Autostrada A1: badanie jakości podbudowy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła specjalną kontrolę jakości wykonania podbudowy autostrady A1 w okolicach Bytomia. W piątek po południu a także w weekend pobierane były próbki z autostrady. Obecnie trwa ich technologiczne badanie.
Specjaliści z Laboratorium Drogowego oddziału GDDKiA w Kielcach pobrali około 30 próbek, każdą o wadze od 30 do 60 kg. Próbki pobrano z okolic budowanej autostrady, skąd według wstępnych informacji kradziono cenne materiały budowlane, a także z jezdni drogi oraz wyrywkowo z innych odcinków budowanej autostrady. Próbki są obecnie badane w celu ostatecznego wyjaśnienia, czy mogło dochodzić do kradzieży dolomitu z jezdni budowanej autostrady. Laboratorium będzie jeszcze pobierać próbki oraz przeprowadzi badania nośności używając specjalistycznego sprzętu VSS. W weekend takie badanie nie było możliwe ze względu na obfite opady deszczu.
Specjaliści z laboratorium otrzymali od nadzoru inwestycji dokumentację projektową, w której wymienione są między innymi materiały, jakie powinny być użyte do budowy drogi. Materiały z odwiertów posłużą do określenia czy warstwy wzmocnienia podbudowy nawierzchni są wykonane z materiału zgodnego z dokumentacją. W sobotę wieczorem materiały dotarły do kieleckiego laboratorium i są już badane. Badanie potrwa co najmniej kilka dni. Próbki muszą być m.in. wypłukane, wysuszone i poddane badaniom specjalistycznym sprzętem.
Na miejscu rozpoczęła również pracę specjalna grupa kontrolna GDDKiA, która zweryfikuje związaną z budową dokumentację, w tym m.in. dokumenty dotyczące akceptacji wbudowania materiałów w autostradę. Szczególnym monitoringiem zostaną objęte działania zewnętrznego inżyniera kontraktu – firmy Arcadis, którego zadaniem jest kontrolowanie działań wykonawcy prac.
Wyniki prac badawczych Laboratorium Drogowego w Kielcach powinny być znane jeszcze w tym tygodniu.