Dofinansowanie do samochodu elektrycznego - kto może dostać? Ile i na jaki samochód?

2023-12-01 17:40
samochody elektryczne
Autor: gettyimages O dofinansowanie do samochodu elektrycznego można ubiegać się w ramach pragramu Mój elektryk

Jakie dofinansowanie można dostać do samochodu elektrycznego w 2023? Czy przewiduje się jakieś zmiany w dopłatach do elektryków w 2024? Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie do samochodu elektrycznego i do jakiego samochodu? Wyjaśniamy.

Stare samochody nie wjadą do centrum. Mieszkańcy podzieleni

Spis treści

  1. Jakie samochody elektryczne z dopłatą 2023?
  2. Kto może dostać dofinansowanie na samochód elektryczny?
  3. Ile wynosi dofinansowanie do samochodu elektrycznego?
  4. Do jakiej kwoty dofinansowanie na elektryka?
  5. Przedsiębiorcy i inni objęci programem
  6. Czy przewidywane są zmiany w programie?

Jakie samochody elektryczne z dopłatą 2023?

Od 1 lipca 2023 cofnięto możliwość dopłaty do aut kupionych i zarejestrowanych przez importerów, dilerów, firmy leasingowe z przebiegiem nie wyższym niż 50 km. Dopłaty są realizowane tylko na samochody nowe, niezarejestrowane. Muszą to być auta o zerowej emisji, czyli elektryczne wykorzystujące do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania oraz samochody zasilane wodorem. Od 1 stycznia 2020 r. wszystkie auta zeroemisyjne otrzymują w momencie rejestracji zielone tablice rejestracyjne.

Dofinansowanie dla osób fizycznych dotyczy aut zeroemisyjnych klasy M1, czyli osobowych przeznaczonych do przewozu maksymalnie 9 osób (8 plus kierowca) i dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.

Dla przedsiębiorców i innych beneficjentów programu możliwość dofinansowania dotyczy oprócz pojazdów klasy M1 także pojazdów klas N1 (dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t) oraz L1e – L7e (motorowery, motocykle dwu- i trójkołowe, pojazdy samochodowe, tzw czterokołowce). W przypadku leasingu i najmu dopłatą objęte są tylko pojazdy klasy M1 i N1.

Kto może dostać dofinansowanie na samochód elektryczny?

Dopłaty do aut elektrycznych są realizowane w ramach programu „Mój Elektryk” z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Mogą z nich korzystać między innymi osoby prywatne, firmy, rolnicy, organizacje i stowarzyszenia, spółdzielnie, jednostki samorządowe, związki wyznaniowe i kościelne. Dopłatę można otrzymać przy zakupie lub w ramach leasingu i wynajmu długoterminowego.

Ile wynosi dofinansowanie do samochodu elektrycznego?

Dla osób prywatnych maksymalna kwota dofinansowania wynosi 18 700 zł lub 27 000 zł dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Firmy i podmioty uprawnione do dopłaty mogą otrzymać dofinansowanie do 70 000 zł za auto klasy N1, 27 000 zł w przypadku M1 i rocznym limicie przejechanych kilometrów powyżej 15 000 km oraz do 4 000 zł dla pojazdów klas L1e – L7e.

Dotacja z programu Mój Elektryk jest zwolniona z podatku dochodowego.

Do jakiej kwoty dofinansowanie na elektryka?

Osoby prywatne mogą liczyć na dofinansowanie jeśli cena pojazdu nie przekracza 225 000 zł (brutto), ale posiadacze Karty Dużej Rodziny skorzystają z dopłaty, kupując nawet droższy samochód, gdyż nie obowiązuje ich limit cenowy.

Maksymalna cena samochodu kategorii M1 dla przedsiębiorców i innych uprawnionych podmiotów wynosi:

  • 225 000 zł dla tych, którzy nie są płatnikami VAT,
  • 248 205 zł w przypadku firm odliczających 50% VAT,
  • 276 750 zł dla odliczających 100% VAT.

Limity nie obowiązują na pozostałe kategorie pojazdów.

Przedsiębiorcy i inni objęci programem

Oprócz przedsiębiorców i osób fizycznych programem Mój Elektryk objęci są:

  • rolnicy;
  • spółdzielnie;
  • jednostki sektora finansów publicznych;
  • stowarzyszenia;
  • fundacje;
  • kościoły i związki wyznaniowe;
  • organizacje religijne.

Czy przewidywane są zmiany w programie?

Program Mój Elektryk ma obowiązywać do 2026 roku, a przyjmowanie wniosków o dofinansowanie odbywać się będzie do 30 września 2025. Zainteresowanie jest bardzo duże a środki przeznaczone na ten cel wielokrotnie już zwiększano. Rozciągnięcie programu dofinansowania na zeroemisyjne auta używane nie jest planowane, a decyzję tę motywuje się faktem, że część elektrycznych aut z drugiego obiegu była już wcześniej nabywana z udziałem dopłat w Polsce oraz zagranicą.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany