Schemat ustalania wartości budżetu w systemie Managemet Contracting

2010-05-11 16:10
Bovis
Autor: brak danych

Management Contracting stwarza możliwość ustalenia maksymalnej/oczekiwanej ceny (wartości budżetu), zwanej Target Price (forma Guaranteed Maximum Price – gwarantowanej ceny maksymalnej), powyżej której, w ramach ustalonego zakresu, Managing Contractor ponosi solidarną lub całkowitą odpowiedzialność finansową.

Oszczędności uzyskane w wyniku ukończenia projektu poniżej wartości Target Price są dzielone wraz z inwestorem według ustalonego schematu.
GMP – gwarantowana cena maksymalna
Gwarantowana cena maksymalna to cena, za której przekroczenie pełną odpowiedzialność ponosi Managing Contractor.
Management Contracting z Target Price
W przypadku Target Price ryzyko dla wykonawcy związane z ceną maksymalną jest ograniczone do uzgodnionej wartości, która jest ustalana pomiędzy inwestorem a wykonawcą zarządzającym, może to być np. spodziewana wartość zysków wykonawcy zarządzającego. Dlatego też wykonawca wycenia pakiety według ich realnej wartości wraz z rezerwą na nieprzewidziane okoliczności (contingency), która jest ustalana w zależności od wiedzy o danym pakiecie robót oraz ryzyka z nim związanego.
Zasada „open book” pomaga w realizacji projektu po rzeczywistych kosztach oraz w założonym czasie, ponieważ inwestor ma pełny wgląd do cen pakietów oraz terminów ich realizacji. Dlatego też strategia wyboru podwykonawców w systemie MC z Target Price pozwala na przygotowanie bardzo dobrze wycenionego budżetu, którego cena jest mniejsza od ceny maksymalnej (Maximum Price).

Schemat motywacyjny w systemie Management Contracting z Target Price obejmuje następujące elementy:
-
ustalenie kluczowych terminów harmonogramu (milestones), powiązanych bezpośrednio z wynikami finansowymi wykonawcy MC (np. z jego marżą),
- w przypadku wcześniejszej realizacji prac oszczędności dzielone są pomiędzy Managing Contractora a inwestora,
- w przypadku niedotrzymania terminu wykonania prac dodatkowe koszty dzielone są pomiędzy te dwa podmioty.
W przypadku podziału kosztów ustalana jest wysokość procentowa (cap), do wartości której za przekroczenie budżetu odpowiedzialny jest Managing Contractor, a powyżej której odpowiedzialny jest inwestor. Podejście to gwarantuje zaangażowanie obu stron w efektywną realizację inwestycji.

Przeczytaj koniecznie pozostałe teksty na temat Managemet Contracting:
Raport - systemy realizacji inwestycji budowlanych w Polsce
Na czym polega realizacja inwestycji w systemie Managemet Contracting?
Korzyści wynikające ze stosowania realizacji inwestycji w systemie Management Contracting

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany