Rozwój centrów handlowych w Polsce

2006-05-25 16:08

W ostatnich latach tempo przyrostu powierzchni handlowych w Polsce uległo spowolnieniu. Jednak ta tendencja zostanie zahamowana - dzięki rekordowej ilości nowej powierzchni handlowej, jaka zostanie oddana do użytku w 2006 roku. Takie wnioski przedstawia w swoim raporcie Cushman & Wakefield Healey & Baker.

Pierwsze centra handlowe w naszym kraju otwarto w 1993 roku. Były to na ogół wolno stojące hipermarkety z kilkoma punktami usługowymi. Te, które powstawały w kolejnych latach, miały coraz bardziej zróżnicowaną ofertę; zaczęły się pojawiać elementy rozrywkowo-rekreacyjne. Od tego czasu powstały 184 obiekty o łącznej powierzchni 3,9 mln m.kw.
Szczyt działalności deweloperskiej przypadł na rok 1999, w 2004 roku tempo budowy nowych obiektów spadło (przybyły tylko cztery ). 

Wzrost powierzchni centrów handlowych w Polsce
 

 W Polsce na 1 tys. mieszkańców przypadają 102 m.kw. powierzchni w centrach handlowych i jest to stosunkowo niski wskaźnik; w Unii Europejskiej kształtuje się on na poziomie 159 m.kw. na 1 tys. mieszkańców.
Takie zestawienie z jednej strony pokazuje możliwości rozwoju centrów handlowych w naszym kraju, z drugiej zaś uświadamia, że wydatki konsumenckie w Polsce są niższe niż w UE. Wiele wskazuje na to, że w dłuższej perspektywie działalność deweloperska ulegnie spowolnieniu do bardziej zrównoważonego poziomu.
W odróżnieniu od innych państw Europy Środkowej w Polsce istnieje wiele obiektów dużych i średniej wielkości.

Powierzchnia w centrach handlowych (m.kw)
na 1 tys. mieszkańców - styczeń 2005

Pomimo spowolnienia działalności deweloperskiej w naszym kraju rynek jest nadal aktywny; w latach 2005 - 2006 przybędzie około 1,7 mln m.kw. nowej powierzchni handlowej. Jest to największa ilość wśród wszystkich krajów europejskich.
Dotychczas największym centrum handlowym w Polsce jest otwarta w 2004 roku warszawska Arkadia, zaś za najlepsze centrum handlowe uważa się Galerię Mokotów.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany