Bon energetyczny 2024. Dzisiaj mija termin na złożenie wniosku
Wniosek o bon energetyczny można złożyć już tylko dzisiaj, tj. do 30 września 2024. Komu przysługuje bon energetyczny 2024? Jak dostać od 300 do 1200 zł? Jak i gdzie złożyć wniosek? Kiedy będą wypłaty świadczenia? Wyjaśniamy.
Spis treści
- Bon energetyczny 2024 - kryteria
- Bon energetyczny - jak obliczyć dochód? Netto czy brutto?
- Ile wynosi bon energetyczny?
- Jak złożyć wniosek o bon energetyczny?
- Wniosek o bon energetyczny WZÓR PDF
- Jak wypełnić wniosek o bon energetyczny?
- Kiedy wypłata bonu energetycznego?
Bon energetyczny to świadczenie jednorazowe. Warunkiem otrzymania wsparcia jest określony limit dochodu na osobę. Maksymalna wysokość bonu wyniesie od 300 do 600 zł lub 600-1200 zł, jeśli do ogrzewania wykorzystywany jest prąd. Wniosek o bon energetyczny można złożyć tylko do 30 września 2024.
Bon energetyczny 2024 - kryteria
Zgodnie z ustawą, bon energetyczny jest świadczeniem pieniężnym, wypłacanym jednorazowo tym, których miesięczny dochód nie przekracza:
- 2500 zł w przypadku gospodarstwa jednoosobowego,
- 1700 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.
Będzie obowiązywała również tzw. zasada "złotówka za złotówkę", co oznacza, że bon energetyczny będzie przyznawany także po przekroczeniu kryterium dochodowego, ale jego wartość będzie pomniejszana o kwotę przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych bonów energetycznych będzie wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota bonu energetycznego nie będzie wypłacana.
Bon energetyczny - jak obliczyć dochód? Netto czy brutto?
Przychody liczy się z całego z całego roku 2023. Chodzi o kwoty netto. Należy odjąć od nich podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Nie wlicza się do niego alimentów płaconych na rzecz innych osób.
Weryfikacja dochodów członków gospodarstwa domowego następuje przy użyciu systemów teleinformatycznych Emp@tia, za pośrednictwem których pozyskiwane są dane o dochodach osiąganych w danym roku kalendarzowym rozliczonych na zasadach ogólnych oraz wysokość odprowadzonych składek na ubezpieczenie zdrowotne.
Ile wynosi bon energetyczny?
Wartość bonu wynosi od 300 do 1200 zł, w zależności od liczby osób w gospodarstwie domowym, ale też źródła ogrzewania:
- 300 zł przysługuje w jednoosobowym gospodarstwie domowym,
- 400 zł w gospodarstwie 2 lub 3-osobowym,
- 500 zł w gospodarstwie 4 lub 6-osobowych,
- 600 zł przewidziano dla dla gospodarstw składających się z 6 lub więcej osób.
W przypadku gospodarstw, które jako główne źródło ogrzewania wykorzystują energię elektryczną (piece akumulacyjne, grzejniki elektryczne), pod warunkiem zgłoszenia tych źródeł w Centralnej Ewidencji Emisyjności budynków, wartość bonu ma być wyższa o 100% - od 600 do 1200 zł.
Jak złożyć wniosek o bon energetyczny?
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się odpowiednio do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, w urzędzie gminy lub miasta właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy, w terminie do 30 września 2024. Wniosek złożony po tym terminie pozostawia się bez rozpoznania.
Wniosek o bon energetyczny można złożyć zarówno w zwykłej formie papierowej ale także
- w formie papierowej w urzędzie gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania. Minister Klimatu i Środowiska opublikował wzór wniosku o wypłatę bonu energetycznego - wzór ten można wydrukować, wypełnić i złożyć w gminie albo wysłać pocztą,
- online:
- na stronie moj.gov.pl - dostępny jest formularz (w tym miejscu logujemy się przez dane do bankowości elektronicznej, eDowód, Profil Zaufany lub Aplikację mObywatel),
- przez platformę ePUAP.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składany w formie elektronicznej trzeba podpisać jednym z trzech podpisów:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem zaufanym albo
- podpisem osobistym (e-dowodem).
Wniosek o bon energetyczny WZÓR PDF
Minister Klimatu i Środowiska przygotował wzór wniosku o wypłatę bonu energetycznego. Wniosek dostępny jest do pobrania na stronach urzędów miast i gmin.
Wniosek o bon energetyczny wzór PDF
Jak wypełnić wniosek o bon energetyczny?
We wniosku o wypłatę bonu energetycznego podaje się:
- dane dotyczące wnioskodawcy i członków gospodarstwa domowego, w tym: imię (imiona) i nazwisko,, adres miejsca zamieszkania lub pobytu, numer PESEL, jeżeli został nadany, seria i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość – w przypadku osób, które nie posiadają numeru PESEL, obywatelstwo, adres poczty elektronicznej wnioskodawcy, jeżeli wyraża na to zgodę, numer telefonu wnioskodawcy, jeżeli wyraża na to zgodę;
- dane dotyczące dochodów członków gospodarstwa domowego;
- informację o głównym źródle ogrzewania danego gospodarstwa domowego, jeżeli stanowi ono źródło ogrzewania, o którym mowa w art. 2 ust. 8;
- numer rachunku płatniczego oraz imię i nazwisko jego właściciela, na który zostanie przekazana kwota bonu energetycznego, jeżeli wnioskodawca chce otrzymać bon na ten rachunek;
- informacje niezbędne do ustalenia i weryfikacji dochodów wnioskodawcy i członków gospodarstwa domowego;
- oświadczenie o zgodności z prawdą przedstawionych we wniosku informacji.
Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji.
Kiedy wypłata bonu energetycznego?
Bon energetyczny ma być wypłacany pod koniec 2024 i na początku 2025. Termin wypłaty zależy od terminu złożenia wniosku o świadczenie - im szybciej złożymy wniosek, tym szybciej dostaniemy pieniądze.