Budowa terminalu LNG w Świnoujściu nie będzie już blokowana
Zniknęły już wszystkie przeszkody dotyczące uwarunkowań środowiskowych związanych z budową gazoportu.– Po długich staraniach doszło do rozstrzygnięcia i strona niemiecka nie będzie już zgłaszała żadnych wątpliwości dotyczących uwarunkowań środowiskowych – zaznaczył prezes Rady Ministrów Donald Tusk, 2 października 2010 r. podczas wizyty na terenie budowy terminalu LNG w Świnoujściu. – To ważny moment, bo rozstrzygnięte zostało ostatecznie, że inwestycja nie będzie blokowana.
Gaz: krajowe wydobycie wrośnie?
Już za kilka lat Polska będzie krajem o bardzo zrównoważonych źródłach dostaw gazu.
- Tutaj przez gazoport będzie można realizować ok. 1/3 potrzeb gazowych Polski, 1/3 to tradycyjny dostawca rosyjski, a 1/3 to nasze krajowe wydobycie - dodał premier Donald Tusk. – Niewykluczone, że jeśli potwierdzą się informacje o złożach łupkowych, to te proporcje zmienią się jeszcze bardziej, na naszą korzyść.
Terminal w Świnoujściu będzie pierwszym terminalem regazyfikacyjnym w tej części Europy. Gazoport będzie w stanie przyjąć 5 mld m3 gazu rocznie (możliwość rozbudowy do 7,5 mld m3). Obecnie Polska zużywa ok. 14 mld m3 gazu rocznie. Terminal obsługiwać będą tankowce LNG (metanowce) o pojemności do 216 tys. m3.
Inwestycja wzorcowa
– Specustawa jaką przyjęliśmy i zaangażowanie ludzi, a także dobry montaż finansowy; to wszystko spowodowało, że ta inwestycja jest wzorcowa. Cieszę się, że coraz częściej możemy mówić w Polsce o takich przedsięwzięciach, których nie musimy się wstydzić, ani w Europie, ani na świecie – powiedział prezes Rady Ministrów Donald Tusk.
Inwestycja wyprzedza obecnie przyjęty harmonogram o dwa miesiące oraz że projekt ma w całości zabezpieczone finansowanie. Obecnie na terenie budowy terminalu LNG trwają prace geologiczne i geodezyjne. Niebawem rozpoczną się badania gruntu do głębokości 60 m, które są konieczne ze względu na wielkość zbiorników na skroplony gaz: pusty zbiornik waży 70 tys. ton, ma wysokość 40 m i średnicę 80 m.
- W przyszłym roku rozpocznie się budowa fundamentów zbiorników LNG, a w 2012 r. - montaż rurociągów. Przyłączenie gazoportu do sieci przesyłowej zaplanowano na 2013 r., a rok później nastąpi rozruch mechaniczny i technologiczny obiektu - wyjaśniał Zbigniew Rapciak, prezes spółki Polskie LNG.
Terminal LNG w Świnoujściu
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu to pierwsza tego typu inwestycja w basenie Morza Bałtyckiego i w naszej części Europy. Przy budowie zatrudnionych będzie 1500 osób. Terminal będzie kosztował 2,9 mld zł. Zaprojektowała go kanadyjska firma SNC Lavalin Services Ltd., buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum Saipem-Techint-PBG. Nadzór nad inwestycją sprawuje brytyjska firma Atkins Ltd. Terminal zostanie przekazany do eksploatacji do 30 czerwca 2014 r.