie - ocenia Michał Głuszak z Katedry Ekonomiki Nieruchomości i Procesu Inwestycyjnego na Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Autor: Urząd Gminy w Zabrodziu
Tak droga krajowa nr 8 wygląda dziś...
Dla GDDKiA pilne są też działania na A2: budowa 107-kilometrowego odcinka ze Świecka do Nowego Tomyśla (jest to drugi segment autostrady płatnej na odcinku pomiędzy Świeckiem z Koninem - przyp. red.) oraz realizacja znajdującego się pod Warszawą fragmentu Stryków - Konotopa. Wykonawcą pierwszego odcinka będzie Autostrada Wielkopolska. Zgodnie z koncesją prace musi rozpocząć najpóźniej w 2008 roku, a zakończyć w 2010 roku. Warunkiem ich rozpoczęcia jest porozumienie z rządem, nad czym obie strony pracują od 2004 roku. - Termin oddania odcinka, tj. przełom 2009 i 2010 roku wydaje nam się realny, tym niemniej obawiamy się trudności od strony administracyjnej. Brakuje m.in. ostatecznej decyzji środowiskowej, aktualizacji do decyzji lokalizacyjnych, ustalone nie zostały koszty budowy, uwzględniające wzrost cen usług budowlanych - dowiedzieliśmy się od Katarzyny Krzyżaniak z biura prasowego Autostrady Wielkopolskiej.
Z kolei w przypadku podwarszawskiego, 94-kilometrowego odcinka A2 jest już decyzja o ustaleniu lokalizacji. Decyzja środowiskowa w sprawie realizacji przedsięwzięcia ma zapaść na przełomie drugiego i trzeciego kwartału tego roku. Odcinek będzie budowany w formule PPP i - jak zapewnia GDDKiA - gotowy ma być do 2010 roku.
Ale to tylko jedno z trzydziestu trzech zadań, jakie dyrekcja planuje wykonać w ramach prac nad warszawskim węzłem drogowym, czyli tzw. małą obwodnicą warszawską. Realizacja całej trasy, która ma rozprowadzać ruch, napływający do stolicy z autostrady A2 i dróg ekspresowych, będzie kosztować 15 mld zł. - Wiele działek, które zarezerwowano jako pas pod inwestycję, jest zabudowanych. Tym niemniej chcielibyśmy, by w ciągu roku cały ring warszawski miał prawomocne decyzje lokalizacyjne - informuje Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA.
- Priorytety pozostają dla nas te same. Bez względu na organizację mistrzostw Europy w piłce nożnej autostrady A2 i A1 miały być gotowe do 2010 roku - zapewniał w czasie konferencji 23 kwietnia Zbigniew Kotlarek.
O skuteczności działań zarządców infrastruktury drogowej świadczyć może jednak nie to, czy drogi powstaną. W czasie kwietniowej konferencji, inaugurującej program "Drogi zaufania", dowiedzieliśmy się, że dyrekcja stawia na rozwój infrastruktury bezpiecznej, tj. takiej, która będzie pozbawiona zagrożeń w postaci drzew i słupów (czyli przeszkód bocznych - przyp. red.), źle wyprofilowanych zakrętów czy przewiązek bez wydzielonych lewoskrętów. - Teza, mówiąca o tym, że tylko budowa nowych dróg obniży liczbę wypadków, jest z gruntu fałszywa - to słowa szefa GDDKiA. - Praktyka pokazała, że modernizowana droga czy przebudowywane skrzyżowanie, z założenia upłynniające ruch, w istocie zwiększa wypadkowość. Bowiem kierowcy na takiej drodze rozwijają prędkość - dodaje Zbigniew Kotlarek.
Na razie działaniami prewencyjnymi zostanie objęta droga krajowa nr 8. Program GDDKiA będzie jednak sukcesywnie rozszerzany: o pozostałe drogi cyfrowe w 2008 roku i drogi dwucyfrowe od 2009 roku. Dane, pokazujące ryzyko poruszania się po polskich drogach, wydają się nie zachęcać do wizyty w naszym kraju. Podczas gdy na niemieckich autostradach w ciągu roku ginie średnio 5 osób, a na tamtejszych drogach krajowych prawie 13 osób, w Polsce liczby te wynoszą - odpowiednio - 12 i 47.
DZIAŁANIA BUDOWLANE NA POSZCZEGÓLNYCH ODCINKACH AUTOSTRAD Autostrada A1 Gdańsk (Rusocin) - Grudziądz (Nowe Marzy): odcinek o długości 91 km, ma być gotowy do końca 2008 roku. Inwestorem i wykonawcą jest Gdańsk Transport Company. Projekt realizowany w formule PPP.Grudziądz (Nowe Marzy) - Toruń: odcinek ma 62 km długości. Uzyskano już decyzję o ustaleniu lokalizacji, grunty są wykupione w 99 proc. Na ukończeniu jest opracowywanie wyników badań archeologiczno-terenowych. Projekty budowlane, wykonawcze i dokumentację przetargową (na wybór wykonawcy) wykona firma Transprojekt Gdański. Dokumenty mają być gotowe w październiku 2007 roku. Obecnie nie występują opóźnienia w realizacji. Odcinek będzie budowlany w latach 2008 - 2010. Toruń - Stryków: odcinek ma długość 144 km, jest decyzja o ustaleniu lokalizacji, a grunty zostały wykupione w 70 proc. (zakończenie procesu ich nabywania planuje się na koniec 2007 roku 2007). Obecnie trwa przetarg na wykonanie projektu budowlanego, projektu wykonawcze i dokumentacji przetargowej. Droga ma być gotowa do 2010 roku. Stryków - Pyrzowice: odcinek ma długość 180 km, jest decyzja o ustaleniu lokalizacji, a grunty zostały wykupione w 70 proc. Realizacja ma nastąpić do 2010 roku. Pyrzowice - Sośnica: odcinek ma długość 43 km, jest decyzja o ustaleniu lokalizacji, nieruchomości zostały wykupione w 39 proc. Zakończenie prac budowlanych planuje się na rok 2010. Sośnica - Bełk: odcinek ma 15 km długości, jest decyzja o ustaleniu lokalizacji, grunty zostały wykupione w 99 proc. Gotowe są projekty: budowlany i wykonawczy, wykonawcę wyłoniono 22 stycznia 2007 roku. To grecka firma J&P AVAX. Bełk - Świerklany: jest decyzja o ustaleniu lokalizacji oraz decyzja środowiskowa. Nieruchomość pod ten odcinek nabyto w 18 proc., pozostałe grunty zostaną wykupione jeszcze w tym roku. Do końca maja gotowe mają być projekty: budowlany i wykonawczy. Prace rozpoczną się na przełomie trzeciego i czwartego kwartału - potrwają 27 miesięcy. Świerklany - Gorzyczki: jest decyzja o ustaleniu lokalizacji, w 93 proc. nabyto nieruchomości w pasie drogowym. Dla pozostałych uzyskano tytuły prawne, które umożliwią roboty budowlane. Od listopada 2006 roku trwa przetarg ograniczony na wyłonienie wykonawcy, projekt będzie realizowany z udziałem środków unijnych. Prace rozpoczną się jeszcze w drugim kwartale 2007 roku, potrwają 26 miesięcy. Autostrada A2 Świecko - Nowy Tomyśl: odcinek ma długość 107 km, realizowany będzie w ramach umowy koncesyjną z Autostradą Wielkopolską. Termin zakończenia to 2010 rok.Nowy Tomyśl - Stryków II (Łódź): odcinek ma długość około 255 km. W eksploatacji. Stryków II - Stryków I: rozpoczęcie budowy tego 3-kilometrowego odcinka przewidziano na drugi kwartał 2007 roku. Stryków I - Konotopa (Warszawa): jest decyzja o uzyskaniu lokalizacji, nieruchomości wykupiono w 54 proc. Zawarto też umowy na wykonanie ratowniczych prac archeologicznych. Odcinek ma być gotowy do 2010 roku. Autostrada A4 Zgorzelec - Krzyżowa: odcinek o długości około 50 km. Jest decyzja o ustaleniu lokalizacji, zakończono wykup nieruchomości. Gotowe są projekty: budowlany i wykonawczy, podpisano umowę na wykonanie robót budowlanych. Wykonawcą krótszej części, tj. od granicy do miejscowości Wykroty (20,3 km) - wraz z mostami, oświetleniem i pasami zieleni, będą francuskie firmy DTP Terassement, BOUYGUES Travaux Publics i VSL. Fragment autostrady od Wykrot do Krzyżowej (29,7 km) budować będą firmy Strabag Sp. z o.o., Strabag AG, Heilit+Woerner bau GmbH, Mota-Engil oraz Engenharia E Construcao S.A. Krzyżowa - Kraków: odcinek ma długość 375 km. W eksploatacji. Kraków (węzeł Wielicka) - Szarów: odcinek ma długość około 20 km. Jest decyzja o ustaleniu lokalizacji, nieruchomości wykupiono w 100 proc. Na ukończeniu są ratownicze badania archeologiczne, gotowe są projekty budowlany i wykonawczy oraz dokumentacja przetargowa. Uzyskano też pozwolenie na budowę. Szarów - Tarnów (węzeł Krzyż): odcinek ma długość 56 km. Wniosek w sprawie decyzji środowiskowej złożono 16 października 2006 roku, do końca drugiego kwartału 2007 roku ma być decyzja o ustaleniu lokalizacji. Nieruchomości na odcinku Szarów - Brzesko wykupiono w 85 proc., na odcinku Brzesko - Tarnów w 40 proc. Trwają ratownicze badania archeologiczne, prace nad projektami budowlanym, wykonawczym i dokumentacją przetargową zakończą się w pierwszym kwartale 2008 roku. Inwestor liczy na to, że pozwolenie na budowę uzyska na przełomie drugiego i trzeciego kwartału przyszłego roku. Tarnów - Rzeszów: odcinek ma 78 km długości. Jest decyzja o ustaleniu lokalizacji, nieruchomość nabyto w 30 proc. Ratownicze badania archeologiczne rozpoczną się po wykupieniu nieruchomości w latach 2007-2009. W tym roku zostaną zlecone: projekt budowlany, wykonawczy oraz dokumentacja przetargowa. Również w tym roku złożony ma być wniosek w sprawie decyzji środowiskowej. W 2009 roku inwestor może uzyskać pozwolenie na budowę. Rzeszów - Przeworsk: odcinek o długości 30 km. Jest decyzja o ustaleniu lokalizacji, ten fragment autostrady ma być gotowy do 2012 roku. Przeworsk - Korczowa: to odcinek o długości około 56 km, gotowe są wskazania lokalizacyjne. Decyzja o ustaleniu lokalizacji ma zapaść do 2008 roku, budowa zakończy się w roku 2012. Autostrada A8 Autostradowa Obwodnica Wrocławia: ma długość około 35 km. Decyzja o ustaleniu lokalizacji została zaskarżona do NSA, zmiany w niej zatwierdzono w grudniu 2006 roku. Grunty są nabyte w 93 proc., ratownicze badania archeologiczne mają się zakończyć jeszcze w tym roku. Gotowe są projekty: budowlany i wykonawczy oraz dokumentacja przetargowa. Uzyskano decyzję środowiskową. Jest też już pozwolenie na budowę jednej z trzech części obwodnicy. Chodzi o budowę mostu przez Odrę wraz z estakadami dojazdowymi. Wnioski w sprawie dwóch kolejnych zadań zostaną złożone w najbliższym czasie. (Na podstawie informacji z GDDKiA) |