Będą nowe obwodnice w zachodniopomorskim
Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na dwie obwodnice: Koszalina i Sianowa, natomiast postępowanie na budowę kolejnych dwóch obwodnic zachodniopomorskiego: Wałcza oraz Szczecinka prowadzi krakowski oddział GDDKiA.
Wszystkie ogłoszone przez GDDKiA przetargi na obwodnice będą przeprowadzane dwuetapowo – zainteresowani inwestycjami wykonawcy składają wnioski o udział w przetargu i dopiero po ich zweryfikowaniu, firmy budowlane lub konsorcja, które przejdą preselekcję, będą mogli wziąć udział w II etapie, czyli będą mogli złożyć oferty. Również wspólną cechą ogłoszonych właśnie przetargów jest struktura kryteriów, wedle których będą rozpatrywane oferty: cena - 90%, termin realizacji - 5% i gwarancja (od 5 do 10 lat) - 5%.
Obwodnica Koszalina i Sianowa
To będzie około 21-kilometrowy odcinek w ciągu drogi ekspresowej S6 wraz z odcinkiem S11 od węzła „Bielice” do węzła „Koszalin Zachód”.
Oprócz wybudowania drogi do zakresu prac wykonawcy będzie należało m.in.:
- budowa pięciu węzłów drogowych,
- budowa obiektów inżynierskich w ciągu drogi ekspresowej oraz dróg poprzecznych
- budowa odcinków dróg publicznych uzupełniających istniejącą sieć dróg,
- budowa dróg serwisowych służących obsłudze terenów przyległych do drogi S6,
- budowa przepustów i przejść dla zwierząt,
- budowa ekranów akustycznych i niezbędnej infrastruktury technicznej (w tym przebudowa linii elektroenergetycznej wysokiego napięcia i zabezpieczenie gazociągów wysokiego ciśnienia),
- rozbiórka istniejących budynków kolidujących z pasem drogowym,
- wycinka zieleni kolidującej z pasem drogi S6.
Obwodnica Szczecinka
Ta inwestycja będzie realizowana w systemie „projektuj i wybuduj”, na co wykonawca będzie miał 37 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych) od momentu podpisania umowy. Planowana droga ma mieć około 12 km długości. Obwodnica Szczecinka znajduje się w ciągu drogi ekspresowej S11.
Do zadań generalnego wykonawcy będzie należało zaprojektowanie inwestycji, uzyskanie wszelkich pozwoleń na budowę oraz budowa drogi, ale również m.in.:
- budowa dwóch węzłów drogowych,
- budowa obiektów inżynierskich w ciągu drogi ekspresowej oraz obiektów nad drogą ekspresową w tym w ciągu dróg poprzecznych,
- budowa skrzyżowań,
- budowa odcinków dróg publicznych uzupełniających istniejącą sieć dróg i dróg serwisowych,
- budowa ciągów pieszych i rowerowych oraz zatok autobusowych,
- budowa konstrukcji oporowych zabezpieczających skarpy,
- budowa infrastruktury technicznej kanalizacji teletechnicznej oraz elementów zarządzania ruchem drogowym i kolejowym,
- budowa kanalizacji deszczowej, rowów, przepustów i zbiorników retencyjnych,
- budowę ekranów akustycznych i ekranów przeciwolśnieniowych.
Obwodnica Wałcza
Obwodnica Wałcza będzie budowana w ciągu drogi krajowej nr 10, jej długość wyniesie 18 km.
Oprócz wybudowania dwujezdniowej drogi ekspresowej wykonawca będzie miał m.in. zadanie wybudować cztery węzły drogowych, obiekty inżynierskie w ciągu drogi ekspresowej oraz drogi poprzeczne itd., bo zakres robót jest podobny jak w przypadku wszystkich miejskich obwodnic.
Jedno jest pewne, niezależnie jakiej firmie budowlanej trafią się te inwestycje do realizacji, po ich zakończeniu niezwykle usprawnią komunikację po województwie zachodniopomorskim, ale skorzystają na tym przede wszystkim umęczeni nadmiernym ruchem samochodowym mieszkańcy Koszalina, Sianowa, Wałcza i Szczecinka.