Budowa autostrady A1 Świerklany - Gorzyczki tańsza o 300 mln zł
GDDKiA podpisała umowę na budowę autostrady A1 na odcinku Świerklany – Gorzyczki o długości 18,3 km. Zwycięzcą przetargu jest firma Alpine Bau, ta sama która wcześniej realizowała ten kontrakt, ale GDDKiA zerwała z nią umowę z powodu notorycznego uchylania się wykonawcy od wykonywania zapisów kontraktu. Dzięki unieważnieniu poprzedniej umowy i powtórzeniu procedury przetargowej kontrakt będzie wart o 300 mln zł mniej...
Przetarg na dokończenie prac zrealizowanych częściowo przez Alpine Bau w ramach pierwszego kontraktu na realizację autostrady A1 Świerklany – Gorzyczki GDDKiA rozstrzygnęła 13 sierpnia 2010 roku. Podpisanie umowy nastąpiło natychmiast po uzyskaniu gwarancji bankowych przez wykonawcę.
Zobacz koniecznie: Budowa autostrady A1: wraca Alpine Bau
Zgodnie z wymaganiami przetargowymi, które GDDKiA postawiła ubiegającym się o zlecenie wykonawcom, autostrada ma być oddana do użytku w kwietniu 2012 r. Wartość kontraktu to nieco ponad 555 mln zł, przy czym należy pamiętać, że poprzedni kontrakt z firmą Alpine Bau na realizację tego samego zadania wynosił 1,1 mld zł, z czego wykonawcy wypłacono ok. 370 mln zł.
300 mln oszczędności
Powtórzenie postępowania i zawarcie nowego, lepszego kontraktu, zapewni Skarbowi Państwa oszczędność na poziomie nawet 300 mln zł, wliczając w to nie tylko różnice w kosztach (taniej o 175 mln zł), ale także kary umowne, należne stronie publicznej za opóźnienia w poprzedniej umowie.
Poprzedni kontrakt na budowę tego odcinka A1 musiał zostać zerwany ze względu na złe zarządzanie projektem, co doprowadziło do stałego uchylania się firmy Alpine Bau od prowadzenia prac budowlanych.
Zobacz koniecznie: GDDKiA zrywa kontrakt z Alpine
Obecnie trwa proces sądowy pomiędzy stronami zerwanego kontraktu. Rozstrzygnięcie sporu sadowego pozostanie bez wpływu na nowy kontrakt.
Pod czujnym okiem GDDKiA
W nowej umowie, która zostanie zawarta z wykonawcą, wprowadzono bardzo istotne dla strony publicznej zapisy, w tym m.in.: włączenie okresu zimowego do czasu realizacji, wprowadzenie godzin pracy od 6 do 22, rozszerzenie katalogu kar umownych, wprowadzenie codziennych raportów nadzoru przekazywanych do GDDKiA.
GDDKiA również zastrzega, że w związku z negatywnymi doświadczeniami związanymi ze współpracą z firmą Alpine Bau w ramach poprzedniego kontraktu zamierza w sposób szczególny i niezwykle skrupulatny monitorować wszystkie, nawet najmniejsze działania wykonawcy. Deklarujemy, że nie może być mowy o jakiejkolwiek tolerancji dla działań podobnych do notowanych w ramach poprzedniego kontraktu, które naraziły realizację inwestycji na wielomiesięczne opóźnienie.