Fuzja Sokółki SA i szwedzkiego Inwido
To pierwsza taka konsolidacja dokonana przez szwedzki koncern poza rynkiem państw skandynawskich. Umowa podpisana została jeszcze w lipcu, a od jesieni polski producent jest członkiem grupy Inwido.
Transakcja ma przynieść podlaskiej firmie zastrzyk potrzebnego jej - między innymi na dofinansowanie parku maszynowego - kapitału, a także otworzyć przed nią nowe rynki eksportowe, na przykład rynek japoński. Z kolei inwestor chce z pomocą Sokółki rozszerzyć swą działalność na duży i obiecujący rynek, jakim jest Polska. Pragnie też skorzystać z doświadczenia firmy w sprzedaży produktów do Wielkiej Brytanii.
Inwido AB wywodzi się ze Szwecji i skupia kilkanaście skandynawskich marek, produkujących przede wszystkim drewnianą stolarkę okienną i drzwiową. Roczne obroty koncernu przekraczają 330 mln euro, natomiast sprzedaż w 2005 roku wyniosła ok. 285 mln euro. Zatrudnienie w firmie pod koniec 2005 roku znajdowało niemal 1700 osób. Głównym udziałowcem grupy jest notowany na sztokholmskiej giełdzie prywatny szwedzki fundusz inwestycyjny Ratos, specjalizujący się w branży budowlanej i obracający kapitałem w wysokości około 1,2 mld euro.
Polski producent spodziewa się, że dzięki korzyściom wynikającym z konsolidacji w ciągu najbliższych 2 lat jego obroty na rynku krajowym będą wartościowo wzrastać o około 15 mln zł rocznie. Spółka zamierza uruchomić nowe formy aktywności związanej ze sprzedażą i marketingiem. Mają to być przede wszystkim programy wsparcia sprzedaży optymalizujące zasady współpracy z dystrybutorami, rozwój sieci punktów sprzedaży detalicznej (własnościowych oraz funkcjonujących na zasadzie franchisingu), rozwój sprzedaży w kanale inwestycji (spółdzielnie, deweloperzy, itp.) oraz działania marketingowe nakierowane na finalnego użytkownika.
Ponadto firma planuje zróżnicowanie swojej oferty zgodnie ze strategią nożycową. Powstanie nowa, niżej pozycjonowana marka, która uzupełni ofertę o produkty atrakcyjniejsze cenowo (okna PCV, ALU, drzwi stalowe). Marka kojarzyć się będzie jednak ze swoim kluczowym asortymentem - oknami i drzwiami drewnianymi.
Roczne obroty podlaskiego producenta wynoszą około 20 mln euro, zatrudnienie zaś to obecnie 540 pracowników. Tradycja firmy sięga początku lat siedemdziesiątych.