Dopłaty do samochodów elektrycznych 2022. Trwa nabór wniosków

2022-07-13 15:17
samochód elektryczny
Autor: gettyimages Program Mój elektryk z dopłatami do samochodów elektrycznych dostępny dla chętnych kierowców od kwietnia 2022

Dopłaty do samochodów elektrycznych mają być zachętą do kupna własnego elektryka. I są, bo na polskich drogach jeździ już prawie 51 tys. samochodów elektrycznych (dane z końca czerwca 2022). W tym roku kontynuowany jest nabór wniosków w programie Mój elektryk. O dopłaty do samochodów elektrycznych mogą ubiegać zarówno osoby fizyczne, jak i firmy oraz instytucje. Jakie są warunki dofinansowania do elektryka w 2022? NFOŚiGW podsumował rok funkcjonowania programu.

Spis treści

  1. Dopłaty do samochodów elektrycznych 2022
  2. Nowości w dopłatach do elektryków 2022
  3. Jakie dopłaty do samochodów elektrycznych w 2022?
  4. Jak dostać dopłatę do zakupu samochodu elektrycznego?
  5. Leasing lub wynajem elektryka z dopłatą
  6. Progi cenowe dla samochodów elektrycznych w leasingu

Dopłaty do samochodów elektrycznych 2022

Ministerstwo Klimatu tworzy warunki do rozwoju elektromobilności w Polce, dlatego m.in. przygotowano ułatwienia w zakresie finansowego wsparcia zakupu samochodów elektrycznych, zwłaszcza przez osoby fizyczne, ale także przedsiębiorstwa. Jak podkreślił minister klimatu Michał Kurtyka, to kompleksowe wsparcie pomoże m.in. poprawić jakość powietrza, ograniczyć emisję CO2, a także obniżyć poziom hałasu oraz zużycie energii i paliw w transporcie.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 12 lipca 2021 rozpoczął przyjmowanie wniosków w ramach nowego programu Mój elektryk. Wnioski przyjmowane są wyłącznie w formie elektronicznej.

Nowości w dopłatach do elektryków 2022

Program Mój elektryk daje chętnym na elektryki więcej możliwości. Przede wszystkim skierowany do wszystkich kategorii odbiorców. Od lipca wnioski o dotacje na zakup pojazdów mogą składać osoby fizyczne. Od 22 listopada taką możliwość otrzymali też przedsiębiorcy, samorządy i inne instytucje. Dotacje dotyczą nie tylko zakupu, ale i leasingu oraz najmu długoterminowego. Bez względu na formę finansowania pojazdu (zakup, leasing, najem), warunki wsparcia są takie same. Lepsze warunki dopłat do elektryków przewidziane są natomiast dla posiadaczy Kart Dużej Rodziny.

Jakie dopłaty do samochodów elektrycznych w 2022?

Program Mój elektryk daje osobom fizycznym możliwość otrzymania z NFOŚiGW bezzwrotnej dotacji do zakupu fabrycznie nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1 (samochodów osobowych), których cena nie przekracza 225 000 zł, przy czym – warto podkreślić – limit cenowy nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Dotacja wynosi do 18 750 zł, natomiast w przypadku rodzin z trójką lub większą liczbą dzieci może sięgnąć 27 000 zł.

Pozostali zainteresowani programem mogą liczyć na dopłaty, których poziom będzie zależał od kategorii pojazdu oraz średniorocznego przebiegu. Mogą się przy tym ubiegać o dofinansowanie więcej niż jednego elektryka. Poszerzenie grupy beneficjentów programu ma na celu ułatwienie przechodzenia na transport zeroemisyjny wszystkim zainteresowanym podmiotom, w tym firmom i organizacjom, które planują modernizację lub wymianę swojej floty.

Wnioskodawcy, którzy nie są osobami fizycznymi na pojazdy kategorii M1 będą mogli uzyskać dofinansowanie do 27 000 zł w przypadku deklarowanego średniorocznego przebiegu min. 15 000 km, na pojazdy kategorii L będą mogli uzyskać 4000 zł wsparcia. Natomiast dofinansowanie zakupu pojazdów kategorii N1 wyniesie nawet 70 000 zł. Warunkiem będzie deklaracja średniorocznego przebiegu powyżej 20 000 km.

Budżet Mojego elektryka to 700 mln zł.

Jak dostać dopłatę do zakupu samochodu elektrycznego?

Realizację programu przewidziano na lata 2021-2026, a nabory wniosków będą prowadzone do 2025 roku lub do wyczerpania środków. Fundusz stopniowo uruchamiał kolejne nabory:

  • dla osób fizycznych,
  • dla banków, które za pośrednictwem firm leasingowych będą dystrybuowały dopłaty do leasingu, w tym najmu długookresowego,
  • dla przedsiębiorców, samorządów oraz innych podmiotów instytucjonalnych.

Program Mój elektryk przewiduje możliwość dofinansowania zakupu samochodów zeroemisyjnych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania albo wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych. Dotacją mogą być objęte tylko fabrycznie nowe pojazdy, które nie były przed zakupem zarejestrowane lub zostały zakupione i zarejestrowane przez dealera samochodowego, importera lub firmę leasingową, z przebiegiem kilometrowym nie wyższym niż 50 km.

Dopłata ma formę refundacji, czyli dotyczy już zrealizowanych zakupów samochodów elektrycznych lub wodorowych. Zastosowany został uproszczony tryb aplikowania o dotację poprzez specjalny moduł Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD) na stronie internetowej Narodowego Funduszu. Dla wygody wnioskodawców, przygotowano również uproszczony schemat oceny finansowej i ustanawiania zabezpieczeń.

Osoba ubiegająca się o dofinansowanie musi zarejestrować pojazd na terytorium RP, ubezpieczyć go i zobowiązać się, że nie pozbędzie się go przez 2 lata od uzyskania dotacji. W przypadku pozytywnej oceny Funduszu wniosek, po złożeniu przez wnioskodawcę podpisu elektronicznego, będzie stanowił umowę z NFOŚiGW. 

Ilu chętnych na dopłaty do samochodów elektrycznych?

Jak poinformował NFOŚiGW, w ciągu roku od uruchomienia programu dopłat do zakupu samochodów elektrycznych Mój elektryk Polacy złożyli ponad 2,7 tys. o łącznej wartości ponad 56 mln zł. Dotychczas Fundusz przyjął wnioski na kwotę ponad 28 mln zł, z tego ponad 12 mln zł dotyczy wniosków złożonych przez osoby posiadające Kartę Dużej Rodziny. W sumie klientom indywidualnym wypłacono ponad 16,6 mln zł dopłat, które dotyczyły 778 wniosków. Ponad cztery razy więcej dotacji - ponad 66 mln zł - trafiło do leasingodawców pojazdów elektrycznych. W ten sposób sfinansowano blisko 2,2 tys. elektryków.

Leasing lub wynajem elektryka z dopłatą

Nabór leasingodawców prowadzony jest w trybie ciągłym – zainteresowane firmy mogą dołączyć do programu w dowolnym momencie. Dopłaty do leasingu lub najmu samochodu elektrycznego obejmują pojazdy zeroemisyjne kategorii M1, tj. samochody osobowe do przewozu nie więcej niż 8 osób, oraz pojazdy kategorii N1, czyli dostawcze z masą do 3,5 t. Dofinansowanie z funduszu może obniżyć miesięczną ratę za samochód elektryczny o ok. 500-600 zł. W listopadzie 2021 r. Bank Ochrony Środowiska S.A. podpisał pierwsze umowy z firmami leasingowymi w ramach programu.

Program jest realizowany w formule „jednego okienka” – wnioski o dotację lub dopłatę do leasingu klienci składają u dostawcy pojazdu i cały proces odbywa się za jego pośrednictwem, by jak najbardziej uprościć klientowi cały proces.

Progi cenowe dla samochodów elektrycznych w leasingu

W programie Mój elektryk dla przedsiębiorców obowiązują następujące progi cenowe dla samochodów na prąd:

  • 225 tys. zł netto dla podatników VAT, którzy będą wykorzystywać samochód elektryczny wyłącznie na cele firmowe,
  • 201 tys. 793 zł netto dla podatników VAT, którzy będą korzystać z elektryka także prywatnie,
  • 225 tys. zł brutto dla organizacji niebędących podatnikami VAT.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany