Czy ring zostanie przerwany?

2006-08-14 12:11

Trwa zbieranie podpisów osób, którym nie jest obojętny przebieg planowanej drogi ekspresowej S8. Trasa miała połączyć Wrocław z Warszawą przez Łódź, stanowiąc jednocześnie południową obwodnicę miasta. Początek budowy zaplanowano na przyszły rok. W nowych planach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zabrakło jednak Łodzi.

Protestujący uważają, że w związku z propozycją drastycznej zmiany przebiegu S8,  zagrożona jest budowa całej obwodnicy Łodzi. Obwodnica ta, poprzez S14 (łącznik między S8 i autostradą A2) stykać się miała z łódzkim lotniskiem. Przesunięcie S8, a co za tym idzie, rozpadnięcie się koncepcji tzw. ringu oznacza, że pasażerowie spoza Łodzi będą mieli gorszy dojazd do lotniska z każdego kierunku (m.in. z Poznania, Wrocławia, Warszawy, Katowic). Warto pamiętać, że w promieniu 50 km od łódzkiego lotniska mieszka 1,8 mln osób, 100 km - 3,9 mln, a 150 km - aż 11 mln.

Przesunięcie ustalonego od 5 lat przebiegu S8 dalej na południe od Łodzi spowoduje dodatkowo, że:

  • Łódź, drugie pod względem wielkości miasto w Polsce (774 tys. mieszkańców) nie będzie miało obwodnicy, drogowego ringu wokół miasta. Droga S8 miała stanowić jego południową część
  • gorsze skomunikowanie Sieradza, Zduńskiej Woli, Łasku, Pabianic (stary, zatwierdzony przebieg)
  • Sieradz, Zduńska Wola, Łask i Pabianice zostaną pozbawione obwodnic - S8 miała w starym przebiegu być jednocześnie obwodnicami tych miast. Zatem 179 477 mieszkańców tych miast zostałoby bez obwodnic, co z Łodzią daje łącznie 954 tys.mieszkańców
  • gorszy dojazd do łódzkiego lotniska Lublinek

Na nowym przebiegu trasy skorzystałyby zatem tylko Bełchatów i Piotrków Trybunalski, a wraz z nimi zaledwie 143 624 mieszkańców.

- Dla pasażerów, łatwy dostęp do każdego lotniska, to sprawa priorytetowa. Dobre i szybkie drogi dojazdowe do portów lotniczych wzmacniają między nimi konkurencję, dzięki czemu podróżny łatwiej wybiera lotnisko, z którego ma bardziej dogodne połączenie. Jako portal dla pasażerów czujemy się zobligowani wspierać każdą, rozsądną akcję poprawiającą ich wygodę i wybór  - powiedział Marcin Kryska, redaktor naczelny portalu www.mojeprzeloty.pl.

Przebieg S8 został opracowany w 2001 roku, a pieniądze na budowę drogi są już zapisane w budżecie państwa. Po wielu staraniach władze Łodzi wspólnie z łódzkimi posłami zdobyły 20 mln na sporządzenie projektu i wykup gruntów pod S8 na odcinku Łódź-Sieradz. S8 miała połączyć Wrocław z Warszawą przez Łódź, stanowiąc jednocześnie południową obwodnicę miasta. Początek budowy zaplanowano na przyszły rok. Władze Łodzi nie kryja oburzenia, ponieważ jak twierdzą, miały dwukrotne zapewnienie od ministerstwa transportu, że S8 nie ominie miasta. Podpisano nawet porozumienie z GDDKiA w tej sprawie. Tymczasem, według najnowszych pomysłów GDDKiA nowa trasa będzie prowadzić przez Wieluń, Bełchatów i Piotrków Trybunalski.

Prezydent Łodzi, Jerzy Kropiwnicki, przekazał prezydentowi Lechowi Kaczyńskiemu i premierowi Jarosławowi Kaczyńskiemu stanowisko w sprawie realizacji drogi S8. Podpisali się pod nim prezydenci Poznania i Wrocławia, a także marszałkowie województw wielkopolskiego, łódzkiego i dolnośląskiego. Porusza ono kwestie strategicznych inwestycji realizowanych w latach 2007-2013, w tym drogi ekspresowej S8.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany