Budowa centralnego odcinka II linii metra: kolejny etap
W kilka minut z ul. Marszałkowskiej na Pragę? Na przełomie 2013 i 2014 r. A do tego czasu mieszkańców Warszawy czeka wiele utrudnień w komunikacji, związanych z budową tego odcinka metra. 11 września 2010 r., zamknięta została ul. Prosta na odcinku od ul. Karolkowej do ul. Towarowej dla ruchu samochodowego. W tym czasie także autobusy komunikacji miejskiej będą jeździły zmienionymi trasami.
7 stacji i połączy Wolę z Pragą Północ
Centralny odcinek II linii metra będzie miał 6,3 km długości i 7 stacji i połączy Wolę z Pragą Północ. Wszystkie przystanki, tj. Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński znajdą się pod największymi węzłami komunikacyjnymi. Przy Świętokrzyskiej można będzie się przesiąść do pociągów metra jeżdżących I linią – stacja II linii powstanie na styku z obecną stacją Świętokrzyska. Tutaj też wybudowany zostanie tunel łączący tory dwóch linii, bo pociągi z nowej linii będą „nocowały” na Kabatach. Stacja Powiśle ulokowana będzie pod tunelem Wisłostrady a jedno z wyjść poprowadzi wprost nad Wisłę, tuż obok warszawskiej Syrenki. Na stacji Stadion przewidziane jest miejsce na planowane odgałęzienie podziemnej kolejki w kierunku Gocławka. W przyszłości II linia z Ronda Daszyńskiego wybudowana zostanie na Bemowo, a z Dworca Wileńskiego na Bródno.
Budowa: do 2014 r.
Kontrakt na zaprojektowanie i wybudowanie centralnego odcinka został podpisany w październiku 2009 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm z Włoch, Turcji i Polski: Astaldi, Gülermak i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów. Wykonawca ma 48 miesięcy na całość prac, pociągi pojadą pod Wisłą w 2014 r.
Start: Rondo Daszyńskiego
Budowa rozpocznie się od Ronda Daszyńskiego oraz stacji Powiśle. Dwie specjalne tarcze drążące tunele pod ziemią, tzw. TBM (z ang. Tunnel Boring Machines), ruszą z Woli w kierunku Wisły. Jedna z nich wydrąży dodatkowo łącznik z I linią, obydwie zakończą prace nad rzeką. Trzecia TBM wydrąży odbywa tunele pomiędzy Powiślem a Dworcem Wileńskim. Tunele metra przejdą pod I linią metra, tunelem Wisłostrady oraz pod dnem Wisły. Trasa kolejki zacznie się obniżać już pomiędzy Rondem ONZ a Świętokrzyską. Stacja pod rondem będzie na głębokości ok. 12 metrów a Nowy Świat już ok. 27 m.
Metro: największa samorządowa inwestycja w Polsce
Budowa centralnego odcinka II linii metra to największa samorządowa inwestycja w Polsce w zakresie komunikacji miejskiej, której koszt to ponad 4,1 mld zł. To także przedsięwzięcie o najwyższym dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Sięgnie ono prawie 3 mld zł. Dodatkowo Unia dołoży się do zakupu wagonów oraz projektu dla całej II linii metra.
Kierowco, będzie ciężko
Budowa stacji (metodą odkrywkową) oraz szybów koniecznych do montażu tarcz drążących oznacza duże utrudnienia w ruchu w samym centrum miasta. Tu, gdzie dziś są jezdnie i torowisko tramwajowe powstanie olbrzymi wykop (133 m długości, 20 m szerokości, 20 m głębokości), z którego rozpocznie się drążenie tuneli podziemnej kolejki. Przedtem jednak wykonawca zajmie się ogrodzeniem placu budowy, przygotowaniem zaplecza oraz rozbiórką jezdni, chodników, torowiska, platform przystankowych. Zdemontowana zostanie także trakcja tramwajowa. Kolejnym krokiem będzie przełożenie kolidujących z wykopem instalacji podziemnych. Potem rozpocznie się budowa ścian szczelinowych przyszłego szybu.
– Obecnie używamy najnowszej technologii – innej niż przy budowie pierwszej linii metra. Tunel będzie powstawał z szybkością nawet 20 metrów na dobę. Porównując to z poprzednią budową jest to 10 razy szybciej – zaznaczyła Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. - Mam nadzieję, że wspólnie przetrwamy te trudne chwile. Nagrodą oprócz szybkiego przejazdu będzie szansa rozwojowa dla Pragi i Powiśla.