Droga dobra, czyli bezpieczna

2007-04-26 13:13
Węzeł Emilia na A2
Autor: GDDKiA

Kwiecień to miesiąc drogowców. Po raz siódmy odbyła się Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, z akcją Światowego Tygodnia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (od 23 do 29 kwietnia 2007 roku) ruszył ONZ, a 27 kwietnia był obchodzony jako I Europejski Dzień BRD. Jest też dobra wiadomość dla kierowców: od wakacji bezpieczniej będzie się jeździć po krajowej ósemce.

Bezpieczeństwo zapewnią m.in. fotoradary, które przy drodze będą montowane w ramach projektu "Drogi zaufania". Przed każdym ze słupów zostanie ustawiony znak, informujący o kontroli prędkości. Jedno urządzenie, mierzące prędkość, zbiera dane z pięciu słupów. Te będą ustawiane sukcesywnie, w sumie ma ich być 92.

"Drogi zaufania" to program Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Ministerstwa Transportu. Inaugurująca go konferencja odbyła się 23 kwietnia 2007 roku. Celem programu jest promocja bezpiecznego zachowania na drogach, bo - jak pokazują badania - to właśnie ono jest najczęstszą przyczyną kolizji. Np. na drodze krajowej nr 8 dozwoloną prędkość przekracza 90 proc. kierowców, a na terenach zabudowanych z prędkością większą niż 100 km/h porusza się 5 proc. 

Wykres
Autor: GDDKiA

Drogi krajowe stanowią 5 proc. sieci drogowej w Polsce, ale generują aż 40 proc. wypadków. Śmiercią kończy się 37 proc. z nich.

Ósemka - osiem - osiemdziesiąt osiem

Ósemka zostanie objęta działaniami prewencyjnymi w pierwszej kolejności, bowiem to po niej porusza się najwięcej pojazdów. Na odcinku, postrzeganym przez GDDKiA jako najbardziej obciążony, tj. od Piotrkowa Trybunalskiego do Warszawy spotkać można nawet traktor czy furmankę. W 2006 roku na drodze nr 8 zginęło przeszło 760 osób, czyli 14 proc. wszystkich zabitych na polskich drogach. Droga ma 785 km długości i przecina Polskę, łącząc dwa przejścia graniczne: w Kudowie i Budzisku.

Poza ustawieniem fotoradarów podjęte zostaną też działania budowlano-inżynieryjne. Na całej długości drogi zbudowanych ma być 24 km chodników (w 2006 roku w wyniku braku w kasie GDDKiA 1 mld zł na bieżące utrzymanie dróg ich budowa została wstrzymana - przyp. red.), na długości 93 km przy chodnikach zostaną zamontowane barierki. Pojawią się trzy kładki dla pieszych oraz piętnaście nowych sygnalizacji świetlnych, przebudowanych zostanie piętnaście skrzyżowań. To na nie, obok przeszkód bocznych najbardziej skarżą się kierowcy - informują zarządy dróg. W tym roku, czyli na etapie pilotażu przeszkody boczne znikną na odcinku 8 km. Likwidowane będą słupy i drzewa w pobliżu drogi, doświetlonych zostanie dziewięć przejść dla pieszych, w trzech miejscowościach ma być uspokojony ruch.

- Zaryzykowałbym tezę, że to nie budowa nowych dróg, zwłaszcza autostrad zredukuje liczbę wypadków i ich ofiar. Oczywiście inwestycje infrastrukturalne są konieczne i poprawią warunki ruchu, ale będzie to dotyczyć tylko nieznacznej części całej sieci - mówił na konferencji Zbigniew Kotlarek, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Węzeł Emilia na A2
Autor: GDDKiA

Bezpieczeństwo na drogach szybkiego ruchu i obwodnicach miast jest możliwe dzięki systemowi jednolitych przekrojów i łuków poziomych, takim samym znakom drogowym i limitom prędkości. Ważne jest nie tylko skrzyżowanie, ale i otoczenie drogi. Muszą się też pojawiać odpowiednie urządzenia dla pieszych i rowerzystów. Jeśli chodzi o działania Unii Europejskiej, przełomowym dokumentem była Biała Księga, opublikowana w 2001 roku. Według niej liczba zabitych na drogach do 2010 roku ma zmaleć o połowę. W Polsce programem, służącym poprawie bezpieczeństwa na drogach i dostosowującym te warunki do wytycznych unijnych, jest Gambit 2005.

Na program "Drogi zaufania" przeznaczono 160 mln zł. - Nie są to pieniądze, o które uszczuplono inne działania, związane z budową dróg - komentuje Grzegorz Pawlak, dziennikarz, zajmujący się obsługą prasową programu.

W 2008 roku projektem zostanie objętych osiem kolejnych dróg jednocyfrowych, w roku 2009 - pozostałe 88, czyli drogi dwucyfrowe. Eksperci twierdzą, że działania inżynieryjne przyczynią się do redukcji ofiar śmiertelnych w 60 proc.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany