Wiadomo, co kto ogląda w Internecie
Z przeprowadzonych przez Ad.net, ARBOmedia, IDMnet oraz I-Metria i Global Marketing badań wynika, że aż 54% ankietowanych uważa nasz serwis za witrynę dobrze dopasowaną do potrzeb dyrektorów, specjalistów i przedsiębiorców.
Mediaplanerzy mogą wreszcie racjonalnie planować działania reklamowe w Internecie. Wszystko za sprawą inicjatywy sieci reklamowych Ad.net, ARBOmedia, IDMnet oraz firm badawczych I-Metria oraz Global Marketing.
- Ktoś kiedyś powiedział, że wielką przewagą Internetu nad innymi mediami jest fakt, iż jest mierzalny. Do niedawna to była tylko teoria. Od 20 lutego 2003 r. ta teoria znalazła zastosowanie w praktyce, a polski rynek reklamy on-line stał się w pełni profesjonalny - mówi Tomasz Cisek, dyrektor zakupu w sieci Ad.net.
A wszystko zaczęło się w kwietniu 2002 r., kiedy to sprzedające reklamy w ponad 320 witrynach WWW firmy Ad.net, ARBOmedia, IDMnet podpisały porozumienie dotyczące wspólnego badania użytkowników zrzeszanych przez siebie stron internetowych. W październiku podpisały ze spółkami badawczymi I-Metria oraz Global Marketing umowę na realizację badania profili użytkowników serwisów internetowych.
Badanie uruchomiono pod koniec 2002 r. Składa się ono z dwóch elementów: badania ankietowego (web survey) oraz audytu ruchu internetowego (system GeMius). Pierwsza część ankiety zawiera pytania demograficzne (wiek, płeć, wykonywany zawód, branża, wielkość miejscowości, województwo oraz dochód). Uzyskane dane z tej części kwestionariusza służą do określenia profili demograficznych użytkowników badanych serwisów. Druga część ankiety ma na celu określenie profili konsumenckich internautów. Zawiera pytania dotyczące zarówno sposobów korzystania z Internetu (miejsce, częstotliwość oraz sposób łączenia się użytkownika z Internetem), jak i dotyczące nawyków dokonywania zakupów przez Internet, posiadania adresu elektronicznej skrzynki pocztowej, telefonu komórkowego oraz samochodu.
Próba dobierana jest losowo. Każdemu co n-temu użytkownikowi witryny objętej badaniem zostaje wyświetlona ankieta. Wartość "n" zależy od wielkości ruchu na danej witrynie, czyli od liczby użytkowników. W przypadku witryny odwiedzanej miesięcznie przez nie więcej niż 2 tys. osób, ankiety obejrzy 100 z nich. Jeśli stronę odwiedza ponad 0,5 mln osób, ankiety zostaną zaprezentowane 1 tys. z nich.
Po wypełnieniu ankiety dane zostają zapisane do bazy danych demograficznych, a system przydziela respondentowi unikalny identyfikator. Bazujące na tych danych oprogramowanie analityczne umożliwia m.in. definiowanie grup celowych, tworzenie rankingu najpopularniejszych witryn wśród danej grupy internautów oraz selekcję witryn ze względu na wybrany profil demograficzny użytkowników.
Wyniki tych analiz są nieodpłatnie dystrybuowane wśród brokerów, domów mediowych oraz innych podmiotów zajmujących się planowaniem i zakupem powierzchni reklamowej w Internecie.
Choć cały program badawczy zaczął się od porozumienia firm Ad.net, ARBOmedia, IDMnet, badanie posiada formułę otwartą i wszystkie witryny mogą do niego przystąpić. Dystrybucją zajmują się I-metria i Global Marketing.
- Wprowadzenie badania Prawdziwy Profil po raz pierwszy umożliwia przedstawienie pełnego obrazu rynku internetowego w Polsce. Obejmuje ono wszystkie witryny, które chcą brać udział w badaniu, niezależnie od ich wielkości - zaznacza Piotr Ejdys, prezes zarządów spółek Global Marketing oraz I-Metria.