Autostrada A2. Szczeliny w nawierzchni. GDDKiA bada sprawę
Autostrada A2 z Łodzi do Warszawy ma popękaną nawierzchnię. W asfaltowej podbudowie, pojawiły się szczeliny. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) bada sprawę i nie wstrzymuje budowy.
Budowana Autostrada A2 z Łodzi do Warszawy ma szczeliny w asfaltowej podbudowie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wstępnie ustaliła, że przyczną popękanej nawierzchni są ostanie mrozy.
Przeczytaj również: Niektóre drogi i autostrady będą kończone po EURO 2012
Autostrada A2 a szczeliny w podbudowie
Jak informuje GDDKiA szczeliny prawdopodobnie są wynikiem ostatnich mrozów, kiedy temepratura w nocy, przy gruncie spadała do - 30°. Technolodzy przeprowadzili odwierty w miejscach gdzie pojawiły się szczeliny, by stwierdzić, że autostrada popękała wyłącznie z powodu niskich temperatur oraz w celu ustalenia, czy w niższych warstwach konstrukcji drogi nie doszło do pęknięć. Szczelin wystąpiły na tzw. szwach technologicznych, czyli w miejscach asfaltowej podbudowy. Przeprowadzone przez GDDKiA badania wykazały, że szczeliny pojawiły się we fragmentach roboczych i nie są zagrożeniem dla trwałości nawierzchni. W czasie dużych mrozów często zdarza się, że nawierzchnia asfaltowa dróg pęka. Badania odwiertów bedą prowadzone do 4 marca, po czym wykonawca będzie musiał uszczelnić popękaną podbudowę.
Stanowisko GDDKiA
Autostrada A2 budowana jest w systemie Projektuj i Buduj, zatem za dobór rozwiazań technicznych i technologicznych odpowiada wykonawca. GDDKiA jako instytucja kontrolna i inwestor publiczny, nakazała wykonawcom, że miejsca gdzie wystąpiły szczeliny muszą zostać odpowiednio zabezpieczone. W tym celu, zostaną prawidłowo wykonane połączenia robocze lub szczeliny zostaną wypełnione specjalnym rodzajem masy termoskurczalnej, zachowującej sprężystość także w niskich temperaturach. Wykonawcy autostrady A2 zobowiązani są w ciągu 7 dni przekazać do GDDKiA program naprawczy dla pęknięć w nawierzchni. Naprawy zostaną przeprowadzone na koszt wykonawcy.
Autostrada A2 z Łodzi do Warszawy
Autostrady A2 z Łodzi do Warszawy (odcinek Stryków-Konotopa) budowana jest w pięciu etapach - każdy przez innegio wykonawcę. Termin zakończenia budowy trzech z nich, został określony na 5 czerwca 2012 roku. Odcinki A i C, które początkowo budowało chińskie konsorcjum Covec, mają zostać ukończone do 15 października 2012, ale dla kierowców mają być przejezdne w maju - przed mistrzostwami EURO 2012. Autostrada między Łodzią, a Warszawą będzie miała ok. 91 kilometrów.