Firmy dla szkół budowlanych
Uczniowie szkół budowlanych spodziewają się, że szkoła w wystarczającym stopniu przygotuje ich do uprawiania zawodu. Rzeczywistość jest jednak często zupełnie inna. Z jednej strony, programy nauczania, nieprzystosowane do potrzeb rynku pracy. Z drugiej - ograniczony budżet państwa i niedofinansowanie publicznych placówek edukacyjnych. Dlatego właśnie firma Knauf postanowiła ostatnio sprawdzić to, czego nauczyli się uczniowie. 15 czerwca 2007 roku odbyły się młodzieżowe zawody w zakresie montażu systemów suchej zabudowy.
W tym roku po raz pierwszy zawody "Knauf Junior Trophy" odbyły się na terenie łódzkiej Budowlanki, czyli w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 15. To właśnie tam działa wzorcowa pracownia suchej zabudowy producenta, wybudowana w ramach projektu skierowanego do szkół budowlanych. W szranki stanęło 10 ekip z kilku krajów europejskich: Litwy, Łotwy, Estonii, Serbii i Chorwacji. Nie zabrakło też zawodników z Polski. Nasz kraj reprezentowały trzy drużyny uczniów szkół budowlanych z Łodzi, Iławy oraz Lublina.
Na początku uczestnicy musieli się zmierzyć z częścią teoretyczną, która obejmowała test ze znajomości systemów suchej zabudowy producenta. Po niej przyszła kolej na praktykę. Uczniowie stanęli przed zadaniem wybudowania ocieplonej ścianki działowej z otworem drzwiowym oraz wykonaniem sufitu podwieszanego. Elżbieta Kuskowska, dyrektor szkoły, zwraca uwagę na to, że tego typu przedsięwzięcia pozwolą uczniom i nauczycielom budowlanek z różnych krajów porównać oraz doskonalić swoje umiejętności, a tych pierwszych także dobrze przygotować do przyszłej pracy. Zawody wygrała ekipa z Serbii, ale nie najgorzej wiodło się również Polakom, którzy w rezultacie zajęli drugie miejsce. Trzecie przypadło w udziale drużynie z Chorwacji. Wszyscy zawodnicy, bez wyjątku, otrzymali cenione przez pracodawców certyfikaty.
W budownictwie podstawą jest i będzie znajomość nowoczesnych technologii budowlanych. Już teraz są potrzebni, a w przyszłości okażą się jeszcze bardziej fachowcy, którzy spełnią rosnące wymagania inwestorów co do jakości wykonanych robót - inwestorów, którzy w realizacji swoich inwestycji decydują się na zastosowanie nowoczesnych materiałów i technologii. Dla kogoś, kto szuka pracy, dobry fach ręku w zakresie nowoczesnych technologii jest niezwykle ważny. Oznacza pewność zatrudnienia, dobre zarobki, życiową stabilizację, nowe perspektywy i spokój o przyszłość. Uczniowie szkół budowlanych spodziewają się, że szkoła przygotuje ich do uprawiania zawodu w wystarczającym stopniu. Rzeczywistość jest jednak całkiem inna. Programy nauczania, nieprzystosowane do potrzeb rynku pracy to jedna strona medalu. Druga to ograniczony budżet państwa i niedofinansowanie publicznych placówek edukacyjnych, gdzie wykształcenie zawodowe wymaga większych nakładów niż nauka tylko według podręczników. Szkołom brakuje zaplecza: warsztatów i materiałów do praktycznej nauki zawodu. Szczęśliwie jednak, dla samych uczniów i całej gospodarki, nie brakuje im dyrektorów i pedagogów, którzy zazwyczaj są otwarci na współpracę z producentami materiałów budowlanych po to, aby zapewnić swoim podopiecznym możliwie jak najlepsze warunki nauki do zdobycia konkretnych kwalifikacji.
Tego typu uczniowskie zawody to dobra promocja znajomości nowoczesnej technologii. Firmy budowlane powinny być świadome, że przyszłość branży należy do młodzieży, której w obecnej, nie najlepszej sytuacji polskiej oświaty trzeba zaprezentować najnowsze technologie budowlane. Dzięki temu uczniowie mają szansę na zdobycie kwalifikacji, a tym samym na dobry start w życie zawodowe i odnalezienie się na rynku pracy.
Foto: Knauf