BUDMA 2017. Czy warto walczyć o Złote Medale MTP?
Co roku o Złoty Medal BUDMY ubiega się blisko 500 produktów. W tym roku medalistami zostało 26 z nich. Nie jest więc łatwo. Jakie korzyści z tej nagrody mają producenci materiałów budowlanych, czy są one wymierne? Sprawdziliśmy u źródła.
Jakie produkty mogą się ubiegać o Złoty Medal MTP?
Firma, która chce się ubiegać o Złoty Medal dla swojego produktu zobligowana jest do jego prezentacji na targach BUDMA. Ma to być produkt innowacyjny i unikatowy w swojej klasie. Ponadto musi być wykonany z najlepszej jakości materiałów i wyprodukowany w oparciu o najnowsze technologie. Brane są pod uwagę również: funkcjonalność i użyteczność rozwiązania, jego oddziaływania na środowisko, ekonomiczność eksploatacji, a także estetyka wykonania. Te wszystkie kryteria ocenia Sąd Konkursowy (powoływany przez prezesa zarządu MTP) - zespół ekspertów ze stowarzyszeń branżowych, środowisk naukowych, architektów, itp.
Udział w konkursie jest płatny, a jego kosztu to w przybliżeniu 1900 zł.
Jakie korzyści, zdaniem organizatora, dają Złote Medale MTP?
Od 2012 roku jury ogłasza wyniki na minimum miesiąc przed wydarzeniem targowym (wcześniej laureatów ogłaszano najczęsciej w pierwszym dniu targów). Taka formuła konkursu daje producentom wyróżnionych produktów możliwość wcześniejszego przygotowania kampanii promocyjnych i wykorzystania wizerunku Złotego Medalu w różnego typu materiałach marketingowych. Logotyp Zotego Medalu, którym sygnowany jest produkt, wpływa z kolei na zainteresowanie oraz decyzje zakupowe odwiedzających targi, inwestorów czy wykonawców. Wraz z wyróżnieniem zwiększa się rozpoznawalność produktu i samej marki. Złotych Medalistów BUDMY chętnie opisują media branżowe, co również wpływa na promocję.
Krótka historia Złotych Medali
Organizowany corocznie konkurs o Złoty Medal MTP zapoczątkowano w 1979 roku, podczas Międzynarodowych targów Poznańskich, choć jego tradycja sięga jeszcze okresu międzywojennego. Został on ustanowiony decyzją Ministra Handlu Zagranicznego i prezesa zarządu Naczelnej Organizacji Technicznej. Medal, zaprojektowany przez rzeźbiarkę Annę Krzymańską, stał się cenioną nagrodą dla wystawców krajowych i zagranicznych, symbolem jakości i innowacyjności. Projekt targowego medalu artystka stworzyła właśnie na wzór medali z okresu dwudziestolecia międzywojennego, składającego się z awersu i rewersu. W drugiej połowie lat 80. zaczęto organizować konkursy o Złoty Medal MTP także podczas targów specjalistycznych. Lata 90. przyniosły organizację kolejnych konkursów i powstanie nowych medali, projektu zresztą tej samej rzeźbiarki. Awers pozostawał ten sam dla wszystkich targów. Znajdował się na niej symbol Międzynarodowych Tragów Poznańskich z charakterystyczną literą P wpisaną w glob oraz nazwą targów pisaną w języku francuskim – Foire Internationale de Poznan. Medal do roku 2012 był odlewany w brązie.
W roku 2012 Złoty Medal MTP poddano metamorfozie. Zmieniła się też formuła konkursu, medal zastąpiła statuetka a laureaci zyskali dodatkowe narzędzia promocji w postaci Pakietu Medalisty (profesjonalnych materiałów prasowych i ich promocja w mediach ogólnopolskich). W nowej formule zgłoszone produkty już na miesiąc przed targami podlegają ocenie ekspertów zasiadających w sądzie konkursowym. Następnie te wybrane przez ekspertów podlegają ocenie konsumentów, użytkowników, przedstawicieli branży. Mogą oni wybierać najlepsze ich zdaniem produkty w osobnym konkursie „Złoty Medal – Wybór Konsumentów", głosując m.in. przez internet. Tytuł „Złoty Medal - Wybór Konsumentów" jest przyznawany miesiąc po zakończeniu targów.