Drogi gminne i powiatowe. Rząd wesprze najsłabsze samorządy
Drogi w Polsce cały czas się budują. Nienajgorzej już prezentuje się sieć autostrad i dróg szybkiego ruchu, które powstają dzięki dotacjom unijnym. Natomiast drogi gminne i powiatowe nadal czeka wielka modernizacja. Na razie rządzący odstąpili od wdrożenia nowego podatku paliwowego, który miał finansować właśnie budowę dróg lokalnych, ale temat nie upadł i właśnie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa poinformowało o ułatwieniach dla samorządów w zdobywaniu funduszy na budowę dróg.
W roku 2014, przy okazji kontroli stanu dróg lokalnych, Najwyższa Izba Kontroli (NIK) wyliczyła, że drogi powiatowe w Polsce mają ponad 127 tys. km długości, zaś drogi gminne 237 tys. km. To daje w sumie 412 tys. km ,czyli 88% wszystkich dróg publicznych. Przy okazji dyskusji o nowym podatku drogowym, który miałby zasilać Fundusz Dróg Samorządowych w kwocie 2,5 mld rocznie (w przypadku inwestycji drugie tyle miałyby dokładać samorządy), Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, szacował, że potrzeba 100 mld zł na budowę dróg lokalnych samorządowych) i zajmie to przynajmniej 25 lat. Liczy się zatem każda inicjatywa, szczególnie gdy nie wiąże się z nowym podatkiem, która będzie pomagać samorządom w podejmowaniu decyzji o budowie lub modernizacji infrastruktury drogowej.
Dodatkowe punkty na dotacje dla dróg powiatowych i gminnych
Nowelizacja rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych, która weszła w życie 3 sierpnia 2017, wprowadza pewne udogodnienia. Inwestycje samorządów o dochodach niższych niż średnia w województwie zyskają dodatkowe punkty podczas oceny wniosków o dofinansowanie z Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Dodatkowo, w ramach nowego kryterium „Bezpieczeństwo ruchu drogowego”, punktowane będą inwestycje na obszarach, gdzie jest wysokie ryzyko występowania wypadków drogowych.
– Zachowanie sieci drogowej we właściwym stanie i zapewnienie bezpieczeństwa korzystającym z niej mieszkańcom jest dla wielu samorządów bardzo trudne. Podstawowym ograniczeniem są niewystarczające środki, jakimi na ten cel dysponują powiaty i gminy. Dlatego, we współpracy z przedstawicielami samorządów, wypracowaliśmy zmiany, które pozwolą na lepsze wykorzystanie dofinansowania z Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej. Wprowadzamy nowe kryterium, które pozwoli starać się o dotacje także biedniejszym samorządom – zapowiada minister infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk.
Nowe kryteria oceny składanych przez samorządy wniosków będą obowiązywały podczas najbliższego naboru na 2018 rok, który został zaplanowany od 1 do 15 września 2017 r. Szczegółowe informacje zostaną opublikowane na stronach urzędów wojewódzkich. Większej mocy w tych wnioskach nabierze ocena ryzyka wystąpienia wypadku drogowego. Zmieni się także punktacja oceny kryterium sieciowego. Preferowane będą zadania eliminujące wykluczenie komunikacyjne, poprzez uwzględnienie wpływu inwestycji na poprawę dostępności czasowej. Więcej punktów będzie można uzyskać w ramach tzw. kryterium obsługowego, które dotyczy poprawy dostępności komunikacyjnej, w szczególności do instytucji publicznych i podmiotów świadczących usługi publiczne.