Powierzchnie handlowe w dużych miastach Polski
W Polsce działa obecnie ponad 120 centrów handlowych o powierzchni najmu przekraczającej 10 tys. mkw. Łącznie daje to ponad 3 mln. mkw., co oznacza, że na tysiąc mieszkańców przypada 80 mkw. powierzchni handlowej. Ponad 70 proc. całkowitej powierzchni handlowej skupia się w ośmiu największych miastach Polski, wliczając dwie aglomeracje: Górny Śląsk i Trójmiasto.Liderem pozostaje Warszawa, choć w 2005 roku znacznie zwiększyła się podaż w Poznaniu, Krakowie i Katowicach.
Dane pochodzą z nowego raportu Jones Lang LaSalle - "Rynek powierzchni handlowych w dużych miastach Polski".
Wzrasta zainteresowanie inwestycjami w miastach o liczbie mieszkańców od 100 do 400 tys. i mniejszych. Największą aktywność można zaobserwować m.in. w Bydgoszczy, Białymstoku, Bielsku-Białej, Częstochowie, Rzeszowie, Rybniku, Toruniu, Gliwicach, Lublinie i Zielonej Górze.
Według danych Jones Lang LaSalle do końca 2007 roku przybędzie ok. 1,3 mln mkw. powierzchni handlowej (w obiektach o powierzchni przekraczającej 10 tys. mkw.).
KRAKÓW
Kraków jest trzecim pod względem liczby mieszkańców miastem w Polsce (757 tys. mieszkańców).
Całkowita powierzchnia handlowa w tym mieście - po otwarciu Galerii Kazimierz - przekroczyła 330 tys. mkw. Zapotrzebowanie na nowoczesną powierzchnię handlową jest wciąż duże, o czym świadczy min. niski wskaźnik powierzchni niewynajętej.
Czynsze za najlepsze sklepy sięgają 38-40 euro, a na głównych ulicach Krakowa dochodzą nawet do 50-75 euro.
Jesienią Galeria Krakowska udostępni ok. 60 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Wspólny projekt planują także Auchan z Ikeą.
POZNAŃ
Poznań z 570 tys. mieszkańców i dobrą sytuacją ekonomiczną jest dynamicznym rynkiem oferującym możliwości ekspansji zarówno deweloperom, jak i najemcom.
Centra handlowe, które zaczęły działać jako pierwsze na tym rynku, jak M1 czy Auchan, nie były w stanie zaspokoić wysokiego popytu na powierzchnie handlowe. W 2003 roku w centrum miasta otwarto Stary Browar, dwa lata później - King Cross Marcelin i Poznań Plaza.
Powierzchnia handlowa w Poznaniu przekracza obecnie 200 tys. mkw. Czynsze za najlepsze sklepy w centrach handlowych osiągają poziom 35-38 euro za mkw. miesięcznie.
Według przewidywań Jones Lang LaSalle w ciągu najbliższych 3-4 lat ilość powierzchni może ulec podwojeniu. Trwa rozbudowa Starego Browaru, przygotowywane są cztery kolejne duże projekty: Galeria Hetman, Łacina, Malta i Galeria Poznańska. W planach jest także rozbudowa kompleksu Ikea i M1.
WROCŁAW
Wrocław liczy 636 tys. mieszkańców i jest piątym co do wielkości miastem Polski.
Nowoczesna powierzchnia handlowa w tym mieście przekracza 300 tys. mkw. Najpopularniejsze miejsca to Galeria Dominikańska i Park Handlowy Bielany.
Czynsze za najlepsze sklepy w centrach handlowych sięgają 35-40 euro.
Aktywność deweloperów we Wrocławiu skupia się na trzech obszarach: w śródmieściu jest planowana rozbudowa Renomy (30 tys. mkw.), na granicy ścisłego centrum powstaje Pasaż Grunwaldzki (50 tys. mkw.) i Arkady (30 tys. mkw.), a w dzielnicy Fabryczna planowane są Galeria Legnicka i centrum handlowe z hipermarketem Geant.
Na wiosnę 2006 roku zaplanowano otwarcie kolejnej fazy Parku Handlowego Bielany i pierwszego w tym mieście centrum wyprzedaży.
SZCZECIN
Szczecin jest miastem, które nie wykorzystuje w pełni możliwości wynikających z położenia przy zachodniej granicy kraju, choć Niemcy stanowią liczną grupę klientów szczecińskich obiektów handlowych.
Obecnie powierzchnia najmu w centrach handlowych wynosi ok. 120 tys. mkw.
Czynsze za najlepiej ulokowane sklepy wynoszą 37-38 euro za mkw. miesięcznie.
Ze względu na duży potencjał rozwojowy, Szczecin pozostaje w kręgu zainteresowań inwestorów handlowych. Budową śródmiejskiej galerii handlowej Kaskada interesuje się ECE Projektmanagement, lokalizacji dla swojego pierwszego sklepu szuka Ikea, a wkrótce Auchan rozpocznie budowę pierwszego parku handlowego.
ŁÓDŹ
Łódź liczy 774 tys. mieszkańców. Przez długi czas była jednym z ważniejszych ośrodków ekonomicznych w kraju.
Obecnie w tym mieście jest ponad 300 tys. mkw. powierzchni handlowej. Najlepszą sławą cieszy się Galeria Łódzka (40 tys. mkw.).
Stawki czynszu w Łodzi należą do najniższych wśród głównych miast, ale czynsze za najlepiej usytuowane sklepy w galeriach handlowych mogą sięgać 36-37 euro za mkw. miesięcznie.
W 2006 roku zostanie oddana do użytku Manufaktura (109 tys. mkw.) i właśnie to centrum zajmie dominującą pozycję na łódzkim rynku. Kolejne duże projekty planowane na najbliższe lata to Ikea i Auchan.
TRÓJMIASTO
Gdańsk, Gdynia i Sopot to 755 tys. potencjalnych klientów.
Całkowita powierzchnia handlowa w Trójmieście wynosi prawie 400 tys. mkw., z czego ok. 60 proc. znajduje się w 13 centrach handlowych. Wysoki popyt na powierzchnie handlowe w Trójmieście znajduje odzwierciedlenie w niskim wskaźniku powierzchni niewynajętej.
Czynsze za najlepsze sklepy sięgają tu 35-37 euro za mkw. miesięcznie.
W fazie planowania jest kolejnych 295 tys. mkw. Na terenie Gdańska powstaną trzy regionalne centra handlowe, w Gdyni - dwa projekty.
Aglomeracja Górnośląska
W Aglomeracji Górnośląskiej mieszka 2,3 mln mieszkańców. Dobry system połączeń drogowych powoduje, że jest to obszar chętnie wybierany na lokalizację placówek handlowych.
Całkowita wielkość powierzchni najmu wynosi około 370 tys. mkw. Niski wskaźnik powierzchni handlowej przypadającej na tysiąc mieszkańców (ok. 160 mkw.) świadczy o dużym potencjale rozwojowym tego regionu.
Czynsze za najlepsze lokale handlowe sięgają 35-40 euro za mkw. miesięcznie.
Największe zainteresowanie deweloperów skupia się na Gliwicach, gdzie dwóch deweloperów planuje budowę centrów handlowych. Kolejny obiekt powstanie w Sosnowcu. Inwestycje w Katowicach planuje natomiast Ikea.