Budowa terminalu LNG w Świnoujściu nie będzie już blokowana

2010-10-05 13:10
Premier na budowie terminalu LNG (2 października 2010, Świnoujście)
Autor: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów Premier na budowie terminalu LNG (2 października 2010, Świnoujście).

Zniknęły już wszystkie przeszkody dotyczące uwarunkowań środowiskowych związanych z budową gazoportu.– Po długich staraniach doszło do rozstrzygnięcia i strona niemiecka nie będzie już zgłaszała żadnych wątpliwości dotyczących uwarunkowań środowiskowych – zaznaczył prezes Rady Ministrów Donald Tusk, 2 października 2010 r. podczas wizyty na terenie budowy terminalu LNG w Świnoujściu. – To ważny moment, bo rozstrzygnięte zostało ostatecznie, że inwestycja nie będzie blokowana.

Premier na budowie terminalu LNG (2 października 2010, Świnoujście)
Autor: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów Od lewej: premier Donald Tusk, prezes PLNG Zbigniew Rapciak, wiceprezes PLNG Tadeusz Zwierzyński.

Gaz: krajowe wydobycie wrośnie?

Już za kilka lat Polska będzie krajem o bardzo zrównoważonych źródłach dostaw gazu.
- Tutaj przez gazoport będzie można realizować ok. 1/3 potrzeb gazowych Polski, 1/3 to tradycyjny dostawca rosyjski, a 1/3 to nasze krajowe wydobycie - dodał premier Donald Tusk. – Niewykluczone, że jeśli potwierdzą się informacje o złożach łupkowych, to te proporcje zmienią się jeszcze bardziej, na naszą korzyść.

Terminal w Świnoujściu będzie pierwszym terminalem regazyfikacyjnym w tej części Europy. Gazoport będzie w stanie przyjąć 5 mld m3 gazu rocznie (możliwość rozbudowy do 7,5 mld m3). Obecnie Polska zużywa ok. 14 mld m3 gazu rocznie.  Terminal obsługiwać będą tankowce LNG (metanowce) o pojemności do 216 tys. m3.

Inwestycja wzorcowa

– Specustawa jaką przyjęliśmy i zaangażowanie ludzi, a także dobry montaż finansowy; to wszystko spowodowało, że ta inwestycja jest wzorcowa. Cieszę się, że coraz częściej możemy mówić w Polsce o takich przedsięwzięciach, których nie musimy się wstydzić, ani w Europie, ani na świecie – powiedział prezes Rady Ministrów Donald Tusk.

Inwestycja wyprzedza obecnie przyjęty harmonogram o dwa miesiące oraz że projekt ma w całości zabezpieczone finansowanie. Obecnie na terenie budowy terminalu LNG trwają prace geologiczne i geodezyjne. Niebawem rozpoczną się badania gruntu do głębokości 60 m, które są konieczne ze względu na wielkość zbiorników na skroplony gaz: pusty zbiornik waży 70 tys. ton, ma wysokość 40 m i średnicę 80 m.

- W przyszłym roku rozpocznie się budowa fundamentów zbiorników LNG, a w 2012 r. - montaż rurociągów. Przyłączenie gazoportu do sieci przesyłowej zaplanowano na 2013 r., a rok później nastąpi rozruch mechaniczny i technologiczny obiektu - wyjaśniał Zbigniew Rapciak, prezes spółki Polskie LNG.

Terminal LNG w Świnoujściu

Budowa terminalu LNG w Świnoujściu to pierwsza tego typu inwestycja w basenie Morza Bałtyckiego i w naszej części Europy. Przy budowie zatrudnionych będzie 1500 osób. Terminal będzie kosztował 2,9 mld zł. Zaprojektowała go kanadyjska firma SNC Lavalin Services Ltd., buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum Saipem-Techint-PBG. Nadzór nad inwestycją sprawuje brytyjska firma Atkins Ltd. Terminal zostanie przekazany do eksploatacji do 30 czerwca 2014 r.

Premier na budowie terminalu LNG (2 października 2010, Świnoujście)
Autor: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów Premier na budowie terminalu LNG (2 października 2010, Świnoujście).
Premier na budowie terminalu LNG (2 października 2010, Świnoujście)
Autor: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów Premier na budowie terminalu LNG (2 października 2010, Świnoujście).
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany